رتبه صنعت خودرو ایران در جهان مشخص شد!

کدخبر: ۲۷۷۳۳۹
اقتصاد نیوز:انجمن جهانی خودروسازان گزارشی را منتشر کرد که طبق آن صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۱۸ با افت ۴۰ درصدی نسبت به گذشته ۷ پله سقوط کرده است.
رتبه صنعت خودرو ایران در جهان مشخص شد!

به گزارش اقتصاد نیوز صنعت خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۸ با نوسان‌های زیادی مواجه شده است و در این بین برخی از بزرگان با افت مواجه شدند و برخی از خودروسازان نوظهور نیز توانسته‌اند به رشد خوبی دست پیدا کنند. در سال گذشته شرکت‌های خودروسازی چین، آلمان، کره جنوبی و کانادا در تولید افت نسبتا شدیدی را تجربه کردند، اما کشورهای آمریکا، ژاپن و مکزیک ثبات نسبی را داشته‌اند و کشورهای هندوستان، برزیل، روسیه، تایلند، اندونزی و رومانی نیز توانسته‌اند به رشد تولید چشمگیری برسند.

صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۱۷ توانسته بود با تولید ۱ میلیون ۵۱۵ هزار دستگاه خودرو به یکی از پررشدترین کشورهای این صنعت تبدیل شود و در جایگاه سیزدهم جهان قرار بگیرد، اما به دلیل مشکلاتی که برای صنعت خودرو ایران به وجود آمد، صنعت خودرو ایران با افت ۴۰ درصدی مواجه شده و توانست در سال ۲۰۱۸ فقط ۹۰۹ هزار خودرو تولید کند. از این رو رتبه صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۱۸ پس از چک، اندونزی، اسلواکی و ایتالیا به عنوان بیستمین صنعت خودرو جهان محسوب می‌شود. البته به طور کلی صنعت خودرو جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۱,۲ درصد افت را تجربه کرده و در این سال در مجموع ۹۵.۳ میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده است.

صنعت خودرو ایران در این لیست از کشورهایی چون لهستان، آفریقای جنوبی، مالزی و رومانی در جایگاه بالاتری قرار دارد که این کشورها جزو بزرگان صنعت مونتاژ خودرو در جهان محسوب می‌شوند. در ادامه لیست ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه خودروسازی را بررسی خواهیم کرد که در این لیست کشورهایی چون انگلستان و ایتالیا قرار ندارند. گفتنی است کشور ترکیه نیز با افت ۸,۶ درصدی در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

۱.‌ چین

صنعت خودروسازی کشور چین پس از ۳۰ سال با افت همراه شده است و در سال ۲۰۱۸ فقط توانسته است ۲۷,۸ میلیون دستگاه را تولید کند. در مجموع از لحاظ تولید افت ۱.۲ درصدی و از لحاظ صنعت خودروسازی افت ۴.۲ درصدی را تجربه کرده است.

۲.‌ آمریکا

صنعت خودروسازی آمریکا که به عنوان مبدع اصول صنعت خودروسازی محسوب می‌شود، فقط نصف کشور چین خودرو تولید می‌کند و از لحاظ تولیدی نیز در سال ۲۰۱۸ رشد ۱,۱ درصدی را تجربه کرده و توانسته است ۱۱ میلیون و ۳۱۴ هزار خودرو تولید کند. البته چنین میزان رشدی فقط تولید ۱۲۴ هزار دستگاه اضافه‌تر را نشان می‌دهد که برای این صنعت خودروسازی مناسب نیست.

۳. ژاپن

صنعت خودروسازی ژاپن توانسته است در سال ۲۰۱۸ ثبات نسبی را پشت سر بگذارد. این کشور در تولید خودرو رشد ۰,۴ درصدی را داشته و به تولید ۹.۷۸ میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کرده است. در حالی که این صنعت توانست نسبت به سال قبل حدود ۳۷ هزار و ۸۵۴ دستگاه خودرو بیشتر بسازد، اما به طور کلی میزان تولیدات آن کمتر از ۴۰ درصد تولیدات کشور چین است.

۴. هندوستان

سال ۲۰۱۸ برای صنعت خودروسازی هند یک عصر جدید محسوب می‌‌شود. سیاست‌های جدید این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری به آن کمک کرده است نسبت به سال قبل میزان تولیدات خود را ۸ درصد افزایش داده و به عدد ۵ میلیون و ۱۷۴ هزار دستگاه خودرو برساند. این کشور از صنعت خودروسازی آلمان نیز از لحاظ تولید خودرو پیشی گرفته است.

۵. آلمان

صنعت خودروسازی آلمان سال خوبی را از لحاظ تولید پشت سر نگذاشت. میزان تولیدات این صنعت خودروسازی کاهش ۹,۳ درصدی را تجربه کرده و توانسته است به تولید ۵.۱۲ میلیون دستگاهی برسد که نسبت به گذشته کاهش نیم میلیونی را نشان می‌دهد. از این رو جایگاه قبلی این صنعت خودروسازی به هندوستان رسیده است.

۶. مکزیک

در طول ۱۰ سال گذشته صنعت خودروسازی مکزیک به کمک آمریکا مجددا احیا شده بود، اما این توانایی را نداشت همانند سال‌های گذشته رشد چشمگیری را تجربه کند، از این رو با افزایش ۰,۱ درصدی در تولید خودرو به تولید ۴.۱ میلیون دستگاهی رسیده است. البته بیشتر تولیدات این کشور به سایر کشورها صادر شد.

۷. کره جنوبی

صنعت خودروسازی کره جنوبی نیز در سال ۲۰۱۸ افت ۲,۱ درصدی را تجربه کرده است. میزان تولیدات این شرکت ۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۸۳۴ دستگاه در سال ۲۰۱۸ بوده که به همین دلیل در جایگاه هفتم این لیست قرار گرفته است.

۸. برزیل

صنعت خودروسازی برزیل مدتی با افت شدیدی به دلیل رکود بزرگ اقتصاد ملی خود مواجه بود، اما حالا احیا شده و با رشد ۵,۲ درصدی در تولید خودرو توانسته است در سال ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیون و ۸۷۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و در جایگاه هشتم قرار بگیرد. گفتنی است صنعت خودروسازی برزیل محصولات رنو، فولکس واگن و جنرال موتورز را تولید می‌کند.

۹. اسپانیا

اسپانیا که به کانون تولید فولکس واگن، سئات و رنو معروف است در سال ۲۰۱۸ افت ۱ درصدی را تجربه کرده و در مجموع با تولید ۲,۸ میلیون دستگاه در جایگاه نهم قرار دارد.

۱۰. فرانسه

صنعت خودروسازی فرانسه که بیشتر واحدهای تولید خود را در اروپای غربی و جنوب شرقی مستقر کرده است، در سال ۲۰۱۸ با ۲ درصد رشد به تولید ۲,۲۷۰ هزار دستگاهی رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید