چه کسانی به پوشیدن لباس سپاه توسط نمایندگان اعتراض کردند؟

کدخبر: ۲۷۷۴۲۷
اقتصادنیوز: روزنامه اعتماد نوشت: پس از اقدام غیرقانونی ترامپ در اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی دو اقدام نمادین یکی در فضای مجازی و دیگری در فضای حقیقی بیش از همه جلب‌توجه کرد؛ در فضای حقیقی حضور نمایندگان مجلس با همه گرایش‌های سیاسی با لباس سبز پاسداری در جلسه علنی و در فضای مجازی هم داغ شدن هشتگ من یک سپاهی هستم.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: اما نکته جالب‌تر واکنش‌های همزمان گروه‌های مختلف به این دو اتفاق بود که به طور مشخص در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بروز و ظهور بیشتری داشت. واکنش‌ها به این اقدامات حاکی از سه تعبیر متفاوت بود؛ وحدت، نفاق، چاپلوسی. بیشتر کاربران (حداقل تا آنجا که من دیدم) تعبیر اولی را از این اقدام داشتند و آن را نمایشی از وحدت و حمایت از س‍پاه در برابر شوی تبلیغاتی ترامپ می‌دانستند. بعضی از این کاربران ضمن اشاره به نقدهایی که به حضور و رفتار س‍پاه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی داشتند در عین حال حمایت از سپاه را دربرابر هجمه ترامپ ضروری دانسته و به این کمپین ملحق شدند.

گروه دوم کسانی بودند که خود را طرفدار دوآتشه سپ‍اه و انقلاب می‌دانستند و معتقد بودند پیوستن برخی افراد به این کمپین و به ویژه حضور نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با لباس سبز پاسداری مصداق مطلق خط تزویر و نفاق است. از جمله در یکی از این پست‌ها زیر عکس نمایندگان مجلس نوشته شده بود: «عکس با لباس سپاه می‌اندازند، عکس سپاه عمل می‌کنند.» و در پی‌نوشت هم به آیاتی از سوره منافقین استناد شده بود. این گروه از کاربران که به نظر می‌رسید پست‌ها از منابعی به صورت سازمان یافته برای‌شان تهیه و ارسال می‌شد بر این باور بودند که مطلقا صاحب حق هستند و هرگونه نقدی به عملکرد ایشان یا عملکرد سپاه مصداق دشمنی با آن است و حالا که این دشمن از در حمایت از سپاه در برابر ترامپ برآمده است پس حتما از باب نفاق است و لابد خط توطئه‌ای پشت آن است که از سوی دشمن طراحی شده است.

گروه سوم بعضا شامل کاربران خارج از ایران، مخالفین جمهوری اسلامی و طرفداران اندیشه‌های براندازانه بود که کاربران و چهره‌های سیاسی پیوسته به این کمپین را با عباراتی همچون چاپلوس، پاچه‌خوار، تروریست و... نواخته بودند و این اقدامات را در جهت پاکسازی یا بهینه‌سازی پرونده‌های شخصی و تلاش برای جلب نظر شورای نگهبان و دیگر مراجع استعلام، برای فرصت‌های استخدامی و انتخاباتی بعدی دانسته بودند. در این میانه، اینکه انگیزه هر فردی از این رفتار در فضای مجازی یا حقیقی یا رسانه‌ای چیست و با چه هدفی به این کمپین پیوسته بر ما پوشیده است (حالا اگر برخی قدرت نیت‌خوانی و غیب‌گویی دارند امری متفاوت است)، اما فراتر از انگیزه شخصی، این اثر تبلیغاتی و بازتاب رسانه‌ای این اقدامات است. پاسخی که از دولت و به خصوص مردم ایران در واکنش به این اقدام ابراز می‌شود از نیت پاسخ‌دهنده و حتی نیت ترامپ و اعوان و انصارش مهم‌تر است.

اینکه ما معتقد باشیم سپاه کارکردی خارج از وظایف ذاتی‌اش در حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ دارد یا عینا در چارچوب رسالت وجودی‌اش کار می‌کند بحثی داخلی است. اما طبیعی است در برابر چنین رفتار غیرمنطقی از سوی ترامپ همه بایستیم و از سپاه حمایت کنیم. سپاهی که بدنه آن را دوستان و اقوام و همسایگان خود ما شکل می‌دهند و خدمات آن در جنگ و خدمت‌رسانی به محرومین و آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی بر کسی پوشیده نیست. این دقیقا همان چیزی است که باید یکصدا از ایران به دنیا مخابره شود تا کسی به اختلاف نظرهای ما دل خوش نکند. گرچه ظاهرا برخی در داخل و خارج از کشور روی این اختلاف نظرها و عمیق‌تر کردن این شکاف توسط ترامپ و ایادی منطقه‌ای وی برای دستیابی به مطامع‌شان بیشتر حساب کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید