گزارش نمایندگان ۷ استان در مجلس درباره‌ وضعیت سیل

کدخبر: ۲۷۷۷۰۹
اقتصادنیوز: برخی از نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، ایلام، اصفهان، مازندران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد در سخنان کوتاهی به تشریح وضعیت این استان‌ها بعد از وقوع سیل پرداختند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هادی قوامی نماینده اسفراین در جلسه علنی امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر در کشور گفت: ناکارآمدی در مدیریت باعث بروز سیلاب در بخش‌های مختلف کشور شد. بیش از ۶۰۰۰ واحد مسکونی در اسفراین خسارت دید و خانه‌ها بر سر کشاورزان خراب شد که نیاز به بازسازی و مساعدت دارد.

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان هم درباره‌ی وضعیت استان خراسان شمالی بعد از سیل گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان خراسان شمالی وارد شد که لازم است همه با کار انقلابی مشکلات استان‌های خسارت دیده را رفع کنیم.

مهدی مقدسی رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی استان مرکزی جزو استان‌های پربارش در دور بارش‌های اولیه بود که ۱۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد کرد.

وی گفت که مجلس آمادگی لازم برای همکاری با دولت جهت جبران خسارات ناشی از سیل را دارد.

علی سلیمی نماینده محلات نیز با طرح این پرسش که چرا دولت با تشکیل وزارت آب و محیط زیست مخالفت کرد گفت: دولت باید پرداخت خسارت به سیل زدگان را به صورت جدی پیگیری کرده و امداد رسانی به مردم را در اولویت قرار دهد.

کاظم دلخوش نماینده سومعه صرا نیز درباره‌ی وضعیت استان گیلان بعد از سیل گفت: استان گیلان ۹ ماه از سال دچار بارندگی شدید است و ۴-۵ بار با سیل مواجه می‌شود. اینها همه به دلیل مساله تغییرات اقلیمی و عدم توجه به بررسی‌های کارشناسی و جنگل تراشی‌ها است.

جمالی نماینده رودبار نیز اظهار کرد: شهرستان رودبار بیشترین آسیب سیل را در استان گلستان متحمل شد که پل کنار گذر لوشات تخریب شده و دیواره‌ی بین پل فلزی و پل تاریخی لوشات در کنار تأسیسات آب شرب روستایی و شهری تخریب شد.

حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان نیز در اظهاراتی گفت که شاهد طوفان در نائین بوده و قنات متعدد دچار سیل شده که مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورد.

به گفته‌ی وی، بیشترین گلایه‌ها درباره‌ی دلیلی تعطیلی سدسازی در طول چند سال گذشته است که انتظار بازدیدها در این روند وجود دارد. همچنین موضوع سد زاینده رود و خالی بودن ۶۵ درصد آن سوالی است که انتظار می‌رود دولت نسبت به آن مدیریت کرده و پاسخ دهد که چرا هنوز ۹۵ درصد تالاب گاو خونی خشک بوده و آبگیری نشده است.

شریعت نژاد نماینده تنکابن نیز گفت: باید از سیل اخیر درس گرفته و قبل از وقوع بحران اقدامات پیشگیرانه انجام شود بخصوص موضوع لایروبی رودخانه‌ها دردستور کار قرار گیرد.

فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب هم گفت که ۱۵۶۰ میلیارد تومان خسارات به باغات واحدهای زیر بنایی و زیرساختی استان کرمانشاه در اثر سیل وارد شده است که انتظار می‌رود دولت نسبت به پرداخت خسارات اقدام کند.

وی همچنین گفت که نبود قانون ستاد مدیریت بحران از معضلات است که انتظار می‌رود مجلس با اولویت آن را در دستور کار قرار دهد دولت نیز ضمن توقف سیاست غلط مقابله با اجرای پروژه‌های سدسازی اقدامات لازم برای لایروبی رودخانه‌ها را صورت دهد.

محمد زارع نماینده بویر احمد نیز اظهار کرد: بیش از ۱۲۰۰ خسارت به استان کهگیلویه و بویر احمد وارد شد و خسارات زیادی به بخش کشاورزی و تولید و پرورش آبزی متحمل شد که امیدواریم تصمیم گیران برای جبران خسارات نگاه عادلانه و منصفانه‌ای داشته باشند.

در پایان محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت که قرار بود نمایندگان مشهد و کلات و تهران و سیستان و بلوچستان نیز به توضیحاتی از وضعیت استان‌های خود درباره‌ی وقوع سیل بپردازند که به دلیل کمبود وقت صحبت نکردند که از آنها تشکر می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید