استاندار تهران:

20 دقیقه باران در شمال تهران تبدیل به سیل در مرکز می‌شود

کدخبر: ۲۷۷۸۲۷
استاندار تهران گفت: آسیب‌پذیری ما در روددره‌های تهران است. روددره‌هایی مانند کن، فرحزاد، دربند، گلاب‌دره و خرگوش‌دره به شکلی که اگر ۲۰ دقیقه باران در شمال تهران با شدت ببارد سیل را در مرکز تهران خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در چهارمین جلسه مدیریت بحران استان تهران که امروز یکشنبه در محل استانداری تهران برگزار شد، گفت: کشور ما علی‌رغم همه نعمت‌هایی که دارد جزو چهار کشور نخست حادثه‌خیز طبیعی در آسیا و بیست و پنجمین کشور در این حوزه در سطح دنیاست. بر همین اساس ما در کشورمان از هر نوع بلایای طبیعی تجربه‌ای کسب کرده‌ایم. بر همین اساس باید از روش‌های علمی و تخصصی و تجربه‌های جهانی نیز استفاده کنیم و برای مقابله با بلایای طبیعی بیش از پیش آماده باشیم.

وی افزود: در سال ۱۳۶۶ در سیل تهران ۳۳۰ نفر کشته شدند و همانند همین حادثه در شیراز نیز اتفاق افتاد. در تیرماه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران اقدام به لایروبی مسیل‌ها و کانال‌های سطح شهر کرده به شکلی که ۵۳۰ کیلومتر مسیل، کانال و روددره موجود در تهران لایروبی شده است. سیل‌هایی که در سایر استان‌ها رخ داد به دلیل عدم توجه به لایروبی مسیل‌ها، رودخانه‌ها و همچنین ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در تهران ۳۹ نقطه شناسایی شده که دهانه پل‌ها تنگ است و یا مسیر رودخانه دستخوش ساخت و ساز شده که از جمله آن می‌توان به بوستان نهج‌البلاغه اشاره کرد.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پنجم فروردین‌ماه حجم آب سد کرج ۸۰ میلیون متر مکعب بوده است، افزود: سد لتیان و طالقان نیز نصف این میزان حجم آب‌شان برآورد شده بود بنابراین با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر میزان آب سد کرج ۱۱۵ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: آسیب‌پذیری ما در روددره‌های تهران است. روددره‌هایی مانند کن، فرحزاد، دربند، گلاب‌دره و خرگوش‌دره به شکلی که اگر ۲۰ دقیقه باران در شمال تهران با شدت ببارد سیل را در مرکز تهران خواهیم داشت. منابع طبیعی و آبخیزداری باید اقدامات لازم را انجام دهند و جمع‌آوری آب‌های سطحی و مسیل روددره‌ها توسط آب‌منطقه‌ای و شهرداری تهران پاکسازی شود.

وی ادامه داد: تعیین خسارت برای دستگاه‌ها و مردم باید انجام شود. در دو بخش رودبار قصران و لواسان آسیب‌هایی دیده‌ایم و یک پل نیز در اسلامشهر تخریب شده است که باید تعیین خسارت‌ها به صورت دقیقه انجام شود.

محسنی بندپی درخصوص کمک استان تهران به مناطق سیل‌زده استان خوزستان به عنوان استان معین گفت: از ۱۸ فروردین بلافاصله پس از دستور وزیر کشور در استان خوزستان مستقر شدیم و دشت آزادگان و سوسنگرد در اختیار استانداری تهران قرار گرفت. سد کرخه ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در خود آب جای می‌دهد و بزرگترین سد کشور محسوب می‌شود.

استاندار تهران ادامه داد: در سیل اخیر خوزستان ۲۵ کیلومتر سیل‌بند احداث کردیم و به گفته استاندار خوزستان توانستیم شهرهای سوسنگرد و ابوحمیظه را حفظ کنیم. هم‌اکنون نیز ۵۰ سانتی‌متر آب پایین آمده است و دیگر نیازی به اقلامی همچون آب معدنی، پتو و نان نیست. بلکه نیازمند ارسال کولر، پنکه و البسه هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید