وزیر کشور: بالاترین حجم خسارت و سیلاب را در خوزستان داشتیم/ نظام بیمه ما جامع و کامل نیست

کدخبر: ۲۷۷۹۰۲
اقتصادنیوز: وزیر کشور با بیان اینکه متأسفانه نظام بیمه ما جامع و کامل نیست افزود:در برخی از موارد بیمه‌ها نقش پرداخت خسارت را ندارند بلکه نقش پیشگیری و اموزش را ایفا می‌کنند به طوری که کار آموزش را در پیش می‌گیریم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه «تیتر امشب» با اشاره به شدت و میزان بارندگی در سیل‌های اخیر گفت: شدت بارندگی خیلی زیاد بود، کل ظرفیت انتقال آب به رودخانه گرگان رود ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه است که این میزان افزایش یافت و طبیعی است که سرریز آب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد بحث لایروبی و جلوگیری از ساخت و ساز‌ها در حریم رودخانه‌ها است افزود: عنصر اصلی و مهم شدت و میزان بارندگی است که زیاد بوده لذا مجموعه‌ای از عوامل خود را در این سیل نشان داده است به طوری که در جلسات و در قرار گاه سازندگی به اولویت‌ها خواهیم پرداخت.

وزیر کشور با اشاره به اینکه از همه دستگاه‌ها توضیح خواسته‌ام تا بررسی‌های خود را ارائه دهند ادامه داد: برای همه استان‌ها باید طرح مقابله با سیل در سال ۹۴ آماده می‌شد تا متناسب با آن امکانات و شرایط فراهم شود لذا بنده امروز به مسئولان کشور نامه نوشتم تا توضیح دهند که پیشرفت کار تا چه حد بوده است ممکن است در این رابطه بحث کمبود بودجه و سایر موارد نیز مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه عبرت‌های سیل را باید مورد توجه قرار داد خاطرنشان کرد:با تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی باید تمام موارد مورد پیگیری قرار بگیرد به طوری که در بسیاری از مواقع پیش بینی‌ها تقریبی است و با نوسان همراه بوده ایم لذا در حوزه پیش بینی در شرایط خوبی نیستیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه بالاترین حجم خسارت و سیلاب را در استان خوزستان داشتیم گفت: در حوزه کارون و دز، سیل بَرهایی داریم که باید ۷۰۰ تا هزار متر مکعب بر ثانیه آب را عبور دهند، اما به دلیل تصرفات در حریم این سیل بر‌ها و نبود لایروبی، سیل بر‌ها قدرت کافی نداشتند بنابراین با انفجار و لایروبی‌ها، توانستیم ۳۰ تا ۴۰ درصد این سیل بر‌ها را فعال کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید طرح‌های نیمه تمام به اتمام برسند که بی توجهی به تکمیل آن‌ها در سیل، خودش را نشان داد اظهار کرد: به دلیل ضعف تجهیزات و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی سیلاب‌ها امکانپذیر نیست، لازم است با لایروبی، قلع و قمع سازه ها، فعال سازی سیل بر‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رود‌ها تا حدودی آمادگی لازم برابر این حادثه طبیعی ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، موضوع بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت مردم، لایروبی، زهکشی، جلوگیری از ساخت و ساز‌های بی‌رویه و کشت‌های آب‌بَر اصلی‌ترین دغدغه ما است، سازمان هواشناسی باید به تجهیزات دقیق و نیروی انسانی ماهر مجهز شود.

رحمانی فضلی عنوان کرد: به خاطر کمبود تعداد ایستگاه‌های این سازمان، داده‌های ما کم است که می‌بایست دقت پیش بینی‌ها را با توجه به امکانات بالا ببریم و با ارائه اطلاعات درست و تحلیل‌های دقیق اعتماد مردم را جلب کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات قدرت تحلیل‌گری بالایی باید داشته باشیم گفت: در خوزستان عنوان شد که سرور‌های ما تا به همان میزان قدرت پیش بینی را دارند لذا پیش بینی باید با تجهیز منابع و آموزش‌های بالا صورت بگیرد، در بسیاری از موارد شاهد بودیم که پیش بینی‌ها درست از آب در نیامده بود، در دنیا تا سه ماه را سازمان‌هواشناسی می‌تواند پیش بینی کند و برای سه چهار روز هشدار‌ها را صادر می‌کنند لذا در هشدار ضریب خطا نباید بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر قدرت پیش‌بینی نداشته باشیم قدرت پیشگیری هم نیز نخواهیم داشت افزود: ما در رابطه با سیل‌ها اطلاعات و اخبار لازم را به مردم داده بودیم به طوری که ۱۳ اطلاعیه‌ی و اخطاریه را صادر کردیم، بر اساس پیش بینی‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه خسارت‌های جانی در این سیل به شدت پایین، اما امکانات در حوزه خدمت رسانی و امدادی بسیار بالا بود ادامه داد: در خصوص موضوع شیراز و دروازه قرآن به صورت استثنا برخورد می‌کنیم که باید بررسی‌های دقیقی در این رابطه صورت بگیرد.

وزیر کشور تصریح کرد:این سوال که آیا در طول بحران سیلاب‌ها درست عمل کردیم سوال متداول بحران‌ها است که برای جبران اشکالات احتمالی لازم است پرسیده شود، که در مجموع در این مقطع خوب عمل کردیم و کار زیادی انجام شد، دستگاه‌ها هم به تناسب ظرفیت‌هایی که داشتند اقدام کرده اند که البته نقص‌هایی هم وجود دارد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ما اکنون بیشترین تخریب را از نظر استانی در خوزستان داریم که حجم آب زیاد است و بیش از ۲۵۰ روستا از ۵۰ تا صددرصد آبگرفتگی دارند و بخشی از حواشی شهر مانند منطقه اهواز، بخش عین دو و حمیدیه واقعا خسارت دیده اند افزود: امیدواریم با هماهنگی و وحدت رویه و با فرماندهی واحد موضوع بازسازی را تسریع ببخشیم، در این زمینه باید از امکانات، منابع، مشارکت و کمک‌های همه دستگاه‌ها استفاده کنیم و دولت به تنهایی قادر نیست.

رحمانی فضلی با بیان اینکه نیرو‌های مسلح در همه مراحل مقابله با سیل یارو یاور مردم سیل زده بودند و در حوزه امداد ما را یاری کردند، سمن‌ها، خیریه‌ها و نهاد‌های عمومی غیر دولتی مثل شهرداری‌ها حتما باید در این خصوص به ما کمک کنند خاطرنشان کرد: ما برای هر استان چند استان معین در زمان مقابل و امداد مشخص کردیم که باید نقش ایفا کنند و تقسیم کار را انجام دادیم تا کار بازسازی را با سرعت پیش ببریم.

وی با بیان اینکه مسئولان نظام، ارتش، سپاه وزارت راه، بخش خصوصی در رابطه با سیل‌ها به پای کار آمدند به خوبی عمل کردند گفت: ۵ درصد کل بودجه باید به حوزه بحران اختصاص پیدا کند لذا اگر این بودجه خوب و به موقع تخصیص داده شود شاید بهتر از این‌ها بتوان عمل کرد، ماده ۱۰ و ۱۲ به صورت کامل تخصیص داده نشده است لذا آنچه قابل پیش بینی و پیشگیری است در حوزه سیل باید انجام شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دو سه روز قبل از وقوع سیل در قم وضعیت را از استانداری جویا شدم گفت: به استاندار قم گفتم اولین کاری که باید صورت بگیرد تخلیه خودرو‌ها از منطقه مورد نظر است؛ لذا با انجام این مسئله پس از وقوع سیل خوشبختانه موضوع به خوبی مدیریت شد  یکی از دستگاه‌های موثر در رابطه با این گونه حوادث صدا و سیما و رسانه‌ها است که نحوه مواجه مردم با موضوع را باید اطلاع‌رسانی کند، هیچ کس در این زمینه حق ناراحتی را ندارد و هر جایی که قانون رعایت نشده باید از سوی رسانه‌ها پخش و تذکرات لازم داده شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ استان کشور درگیر سیل بود که در ۱۰ استان خسارت زیادی داشتیم افزود: اولویت‌ها تعیین شده و ما به شناسایی و تأمین و پرداخت خسارت‌ها پرداختیم، تک تک دستگاه‌ها اعلام خسارت کردند لذا برآورد‌های آن‌ها به صورت اولیه است، ما مدل‌های استاندارد برای خسارت داریم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه بنده با تمام امکانات و اختیارات و تجهیزات کار را پیش می‌برم گفت: ما کار را در مدت مناسب و زمان بندی شده پیش خواهیم برد، اغماض قصور و تقصیری در این رابطه قابل قبول نیست، انشاالله خداوند کمک خواهد کرد تا کار به سرعت پیش برود.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظام بیمه ما جامع و کامل نیست افزود:در برخی از موارد بیمه‌ها نقش پرداخت خسارت را ندارند بلکه نقش پیشگیری و اموزش را ایفا می‌کنند به طوری که کار آموزش را در پیش می‌گیریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید