زمان تبلیغات انتخاباتی کاندیداها مجلس مشخص شد/ ترکیب کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی

کدخبر: ۲۷۷۹۲۴
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس مهلت فعالیت تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس و رسیدگی به تخلفات تبلیغات انتخاباتی را مشخص کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه ماده ۲۸ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند.

طبق این مصوبه ماده زیر به عنون ماده ۵۶ مکرر ۲ به قانون الحاق می‌شود

قانون ۵۶ مکرر ۲ – فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی، آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد.

هر گونه فعالیت تبلیغاتی داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم است و مرتکب مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

تبصره ۱ - وزارت کشور مکلف است پیش از صدور دستور شروع انتخابات از طریق استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در کلیه مناطق کشور، هرگونه تبلیغات انتخاباتی پیش از زمان مقرر در این ماده را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به شورای نگهبان و مراجع قضائی ارسال کند.

تبصره ۲ پس از صدور دستور شروع انتخابات، هیأت‌های اجرایی و نظارت مکلفند علاوه بر دریافت گزارش‌های ارسالی در خصوص تخلف از احکام این ماده در صورت اطلاع از وقوع چنین تخلفی ضمن رسیدگی به ترتیب آن را به هیأت نظارت مربوطه و هیأت مرکزی نظارت ارجاع کنند.

نیروی انتظامی نیز مکلف است با هماهنگی هیأت‌های اجرایی و نظارت مطابق قوانین اقدامات لازم را نسبت به پیشگیری از وقبوع این تخلف به عمل آورد.

تبصره ۳ در صورتی که تخلف از حکم این ماده منتسب به خود نامزد باشد به موجب رأی قطعی دادگاه به محکومیت از حقوق اجرایی درجه ۵ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

ترکیب کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی در انتخابات مجلس تعیین شد

نمایندگان مجلس در مصوبه ای ترکیب کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی و کمیسیون بررسی تبلیغات استان در انتخابات مجلس را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس ماده ۴۰ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را به تصویب رساندند که براساس آن ماده زیر به عنوان ماده ۶۵ مکرر۲ به قانون الحاق می شود:

به منظور ساماندهی و مدیریت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی و نیز تضمین بهره‌مندی یکسان نامزدها از امکانات دولتی و عمومی، کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی و کمیسیون بررسی تبلیغات استان همزمان با دستور شروع انتخابات زیر نظر هیأت اجرائی مرکزی انتخابات با ترکیب زیر تشکیل می شود:

الف - کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی

١- وزیر کشور یا نماینده تام الاختیار او به عنوان رئیس کمیسیون

٢- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار او

 ٣- دادستان کل کشور یا نماینده تام الاختیار او

۴- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام الاختیار او

۵- دبیر ستاد انتخابات کشور

۶- یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا (به عنوان ناظر بدون حق رأی)

تبصره - عضو مزبور را نمی توان از میان نمایندگان مجلس در شورای نظارت انتخاب کرد.

 ب- کمیسیون بررسی تبلیغات استان

۱- استاندار یا نماینده تام الاختیار او به عنوان رئیس کمیسیون

 ۲- دادستان شهرستان مرکز استان یا نماینده او

٣- مدیرکل صدا و سیمای استان

۴- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان

 ۵- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

تبصره ۱- هیأت مرکزی نظارت و هیأت نظارت استان به ترتیب یک نفر از میان اعضای خود یا خارج از آن را به منظور نظارت بر کار کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی و استان تعیین می نماید. کمیسیون مکلف است از وی به صورت کتبی جهت شرکت در جلسات کمیسیون، دعوت نماید.

تبصره ۲- جلسات کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی با حضور حداقل چهار عضو دارای حق رأی و جلسات کمیسیون بررسی تبلیغات استان با حضور حداقل چهار عضو رسمیت می یابد و تصمیمات آنها با رأی سه عضو دارای حق رأی معتبر است.

نمایندگان همچنین با اصلاح ماده ۴۴ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که براساس آن ماده ذیل به عنوان ماده ۶۵ مکرر ۶  به قانون الحاق می شود: صدا و سیمای استان و دستگاههای اجرائی در ارائه برنامه ها و امکانات خود به نامزدها مکلف به رعایت تصمیمات کمیسیون بررسی تبلیغات استان می باشند. تخلف از حکم این ماده جرم است و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می شود.

صدا و سیمای استان و دستگاه‌های اجرایی در ارائه برنامه‌ها و امکانات خود به نامزدها مکلف به رعایت تصمیمات کمیسیون بررسی تبلیغات استان می‌باشند. تخلف از حکم این ماده جرم است و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید