اینترنت را برای کودکان باید فیلتر کرد ؟

کدخبر: ۲۷۸۶۳۸
اقتصاد نیوز:آیا آموزش و مذاکره راه بهتری از فناوری برای نظارت بر استفاده کودکان از اینترنت است؟
اینترنت را برای کودکان باید فیلتر کرد ؟

به گزارش اقتصاد نیوز،امروزه نگرانی‌ها بابت تاثیراتی که محتوای مضر اینترنتی بر کودکان می‌گذارد رو به افزایش است، برای همین تصمیم گرفتیم که ابزارهای موجود برای کمک به نظارت والدین بر استفاده کودکانشان از اینترنت را بررسی کنیم.

خیلی از والدین به خود فشار می‌آورند تا هر طور که شده کودکانشان را از اینترنت جدا کنند، و این مساله به چالش بزرگی تبدیل شده است.

کودکان

کودکان ما ساعت‌ها در اینستاگرام دنبال "لایک" می‌گردند - و خیلی مواقع مورد اذیت و آزار سایبری قرار می‌گیرند - یا بازی می‌کنند، خودشان را بیش از حد درگیر شخصیت‌های تاثیرگذار یوتیوبی می‌کنند یا در واتس‌اپ از این "گروه دوستی" به آن یکی می‌روند.

نرم‌افزارهای فیلترینگ محتوا از سال‌ها پیش در دسترس عموم بوده است، اما والدین در اغلب موارد به خاطر نداشتن دانش کافی به درستی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. از طرف دیگر بچه‌ها هم باید رمز‌های عبور خود را به والدینشان می‌دادند و این خود باعث اختلافات خانوادگی می‌شد. اما حالا نسل جدیدی از این فیلترها با وعده سهولت کار به بازار آمده است.

ابزارهایی مانند سرکل ویث دیزنی (Circle with Disney)، کوالا سیف(Koala Safe)، و آیکیدز(Ikydz)، ادعا می‌کنند که می‌توانند همه وسایل دیجیتالی موجود در خانه شما را از طریق یک اپلیکیشن موبایل کنترل کنند.

شما باید این محصولات جدید را به روتر وایرلس خانه خود وصل کنید. برای نمونه، مدل سرکل به محض این‌که متصل می‌شود تمامی دستگاه‌هایی را که با فرستنده وایرلس جفت شده‌اند نشان می‌دهد. تشخیص دستگاه‌ها در ابتدا ممکن است سخت باشد، اما کافی است آن‌ها را یک بار شناسایی کنید و به کاربر مشخصی وصل کنید.

سپس می‌توانید بر اساس سن کاربر فیلترهای لازم را تنظیم کنید - پیش‌دبستانی، کودک، نوجوان، بزرگسال - و چیزهایی از قبیل محتوای مستهجن، وبسایت‌های قمار و خیلی چیزهای دیگر را از دسترسی خارج کنید.

شما حتی می‌توانید اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های خاصی را هم فیلتر کنید، برای استفاده از اینترنت محدودیت زمانی در نظر بگیرید، اینترنت را قطع کنید، و ساعت خواب را هم تنظیم کنید.

شما در گذشته هم می‌توانستید همه این کارها را انجام دهید. از طرف دیگر، دختران ۱۱ و ۱۳ ساله من وقتی فهمیدند که می‌توانم همه فعالیت‌هایشان در اینترنت را رصد کنم فریاد "حریم خصوصی" سر دادند و همان اختلافات خانوادگی گذشته دوباره تکرار شد.

البته مشکلات ما با مقداری مذاکره حل شد. تحقیقات هم نشان می‌دهد که ۶۵ درصد نوجوانان ۱۱ تا ۱۶ ساله فکر می‌کنند که اعمال محدودیت از طرف والدین مفید است.

آن لانگفیلد، کمسیر امور کودکان در انگلستان، می‌گوید "اینترنت می‌تواند منبع خوبی برای کودکان باشد، اما پتانسیل این را هم دارد که به غرب وحشی تبدیل شود. برای همین نباید فکر کنیم که کودکان نیازی به نظارت و راهنمایی در فضای مجازی ندارند."

این ابزارهای فیلترینگ جدید کاستی‌هایی هم دارند. مثلا اگر فرزند شما از خانه بیرون برود و ارتباطش با اینترنت خانه قطع شود، فیلترهایی تنظیمی شما هم بی‌اثر می‌شوند.

گیزلین بمبوسا، کارشناس اینترنت، می‌گوید "شاید بهتر باشد وقتی می‌خواهید برای اولین بار گوشی تلفن به کودکانتان بدهید، از گوشی‌ها و سیم‌کارت‌هایی استفاده کنید که برای کودکان تهیه شده‌اند."

بعضی از مودم‌های جدید هم ابزارهای لازم برای اعمال محدودیت را در نرم‌افزارهای خود دارند.

اما بن هالپرت، سردبیر وبسایت "سَوی سایبر کیدز" می‌گوید "وقتی بچه‌های به سن مشخصی می‌رسند، یا از هم‌قطارانشان، یا بر حسب اتفاق بالاخره یاد می‌گیرند که چطور محدودیت‌های اعمالی از والدینشان را دور بزنند. شما هر کاری بکنید نمی‌توانید همه راه‌ها را ببندید. فرزند شما بالاخره با محتوای مضر روبه‌رو خواهد شد. برای همین ایجاد رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد با فرزندان اهمیتی اساسی دارد. باید مرتب درباره استفاده از فناوری با آن‌ها صحبت کنید."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید