سفیر فرانسه در آمریکا:

با ترامپ به توافقات خوبی درباره برجام رسیده بودیم!/ او یک شبه از برجام خارج شد و ما را غافلگیر کرد

کدخبر: ۲۷۸۷۳۲
اقتصادنیوز:سفیر فرانسه در آمریکا گفت: پاریس و واشنگتن درباره توافقی الحاقی برای برجام بسیار پیشرفت داشتند اما ترامپ ناگهان با تصمیمی که یک شبه و بدون هیچ اطلاعی اخذ شد، خروج از این توافق را اعلام و همه را غافلگیر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ژرار آرود» سفیر فرانسه در واشنگتن که آخرین روز کاری خود را در این سمت به سر می برد در گفت و گویی با نشریه آتلانتیک به جزئیاتی درباره خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت.

آرود درباره اینکه کدامیک از تصمیم های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا او را بیش از همه شگفت زده کرد، پس از توافق آب و هوایی پاریس از برجام نام برد و افزود: ما با دولت (آمریکا) برای دستیابی به توافقی پیرامون مسائل موشکی، تروریسم و فعالیت های هسته ای ایران تلاش می کردیم به طوریکه نزدیک به حصول توافق بودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر به توافق با دولت ترامپ نزدیک بودید، گفت: افراد (دخیل در مذاکرات) می گویند 90 درصد؛ نمی دانم. مذاکره ای در میان بود و مطلقا هیچ بحرانی در مذاکرات وجود نداشت. ناگهان در یک شب همه چیز تغییر کرد. خود ترامپ تصمیم گرفت و هیچ کس مطلع نبود. روز بعد کسی قادر نبود برای ما توضیح دهید، معنای این کار چیست!
سپس خبرنگار آتلانتیک پرسید: در همان زمان ها مکرون رئیس جمهوری فرانسه در آنجا بود. آیا او با این تصور آمده بود که می تواند روی ترامپ تاثیر بگذارد؟
آرود پاسخ داد: در دیدار رو در رو، ترامپ به او گفت 'ما می خواهیم از توافق خارج شویم.' مکرون استدلال کرد 'می توانیم با مذاکره به توافقی جهانی برسیم. باید با هم کار کنیم.' و ترامپ پاسخ مثبت داد. بعد ما آنجا را ترک کردیم. من خیلی توهم نداشتم اما آنجا را با این تصور ترک کردیم که شاید اتفاقی رخ دهد.
سفیر فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی ها با حسن نیت درباره توافق الحاقی به برجام مذاکره می کردند، گفت: کسی که مقابل ما بود، یعنی برایان هوک، با حسن نیت مذاکره می کرد. اما مشکل اینجاست که این دیوان سالاری خیلی ناکارآمد است. قطعا فقط یک نفر هست که برای ایالات متحده تصمیم می گیرد، و آن دونالد ترامپ است.
وی در توصیف جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که در میان سیاستمداران این کشور به جنگ طلبی و افراطی گری شهرت دارد، او را «یک حرفه ای واقعی» خواند که «ایدئولوژی زده» است.
آرود همچنین در مقایسه بولتون با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت که بولتون پیشینه 40 سال کار در حوزه سیاست خارجی دارد اما پمپئو فاقد چنین سابقه ای است.
وی تاکید کرد: صادقانه بگویم، (برای کار با بولتون) باید بدانید چه محدودیت هایی در کار هست، ملی گرایی او و این واقعیت که او از سازمان های بین المللی متنفر است.
سفیر فرانسه در واشنگتن درباره وضعیت غرب آسیا و طرح آمریکایی صلح اسرائیل و فلسطین، با اشاره به روابط نزدیک خود با «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ گفت که مبنای طرح کوشنر برای «صلح خاورمیانه» روابط قدرت و تحمیل شرایط طرف قدرتمند مذاکره به طرف ضعیف است.
آرود با بیان اینکه طرح آمریکایی صلح بسیار به آنچه اسرائیلی ها می خواهند نزدیک خواهد بود، گفت که 99 درصد اطمینان دارد این طرح شکست خواهد خورد.
وی در عین حال افزود: اما نباید هرگز آن یک درصد را فراموش کرد. ترامپ به شکل فوق العاده ای امکان فشار آوردن به اسرائیل را دارد چرا که در اسرائیل بسیار محبوب است.
وی با این ادعا که اگر لازم باشد ترامپ به رژیم اسرائیل فشار خواهد آورد، توضیح داد: ترامپ یکبار به مکرون گفت: من همه چیز به اسرائیلی ها داده ام، اسرائیلی ها مجبور خواهند بود چیزی به من بدهند.
آرود گفت که کوشنر نقاط قوت طرح صلح خود را در سه مورد به وی توضیح داده است: اول اینکه ترامپ در اسرائیل از نتانیاهو محبوب تر است و اسرائیلی ها به او اعتماد دارند. دوم آنکه فلسطینی ها این طرح را آخرین فرصت برای به دست آوردن حاکمیت محدود تلقی خواهند کرد و مسئله سوم این است که کوشنر قصد دارد فلسطینی ها را تامین مالی کند.
سفیر فرانسه در واشنگتن در توصیف کوشنر گفت: او کلا در فضای معاملات ملکی است. او بسیار باهوش اما بی جرات است. او تاریخ منطقه را نمی داند... او به اندازه ای طرفدار اسرائیل است که فراموش می کند اگر به فسلطینی ها بگویی میان تسلیم و خودکشی یکی را انتخاب کنید، دومی را انتخاب می کنند.
آرود نقش آمریکا را به عنوان «پلیس جهان» تمام شده دانست و تاکید کرد که ترامپ هم این را می داند و به همین دلیل علاقه ای به دخالت در اروپای شرقی ندارد و قصد خروج از سوریه کرده است.
وی که از سپتامبر سال 2014 سفیر فرانسه در واشنگتن بوده است. چند روز قبل در پیامی توئیتری اظهاراتی درباره برجام منتشر کرد که جنجال آفرید و باعث عقیب نشینی او و حذف این پیام شد.
آرود یکشنبه گذشته در صفحه توئیتر خود نوشته بود: اینکه بگوییم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی سازی کند، اشتباه است. ایران باید تحت نظارت های شدید ثابت کند که فعالیت های هسته ای آن غیرنظامی است.
این مطلب با واکنش مقام های ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران و عباس عراقچی معاون سیاسی وی روبه رو شد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید