خواب جدید آمریکا برای ایران

کدخبر: ۲۷۸۷۳۸
برخی رسانه‌ها احتمال می‌دهند که آمریکا به دنبال متهم کردن ایران به تخطی از پیمان اِن‌پی‌تی است تا فشار جدیدی را بر ایران وارد کند.

به گزارش اقتصادنیوز، چکیده گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره میزان پایبندی کشورها به تعهدات هسته‌ای و تسلیحاتی روز سه‌شنبه در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد.

چند روز پس از انتشار چکیده ۱۲ صفحه‌ای گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره میزان پایبندی کشورها به تعهدات هسته‌ای و تسلیحاتی، خبرگزاری‌ها اقدام به انتشار و تحلیل جزئیات ذکرشده در این سند در ارتباط با ایران کرده‌اند.

المانیتور در گزارشی احتمال داده است که این گزارش راه را برای دولت آمریکا باز می‌کند که احتمالا با «متهم کردن ایران به تخطی از پیمان اِن‌پی‌تی»، «فشار حداکثری» بر تهران را گسترش دهد.

چکیده گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره میزان پایبندی کشورها به تعهدات هسته‌ای و تسلیحاتی روز سه‌شنبه در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد.

در بخش مربوط به ایران در این گزارش، پس از اشاره به ادعای «مخفی‌کاری‌های هسته‌ای» ایران در گذشته آمده است: «تلاش‌های جدید ایران» برای به کارگیری اطلاعات و پرونده‌های قدیمی در این باره «احتمالا تخطی» از ماده ۲ و ماده ۳ پیمان اِن‌پی‌تی را ثابت می‌کند.

خبرگزاری رویترز پیش از این گفته بود که کارشناسان وزارت خارجه آمریکا در تدوین بخش‌های مربوط به ایران در این گزارش «اختلاف نظر» داشته‌اند و برخی از آنها این گزارش را مشابه گزارش‌های پیش از حمله به عراق دانسته‌اند.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این ادعا را رد کرده و به المانیتور گفته است که این گزارش «پس از ارزیابی دقیق تمامی اطلاعات مرتبط» تهیه شده است.

منبع: انتخاب

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید