مقامات آلمانی تهدید ترامپ را درباره هوآوی نمی پذیرند

کدخبر: ۲۷۸۸۲۳
اقتصادنیوز: خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد: مقامات آلمانی تهدید 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر قطع همکاری اطلاعاتی با آلمان را درصورت کنار نگذاشتن شرکت چینی 'هوآوی' از شبکه نسل پنجم موبایل در آلمان رد می کنند.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، این منابع آگاه که خواستند نامشان ذکر نشود، تاکید کردند: این دیدگاه در جامعه اطلاعاتی آلمان وجود دارد که وابستگی آمریکا و آلمان بیش از آن است که دولت واشنگتن بتواند مبادله اطلاعاتی مهم بین دو کشور را به خطر اندازد. 

به گفته این منابع آگاه، مقامات اطلاعاتی آلمان هشدار دولت آمریکا درباره پایان دادن به همکاری های تبادل اطلاعات را یک ژست و خودنمایی سیاسی می دانند. 
بر اساس گزارش بلومبرگ، این فضای موجود در برلین نشان دهنده دشواری دولت ترامپ در تلاش های خود برای جلوگیری از ورود شرکت چینی هوآوی به نسل پنجم مخابراتی در اروپا به علت اتهام جاسوسی به این شرکت چینی است. 
آلمان از جمله متحدان اروپایی است که در برابر درخواست واشنگتن برای ممنوعیت ورود شرکت چینی هوآوی به نسل پنجم تجهیزات مخابراتی موبایل مقاومت کرده و در مقابل تلاش کرده که تا موانع امنیتی را تقویت کند. 
'ریچارد گرنل' سفیر آمریکا در برلین ماه گذشته در نامه ای به دولت آلمان اعلام کرد، اگر تجهیزات ساخت شرکت هوآوی در شبکه نسل پنجم آلمان استفاده شود، آمریکا تبادل اطلاعاتی با آلمان را محدود خواهد کرد. 
'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا نیز این پیام را مورد تاکید قرار داده و مدعی شده که شرکت هوآوی تسهیل کننده جاسوسی توسط دولت چین است. 
'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان تاکید کرده که امنیت یکی از اولویت های آلمان در تلاش برای توسعه نسل پنجم مخابرات است و همچنین در برابر فشار آمریکا مقاومت کرده است. 
وی در پاسخ به سئوالی درباره نامه سفیر آمریکا، با انتقادی ملایم از دولت آمریکا گفت: ما استانداردهای خود را تعریف خواهیم کرد. 
این در حالیست که سازمان های امنیتی اروپا برای مبارزه با تروریسم تا حد زیادی به اطلاعات آمریکا متکی بوده اند. 
مقامات آمریکایی از بیان این مساله خودداری کردند که آیا سایر کشورها هم هشدارهای مشابهی دریافت کرده یا خواهند کرد. 
واشنگتن از ماهها پیش از متحدان خود خواسته که مشارکت هواوی و سایر شرکتهای چینی در پروژه های مهم زیرساختهای ارتباطی را منع کنند.
علت این درخواست این است که آمریکا مظنون است که شرکت های چینی اطلاعات خود را در اختیار دولت چین قرار خواهند داد. 
اما دولت آلمان گفته که هیچ نشانه ای از این مساله ندیده که شرکت هواوی از تجهیزات مشتریان خود برای جاسوسی به نفع دولت چین استفاده خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید