ورود روسای پارلمان های همسایگان عراق به بغداد

کدخبر: ۲۷۸۸۲۵
اقتصادنیوز : با حضور روسای پارلمان های کشورهای همسایه عراق، نشست بین المجالس هفت کشور همسایه تا دقایقی دیگر در بغداد آغاز می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشست بین المجالس همسایگان عراق با عنوان 'عراق؛ ثبات و توسعه' یکی از مهمترین رویدادهای دیپلماتیک در این کشور در دوران پساداعش است و ناظران از آن بعنوان نشانه ای از ورود عراق به مرحله سیاسی و بین المللی جدید تعبیر می کنند. 

این نشست در حالی تا دقایقی دیگر در محل پارلمان ملی عراق به ریاست 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان عراق برگزار می شود که روسای پارلمان های کشورهای همسایه از شب گذشته تا امروز در راس هیات هایی بلندپایه وارد بغداد شده اند. 
روسای مجالس عربستان، ترکیه، کویت، اردن و سوریه و یک هیات بلندپایه پارلمانی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست 'علاء الدین بروجردی' هم اکنون در پایتخت عراق بسر می برند و پیش از آغاز نشست، دیدارهای دو جانبه با یکدیگر و نیز طرف عراقی داشته اند. 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بدلایل کاری نتوانست در این نشست حضور یابد و هیاتی به ریاست بروجردی را عازم این نشست کرد. 
وی شب گذشته با شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و رئیس ائتلاف الفتح دیدار و گفت و گو کرد. 
دیدار با 'حموده الصباغ' رئیس مجلس ملی سوریه، برگزاری نشستی با 'ایرج مسجدی'
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و کارشناسان نمایندگی های ایران در این کشور و همچنین دیدار با سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق نیز دیدار و گفت و گو کرد. 
بروجردی در دیدارهای خود در حاشیه نشست بین المجالس همسایگان عراق، با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه ای، زمینه گسترش همکاری های همه جانبه از جمله روابط پارلمانی را بررسی کرد. 
سخنرانی روسای هیات های پارلمانی شرکت کننده و صدور یک بیانیه پایانی از جمله برنامه های اعلام شده این نشست یک روزه بین المجالس بغداد عنوان شده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید