احزاب راستگرای افراطی؛ برندگان اصلی نزاع در اتحادیه اروپا بر سر برگزیت

کدخبر: ۲۷۸۸۴۳
اقتصادنیوز: نظرسنجی ها در باره محبوبیت احزاب سیاسی اروپا نشان می دهد از نزاع بر سر ماندن یا رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا، بیش از همه احزاب راست افراطی سود برده اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری د. پ. آ. آلمان با اشاره به نتایج نظرسنجی های انجام گرفته در مورد محبوبیت احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمان اروپا، از کاهش طرفداران دو جریان سنتی سوسیال و دمکرات مسیحی در این دوره خبر می دهد. 
انتخابات مذکور در حالی قرار است اواخر ماه می برگزار شود که بحران هایی مانند خروج انگلیس، بیکاری و مهاجرت بر آن سایه افکنده است. 
در چنین شرایطی که احزاب طرفدار اتحادیه اروپا به تدریج محبوبیت خود را از دست می دهند، بر شمار طرفداران احزاب راست افراطی که مخالف اتحادیه اروپا هستند، افزوده می شود. 
طبق نظرسنجی ها بزرگترین جریان طرفدار اروپا موسوم به « حزب مردم اروپا » که احزاب سوسیال و دمکرات مسیحی آلمان نیز جزئی از آن هستند، 24 درصد آرا را به دست می آورد و احزاب سوسیال دمکرات و لیبرال نیز به ترتیب با 19.8 درصد و 10.1 درصد در مکان های دوم و سوم قرار دارند. 
نتایج این نظرسنجی ها در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست 751 نماینده پارلمان اروپا در روز پنج شنبه مورد بررسی قرار گرفت.
اما مهمترین بحث مطرح شده در این نشست، خروج انگلیس از اتحادیه تا 31 اکتبر بود. 
هر چند امیدواری هایی برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا وجود دارد، اما از نظر تئوریک امکان این که برگزیت تا پیش از این تاریخ و حتی پیش از آغاز انتخابات پارلمان اروپا عملی شده و انگلیس و از شرکت در انتخابات انصراف دهد، وجود دارد. 
این بلاتکلیفی علاوه بر این که برای احزاب طرفدار اروپا زیان بار بوده، به نفع برخی از جریان های سیاسی راستگرا از جمله فراکسیون راست پوپولیستی پارلمان اروپا (ENF) که احزابی مانند حزب آزادی اتریش، حزب لگا ایتالیا و جبهه ملی فرانسه با نام جدید «اجتماع ملی» عضو آن هستند، تمام شده است. 
این جریان توانسته با استفاده از شرایط موجود، میزان آرای خود را به 8.3 درصد افزایش دهد که افزایشی 3.3 درصدی را نسبت به دوره پیش نشان می دهد. 
همچنین EFDD و ECR دو فراکسیون دیگر پارلمان اروپا که مواضع ضد اروپایی دارند به ترتیب 8.8 و 6 درصد آرا را از آن خود کرده اند. 
به این ترتیب انتظار می رود راست گرا ها و مخالفان اتحادیه اروپا بتوانند 23 درصد کرسی های پارلمان را تصاحب کنند که آماری نگران کننده است. 
پیش بینی ها از کاهش کرسی های احزاب سنتی در پارلمان حکایت دارد به طوری که حزب دموکرات مسیحی حداقل 4 کرسی و حزب سوسیال دموکرات تا 10 کرسی را از دست خواهند داد. 
انتخابات پارلمان اروپا در 23 ماه می (دوم خرداد) برگزار خواهد شد و اگر تا آن زمان پارلمان انگلیس به طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رأی ندهد، این کشور به‌اجبار و برخلاف نظر دولت در انتخابات پارلمان اروپا شرکت خواهد کرد.
نخست‌وزیر انگلیس دو هفته پیش، از تعلل به وجود آمده در برگزیت ابراز تأسف و به‌طور تلویحی اشاره کرد که دولت قصد دارد تا برای چهارمین بار و پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، توافق برگزیت را به رأی بگذارد. او در عین ‌حال به برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت چراغ سبز نشان داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید