حمله به رهبر مخالفین اردوغان در ترکیه/ اردوغان محکوم نکرد

کدخبر: ۲۷۹۱۰۹
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان در مقام رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم در برابر رویداد حمله به کلچدار اوغلو موضع‌ قاطعانه‌ای نگرفت و این موضوع می‌تواند تشدید کننده فضای دوقطبی شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم٬ با آن که سه هفته از انتخابات شهرداری‌های ترکیه سپری شده، اما هنوز هم فضای پرتنش انتخاباتی٬ رقابت منجر به خشم و تنش و موضع‌گیری‌های سیاسی تند ادامه دارد.

حمله به کلچدار اوغلو

دیروز در آنکارا و در مراسم تشییع جنازه یکی از نظامیانی که در درگیری با پ.ک.ک جان خود را از دست داده بود٬ کمال کلچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق نیز به منظور اعلام تسلیت و همراهی با خانواده نظامی مزبور در این مراسم حضور پیدا کرد. اما تعداد قابل توجهی از شهروندان حاضر که برخی روزنامه‌ها٬ آمار آنان را دویست نفر اعلام کرده با هو کشیدن٬ فحاشی و توهین٬ به حضور کلچدار اوغلو واکنش نشان داده و پس از آن به شکل فیزیکی به او حمله کردند.

در این اثنا یکی از حاضرین٬ موفق شد سد محافظین کلچدار اوغلو را شکسته و مشتی حواله صورت او کند. محافظین کلچدار اوغلو و نیروهای ویژه پلیس به زحمت توانستند او را به یک خانه امن منتقل کنند. اما موج معترضین٬ در برابر آن خانه نیز حضور پیدا کرده و چنین شعارهایی سردادند: «پ.ک.ک بیرون بیا»٬ «لعنت بر پ.ک.ک»٬ «شهید نمی‌میرد٬ وطن تجزیه نمی‌شود».

کار به جایی رسید که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه ناچار شد در برابر خانه مزبور حضور پیدا کرده و با استفاده از بلندگوی خودرو پلیس٬ از مردم خواهش کند متفرق شوند. او همچنین گفت: پیام خود را منتقل کردید. استاندار آنکارا نیز با اختصاص دادن یک خودرو زرهی ضدگلوله و ضدبمب و اعزام این خودرو به محل مورد بحث٬ ترتیبات انتقال کلچدار اوغلو به دفتر مرکزی حزب جمهوری خلق را صادر کرد.

کلچدار اوغلو پس از رسیدن به دفتر حزب خود اعلام کرد: مهاجمین در حالی مرا به پ.ک.ک نسبت می‌دهند که من پیش‌تر مورد سوء قصد این گروه تروریستی قرار گرفته‌ام. من مانند برخی از مسئولین نیستم و فرزندم را به خدمت سربازی فرستادم و بنابراین درد خانواده‌های سربازانمان را می‌فهمم و قطعاً بعد از این نیز در تشییع جنازه شهدا حضور پیدا کرده و یک میلی‌متر عقب‌نشینی نمی‌کنم.

واکنش دیگران، واکنش اردوغان

پس از حمله به کلچدار اوغلو٬ بسیاری از سیاست‌مداران٬ مقامات و رسانه‌های ترکیه این اقدام معترضین را محکوم کردند.

نوعمان کورتولموش معاون اردوغان در حزب عدالت و توسعه این اقدام را محکوم کرد. عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه در توییت معناداری نوشت: این روش صحیحی برای محکوم کردن و احقاق حق نیست.

عبدالحمید گل وزیر دادگستری ابراز تاسف کرد و وزارت کشور نیز اعلام کرد که ترتیبات قانونی برای دستگیری مهاجمین انجام شده است. دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی که در همراهی با اردوغان بارها کلچدار اوغلو را به خیانت متهم کرده و اعلام کرد که این حمله قابل قبول نیست.

کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلام‌گرای سعادت نیز این اقدام را محکوم کرد.

شبکه آ خبر٬ از مهمترین رسانه‌های وابسته به آکپارتی نیز اعلام کرد: رجب طیب اردوغان از مدیر دفتر خود خواسته تا کلچدار اوغلو به مکان امنی منتقل شود و دو تن از نمایندگان حزب عدالت و توسعه نیز به منظور نشان دادن همدلی نزد کلچدار اوغلو رفته‌اند.

اما خود اردوغان در مقام رئیس جمهور و همچنین در مقام رهبر حزب عدالت و توسعه واکنشی نشان نداد و اقدام مهاجمین را محکوم نکرد و این موضوع می‌تواند تشدیدکننده و تقویت‌کننده فضای دوقطبی شود.

همچنین دو تن از افراد نزدیک به اردوغان یعنی ابراهیم کالن و فخرالدین آلتون از چهره‌های مهم ریاست جمهوری و از معتمدین اردوغان٬ سکوت کردند. سلیمان سویلو وزیر کشور نیز که بعد از برات آلبایراک وزیر دارایی و داماد اردوغان٬ به عنوان قدرتمندترین وزیر کابینه شناخته می‌شود٬ واکنش چندانی نشان نداد.

چه کسی کلچدار اوغلو را به پ.ک.ک نسبت داد؟

حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به عنوان یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک٬ در انتخابات اخیر در استانبول٬ آنکارا و آدانا نامزد معرفی نکرده و از هواداران خود خواست به نامزدهای حزب جمهوری خلق (CHP) رای دهند.

این اقدام موجب آن شد که نامزدهای مخالف اردوغان با اختلاف ناچیز نامزدهای ائتلاف جمهور را شکست دهند و موجبات خشم و عصبانیت  اردوغان و باغچلی را فراهم سازند. پیش از آن که انتخابات به این نتیجه قابل پیش‌بینی منتهی شود٬ اردوغان و باغچلی بارها در سخنرانی‌های خود٬ ائتلاف ملت (حزب جمهوری خلق و حزب خوب) را ائتلاف ذلت و ائتلاف شر نامیده و اعلام کرده بودند که حمایت یک نهاد اقماری پ.ک.ک از ائتلاف مخالفین٬ نشان دهندۀ این است که آنان برای ترکیه نقشه دارند و می‌خواهند بقای ملی ترکیه را در خطر بیاندازند.

اردوغان بارها در سخنرانی‌های عمومی خود٬ با استفاده تحقیرآمیز از لفظ بای کمال (به جای لفظ مرسوم کمال بیگ) او را به بی‌کفایتی٬ بی‌لیاقتی٬ خیانت و همدستی با تروریست‌ها متهم کرده و از هواداران خود خواسته بود کاری کنند که ترکیه و حزب جمهوری خلق از شر داشتن چنین رهبری خلاص شوند.

پیام‌های حمله تند به کلچدار اوغلو

رویداد دیروز٬ حمله به رهبر مخالفین و واکنش اردوغان نشان داد:

1.اردوغان موفق شده در افکار عمومی هواداران خود و با به راه انداختن یک موج ضدتبلیغاتی گسترده٬ کمال کلچدار اوغلو و حزب او را با الفاظی همچون ترور٬ خیانت و پ.ک.ک ربط داده و در این همسان سازی٬ آنان را علیه کلچدار اوغلو خشمگین کند.

2.بخشی از محافظه‌کاران در نشان دادن خشم خود٬ از خشونت ابا نمی‌کنند.

3.حکومت٬ پلیس و نیروهای امنیتی٬ در برابر چنین رویدادهایی موضع محکمی اتخاذ نکرده و کاری نمی‌کنند که برای همیشه به چنین رفتارهایی خاتمه داده شود.

4.فضای دوقطبی سیاسی و اجتماعی در جامعه ترکیه می‌تواند با زنده نگه داشتن مفاهیمی همچون خودی و غیرخودی و ما و دیگری٬ ترکیه را در معادلات سیاسی و امنیتی داخل٬ با مشکلات بزرگی روبرو کند.

5.این رویداد٬ زمینه‌های آن را فراهم می‌کند که هزینه همراهی با حزب دموکراتیک خلق‌ها و نهادهای اقماری پ.ک.ک بالا و بالاتر برود و این نهادها در انزوای بیشتری قرار بگیرند. 

6.رهبران سیاسی ترکیه و به ویژه اردوغان و باغچلی فهمیدند که بیانات تند آنها٬ تحریک مردم٬ شوراندن افکار عمومی و موضع‌گیری‌های تند علیه مخالفین٬ می‌تواند جلوه‌های خیابانی و خارج از کنترل پیدا کرده و منجر به تنش و درگیری شود. بنابراین تداوم فضای مسموم و پرتنش فعلی٬ به چیزی غیر از تقویت فضای دوقطبی نخواهد انجامید و اگر در روزهای پیش رو٬ اردوغان و باغچلی با کلچدار اوغلو دیدار نکنند یا تدبیر دیگری برای کنترل این وضعیت اتخاذ نکنند٬ این فضا می‌تواند پرتنش‌تر شود.

حمله به کلچدار اوغلو در شرایطی روی داده که اردوغان در سخنرانی دو روز پیش خود اعلام کرده بود: انتخابات تمام شده، حالا وقت آن است که شرایط را عادی کنیم و آهن سرخ و گداخته را سرد کنیم و اتفاقاً این سخنان اردوغان با واکنش منفی باغچلی روبرو شده و از او  خواست که توضیح دهد منظور از سردکردن آهن گداخته و عادی سازی فضا چیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید