لغو معافیت از تحریم‌ها، شامل عراق نمی‌شود

کدخبر: ۲۷۹۳۶۷
اقتصادنیوز: یک منبع نزدیک به دولت عراق اعلام کرد که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ۸ کشور از تحریم‌های ایران به هیچ وجه عراق را شامل نمی‌شود زیرا این تحریم‌ها تنها مختص به واردات نفت خام است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک منبع نزدیک به دولت عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغدادالیوم گفت: تصمیم دیروز (دوشنبه) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ۸ کشور از تحریم‌های ایران به هیچ وجه عراق را شامل نمی‌شود زیرا این تحریم‌ها تنها مختص به واردات نفت خام است و عراق نفت خام را وارد نمی‌کند بلکه امسال جزو تولیدکنندگان اساسی بود.

وی افزود: این تصمیم آمریکا همچنین واردات مواد غذایی از ایران را شامل نمی‌شود زیرا تنها مربوط به واردات نفتی است.

این منبع در ادامه گفت: واشنگتن چند وقت پیش مهلت ۴۵ روزه برای وارد کردن گاز از ایران به عراق داده بود و اطمینان دادند که این مهلت افزایش نیز خواهد یافت زیرا عراق برای فعال کردن نیروگاه‌های برق خود در این مدت از گاز ایران بی نیاز نیست و قطع این واردات خسارت ۴۰۰۰ مگا واتی از تولید براق برای عراق به دنبال خواهد داشت، فصل تابستان در راه است و این مساله به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز رزاق محیبس، عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق گفت: ما از دولت می‌خواهیم که اقدامات سریعی در رابطه با پرونده تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ کند. تحریم‌های آمریکا یکجانبه است و عراق ملزم به پایبندی به آنها نیست. واشنگتن باید بداند که عراق با ایران روابطی تجاری، اقتصادی، جغرافیایی و امنیتی دارد و از انرژی ایران بی نیاز نیست. ما امیدوار بودیم که معافیت‌های عراق تمدید شوند و عدم توقف واردات گاز و برق از ایران به عراق تضمین شود.

همچنین مصعب المدرس، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده است: تاکنون ما هیچ منبعی برای جایگزین کردن با واردات گاز ایران نداشته‌ایم. واردات گاز عراق از ایران در ژوئن از ۲۸ میلیون متر مکعب در روز به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب تولید برق با استفاده از واردات از ایران به ۴۷۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد. وی در ادامه افزود: نیازهای برق عراق هر سال هفت درصد رشد می‌کند.

عراق برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به شدت وابسته است. این کشور ۱۴۰۰۰ مگاوات در شبکه ملی برق تولید می‌کند و ۴۰۰۰ مگاوات نیز با گاز و برق وارداتی، تأمین می‌شود.

کاخ سفید دیروز (دوشنبه) به منظور افزایش فشار بر روی ایران اعلام کرده است که معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا سال گذشته به دلیل "جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی" به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی را اعطا کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است:

دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود را تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد. ایالات متحده آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه تولید کننده بزرگ انرژی و همچنین دوستان و شرکایمان متعهد شده‌ایم که بازار جهانی نفت را تأمین کنیم. ما توافق کرده‌ایم که اقداماتی بموقع را اتخاذ کنیم تا در صورت حذف نفت ایران از بازار، تقاضای جهانی برآورده شود.

دولت ترامپ و متحدانمان مصمم هستند تا کمپین فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کنند و گسترش دهند تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور علیه آمریکا، شرکا و متحدانمان و صلح خاورمیانه پایان یابد. تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای خاتمه دادن به تمامی معافیت‌های نفتی ایران به ورود نام سپاه پاسداران به گروه‌های ترویستی آمریکا برمی‌گردد و نشانگر تعهد ایالات متحده برای براندازی شبکه ترور ایران و تغییر رفتارهای خصمانه این کشور است.

‌ما‬ قدردان حمایت دوستان و شرکایمان در این زمینه هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید