آمریکا با قطعنامه خشونت جنسی در جنگ مخالفت کرد

کدخبر: ۲۷۹۵۶۷
اقتصادنیوز: یک قطعنامه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ که با ابتکار آلمان تهیه شده بود به دلیل مخالفت دولت ترامپ با سقط جنین محدود شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دولت آمریکا خواستار حذف کلیه اشارات به بهداشت جنسی و تولید مثل از متن قطعنامه بود. علاوه بر آمریکا، چین و روسیه هم تهدید کرده بودند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

دولت ترامپ با بندی مخالف بود که استدلال می‌کرد به معنی حمایت از سقط جنین است.

قطعنامه اصلاح شده در نهایت با ۱۳ رای موافق و آرای ممتنع چین و روسیه تصویب شد.

تصمیم برای حذف بخش مربوط به بهداشت جنسی باعث خشم فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه شد که گفت این کار به حیثیت زنان لطمه می‌زند.

عبارتی از قطعنامه که به درخواست آمریکا حذف شد خواستار ارائه خدمات بهداشتی فوری و بدون تبعیض نهادهای سازمان ملل به بازماندگان خشونت جنسی بود.

نماینده فرانسه گفت زنان و دخترانی که قربانی خشونت جنسی بوده‌اند "باید از حق پایان دادن به بارداری ناخواسته برخودار باشند" و اقدام شورای امنیت را "غیرقابل تحمل و غیرقابل درک" خواند.

قطعنامه تازه استفاده از تجاوز به عنوان سلاح جنگی را محکوم و نگرانی شورای امنیت از عدم پیشرفت کافی در جهت رسیدگی به این مشکل را بیان می‌کند.

به گزارش بی.بی.سی هرچند این قطعنامه خواستار عدالت بیشتر برای قربانیان می‌شود، اما اشاره به یک نهاد ناظر سازمان ملل که وظیفه آن گزارش کردن خشونت جنسی است از نسخه نهایی آن شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جلسه سه شنبه گفت: "باید تشخیص داده شود که خشونت جنسی در جنگ عمدتا زنان و دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد چون به مسائل گسترده‌تر نابرابری و تبعیض جنسی مربوط است، در نتیجه پیشگیری باید با تکیه بر تشویق حقوق زنان و برابری جنسی انجام شود."

نادیا مراد، برنده صلح نوبل ۲۰۱۸ و قربانی خشونت داعش علیه زنان ایزدی در عراق در این جلسه صحبت کرد.

او گفت: "امیدوار بودیم که بازگو کردن سرگذشت ما درها را برای مجازات اعضای داعش باز خواهد کرد، اما امروز هزاران نفر از آنها از آزادی بهره‌مند هستند و هزار نفر دیگر بدون محاکمه در زندان هستند. امروز ما خواستار اجرای عدالت در مورد عوامل نسل کشی، و محاکمه کسانی هستیم که از زنان ایزدی به عنوان سلاح جنگی استفاده کردند. آنها باید در یک دادگاه ویژ بین‌المللی به خاطر ارتکاب جنایات جنگی علیه زنان و کودکان تحت محاکمه قرار گیرند."

خانم مراد گفت محاکمه اعضای داعش در یک دادگاه بین‌المللی به اتهام نسل کشی و جنایات جنسی علیه زنان ایزدی "حاوی درسی برای سایرین خواهد بود و مانع ارتکاب چنین جنایاتی در آینده خواهد شد."

امل کلونی، وکیل حقوق بشر که نمایندگی خانم مراد و گروه دیگری از زنان ایزدی را به عهده دارد هم در این جلسه صحبت کرد.

او آنچه داعش علیه زنان و دختران مرتکب شده است را "در دوران معاصر بی سابقه" دانست و از واکنش ضعیف بین‌المللی به این نوع خشونت‌ها انتقاد کرد. همسر جورج کلونی، آمریکا و روسیه را به مخالفت با سیستمی قضایی برای پاسخگو دانستن مسببان این گونه جنایات متهم کرد.

متن اصلی قطعنامه که آلمان پیش نویس آن را تهیه کرده بود خواستار ایجاد یک گروه کاری و مکانیسمی برای کمک به اجرای عدالت در مورد مسببان می‌شد.

با این حال به دلیل مخالفت چین، روسیه و آمریکا این سازوکار هم از قطعنامه حذف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید