رویترز به نقل از رئیس‌جمهوری ایران مطرح کرد؛

شروط ایران برای آغاز مذاکره با ترامپ

کدخبر: ۲۷۹۶۲۹
اقتصادنیوز: سخنان«حسن روحانی» رییس جمهوری مبنی بر اینکه امریکا به دروغ به دنبال مذاکره است و ایران فقط زمانی با آمریکا مذاکره می کند که این کشور فشارها را بردارد و عذرخواهی کند ؛ در رسانه های خارجی از جمله خبرگزاری رویترز بازتاب داشت .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ؛ خبرگزاری رویترز نوشت رئیس جمهوری ایران می گوید آمریکا باید فشارها بر ایران را بردارد و از جمهوری اسلامی عذرخواهی کند.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت: قیمت نفت روز سه شنبه به دنبال اعلام لغو معافیت های نفتی ایران به بالاترین سطح از نوامبر گذشته تاکنون رسید. 

این معافیت ها از هفته آینده لغو می شوند و واردکنندگان نفت ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت تا خرید نفت از تهران را متوقف کند؛ موضوعی که عرضه جهانی نفت را محدود خواهد کرد.

این خبرگزاری نوشت: روحانی گفت «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده ایم همان طور که مرد جنگ و دفاع هستیم. مذاکرات وقتی ممکن است که همه فشارها برداشته شوند و آنها به دلیل اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کرده و احترام متقابل وجود داشته باشد.»

اظهارات رئیس جمهور در روزنامه فایننشال تایمز نیز بازتاب یافت. 

این روزنامه انگلیسی گزارش داد: روحانی می گوید «چاره ای به جز مقاومت در مقابل تحریم های آمریکا وجود ندارد.» 

در گزارش فایننشال آمده است: روحانی گفت که کشورش چاره ای ندارد جز این که در مقابل تحریم های آمریکا مقاومت کند زیرا واشنگتن نیت صادقانه ای برای مذاکره با جمهوری اسلامی ندارد. 

وی گفت، ما باید آمریکا را از این تصمیم خود که چاره ای به جز مقاومت در برابر آن نداریم، پشیمان کنیم.

فایننشال تایمز نوشت: این اولین واکنش رئیس جمهوری ایران به اقدام آمریکا در تشدید تحریم این کشور با لغو معافیت ها بوده است.

این گزارش همچنین به افزایش فشارهای آمریکا علیه ایران از جمله قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی و پایان دادن به معافیت نفتی ایران اشاره کرده است.

فایننشال تایمز نوشت: هنوز معلوم نیست که آیا جمهوری اسلامی سیاست های دفاعی و منطقه ای خود را همان طور که واشنگتن خواسته است، تغییر خواهد داد یا نه. 

این گزارش افزود: آیت الله «علی خامنه ای» رهبر عالی ایران نیز گفته است که کشورش هر میزان نفت که لازم باشد صادر خواهد کرد. 

وی در عین حال هشدار داد که به تحریم های آمریکا واکنش نشان خواهیم داد اما از بیان جزییات خودداری کرد.

رویترز نیز همین بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب را بازتاب داده و به نقل از ایشان تیتر زد: ایران می تواند هرمیزان نفت که لازم باشد صادر کند.

این خبرگزاری به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: «تلاش های آمریکا در تحریم فروش نفت ایران راه به جایی نمی برد.»

این گزارش نیز به افزایش بهای نفت در روز سه شنبه از نوامبر گذشته تاکنون اشاره کرده است.

روزنامه صهیونیستی «تایمز او اسرائیل» و روزنامه «عرب نیوز» نیز بخشی از سخنان رئیس جمهوری را درباره لازمه عذرخواهی آمریکایی از ایران بازتاب دادند.

تایمز آو اسرائیل نوشت: روحانی گفت گزارش هایی که بیان می کنند ایران با پیشنهادهای آمریکا برای مذاکره مخالفت کرده حقیقت ندارند.

این رسانه صهیونیستی خاطرنشان کرد که چین هشدارداده که تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم علیه خریداران نفتی ایران «آشوب» در منطقه خاورمیانه و بازار انرژی را «تشدید» خواهد کرد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه‌ای امروز (چهارشنبه) در آغاز هفته کار و کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران صنایع مختلف، گفتند : تحریم ها اگرچه در برخی موارد زمینه ‌ساز بروز مشکلات می ‌شوند اما اگر با آنها مقابله صحیح و منطقی شود، به نفع کشور خواهد بود زیرا تحریم ها موجب تکیه بر توان، ظرفیت و ابتکارهای داخلی خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی درباره تلاش امریکا برای مسدود کردن راههای صادرات نفت ایران افزودند: ملت فعال و مسئولان هوشیار ایران نشان داده اند اگر همت کنند همه بن‌بست‌ها را می‌شکنند و قطعاً این تلاش امریکایی‌ها هم به جایی نمی‌رسد و جمهوری اسلامی هر مقدار لازم داشته باشد و اراده کند، نفت صادر خواهد کرد.

بر اساس پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با تأکید بر این که آمریکا تا به امروز در صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی در اقدامات خود ناموفق بوده، بیان کرد: آمریکایی ها در صحنه اقتصادی نیز به اهداف مورد نظر موردشان نرسیده و نخواهند رسید، البته طبیعی است که با فشارهای خود مشکلاتی برای زندگی روزمره مردم ایجاد کنند، اما ملت ایران به خوبی می‌دانند که در مقابل اقدامات غیرقانونی متجاوزین، راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید