در انجمن آسیایی نیویورک؛

ظریف: علناً پیشنهاد می‌دهم زندانیان را مبادله کنیم/سرو‌کله زدن با تیم B حسرت ندارد

کدخبر: ۲۷۹۶۵۷
اقتصادنیوز؛ محمدجواد ظریف،وزیر امور خارجه با اشاره به زندانی‌های دو تابعیتی در ایران تصریح کرد: ن این پیشنهاد را علنا می دهم، بیایید زندانی ها را تبادل کنیم.
ظریف: علناً پیشنهاد می‌دهم زندانیان را مبادله کنیم/سرو‌کله زدن با تیم B حسرت ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛ محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در انجمن آسیایی نیویورک

در مورد زندانی های محیط زیستی گفت: این شغل من نیست، قوه قضاییه ما مستقل است و آنها اتهام هایی زده اند که من با آنها موافقتی نکرده ام اما این جایگاه من نیست، من به اندازه کافی کار دارم که جلوی جنگ را بگیرم و فشار اقتصادی را از روی مردمم بردارم.

وزیر امور خارجه افزود: در آمریکا و در اروپا ایرانیانی هستند که در زندانند چون آمریکا به آنها اتهام نقض تحریم ها را زده است. اتهام آنها ارسال تجهیزات هواپیمای مسافربری و نه جت بوده است. ما مترجم داریم که در استرالیا در زندان است که در زندان بچه دار شده است.

ظریف ادامه داد: ما در مورد نازنین زاغری صحبت می کنیم، که البته من ناراحت هستم از شرایط او و به عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده برای کمک انجام داده ام اما هیچ کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی گوید.

وی اضافه کرد: من این پیشنهاد را علنا می دهم، بیایید زندانی ها را تبادل کنیم.

 به جای اینکه بولتون در تهران باشد، من اینجا هستم

وزیر امور خارجه یادآور شد: آقای بولتون سال گذشته به جلسه تروریست های مجاهدین خلق رفت و قول داد که ما سال 2019 نخواهیم بود و او در تهران خواهد بود. اما امروز من اینجا هستم به جای اینکه او در تهران باشد.

توضیح درباره استعفا

ظریف درباره استعفای خود هم گفت: ما دیپلمات ها هرگز امید را رها نمی کنیم. من استعفا دادم برای اینکه دیدم یکپارچگی دفتر من نقض شده است. وقتی این مساله برطرف شد برگشتم. در آن زمان گفتم اگر کسی این شغل را بهتر انجام می دهد بیاید، اما فکر نمی کنم کسی حسرت شغل من را بخورد، خصوصا زمانی که باید با 'تیم B' سر و کله بزند.

وی ابراز امیدواری کرد روزی که آمریکا همه تصمیمات غلطش را انجام داده و از این اشتباهات خسته شده باشد و به تصمیم درست روی بیاورد.

انتخابات 2020 آمریکا

مجری برنامه به ظریف گفت: شما به عنوان دیپلماتی صبور معروف هستید.
وزیر امور خارجه ادامه داد: برخی افراد فکر می کنند ما منتظریم که در سال 2020 دمکراتها روی کار بیایند. اما باید بدانید که ما منتظر چنین روزی نیستیم، دولتهای دمکرات همان قدر با ما دشمنی کرده اند که دولت های جمهوریخواه داشته اند. ما منتظریم روزی هستیم که آمریکا یاد بگیرد و تصمیم اشتباه نگیرد.
ظریف خاطرنشان کرد: ما به زورگویی آلرژی داریم، با ما با احترام حرف بزنید، نمی میرید، باور کنید که نمی میرید. آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد به قراردادهای بین المللی احترام بگذارد یا نه، سیاست فشار نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

تیم B

وزیر امور خارجه با بیان اینکه 'این آمریکاست که باید به رفتار خود نگاه کند نه ایران'، تصریح کرد: ما می دانیم که آمریکا اقتصاد بزرگی است و کشورها نمی توانند بازار آن را از دست بدهند و برای همین از تحریم ها تبعیت می کنند اما امریکا باید بداند که کشورها از روی اجبار و فشار این کار را می کنند. آیا ما می خواهیم سیستم بین الملل را بر اساس اجبار تعیین کنیم؟

ظریف تاکید کرد: ما نباید به این سمت برویم، باید به سمتی برویم که سیستم بین الملل به سمت عدالت برود. ما امپراطوری داشتیم که از عمر آمریکا بیشتر عمر کرد، اما تمام شد، امپراطوری ها تمام شده اند.

وی ادامه داد: تیم 'ب' (بی بی، بن سلمان، بن زاید و بولتون ) از اول این قرارداد را نمی خواستند. من به اینها تیم 'چهار ب' می گویم. ما قراردادی نوشتیم که با دقت وارد جزییات شده بود اما حالا ترامپ می گوید که قرارداد بهتری می خواهد. او نمی تواند چنین قراردادی را دیکته کند.

عواقب حرکت دیوانه وار آمریکا

ظریف در پاسخ به اینکه این توطئه چیست، گفت: اینکه ایران را مجبور به واکنش کنند. باید بدانید که خلیج فارس شاهراه حیات ماست و من تاکید می کنم خلیج فارس که دوستان آن را با خلیج مکزیک اشتباه نگیرند.

وی افزود: اسم ها مهم هستند و نمی دانم چرا آن قدر بچگانه با اسم ها بازی می کنند. علاوه بر این آمریکا باید بداند که خلیج فارس خلیج مکزیک نیست. این شاهراه حیاتی و بخشی حیاتی از امنیت ملی ماست. تا زمانی که امنیت ملی ما تامین شود این شاهراه باز خواهد بود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما بر اساس منافع و امنیت ملی خودعمل می کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: ما باور داریم که می توانیم نفتمان را بفروشیم، راهش را پیدا کنیم و از تنگه هرمز با امنیت استفاده کنیم اما اگر آمریکا بخواهد حرکت دیوانه واری بکند که جلوی این کار را بگیرد، باید منتظر عواقب باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه حرکات دیوانه واری؟ گفت: حرکاتی که 'تیم ب' توطئه می کند و آمریکا انجام می دهد. کسانی که به تنگه هرمز وارد می شوند باید با تامین کنندگان امنیت آن صحبت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: قوانین ما در تنگه هرمز تغییر نکرده اند و راه های مکالمه باز است. آنها می توانند با هماهنگی با ایران وارد تنگه شوند و با هماهنگی با عمان خارج شوند. این انتخاب آنهاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید