رشد ۱۱ درصدی صادرات چای ایران

کدخبر: ۲۷۹۷۸۴
اقتصادنیوز : رئیس سازمان چای کشور با اشاره به روند صعودی تولید چای، گفت: در سال گذشته شاهد رشد ۱۱ درصدی صادرات چای ایران به ۳۷ کشور دنیا بوده ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، حبیب جهانساز عصر پنجشنبه در سومین کمیته تخصصی چای که در استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به اهمیت چای از لحاظ اقتصادی، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار خانوار در صنعت چای فعالیت می‌کنند که حدود ۸۰ درصد از اقتصاد شهرستان‌هایی همانند املش وابسته به چای است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۷۸ کارخانه در صنعت چای مشغول به فعالیت هستند، گفت: چای تنها محصولی است که قابلیت کشت در اراضی شیب دار را دارد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اهمیت صنعت چای از لحاظ زیست محیطی و معیشتی، افزود: بهره وری چند منظوره از صنعت چای از طریق برعکس کردن شیب باغات چای، آبخیزداری، جذب گردشگران و نیز کاهش هزینه کارگر و مصرف آب از جمله اولویت‌های سازمان چای کشور است.

جهانساز با بیان اینکه در ایران به دلیل شرایط اقلیمی شش ماه از سال امکان تولید و برداشت چای وجود دارد، ادامه داد: برای حفظ اشتغال، چایکاران نیازمند حمایت قانونی هستند تا توانایی رقابت با چای وارداتی را داشته باشیم.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: روند تولید برگ سبز چای سیر صعودی داشته و با کمی تغییرات تولید این محصول به اوج خود می‌رسد.

وی با اشاره به مجموع صادرات و واردات چای در سال ۹۷، بیان کرد: مجموع صادرات چای در سال گذشته به ۳۷ کشور دنیا حدود ۱۶ هزار و ۳۲۶ تن با ارز آوری بیش از ۱۹ میلیون دلار بوده که از نظر میزان صادرات و همچنین ارز آوری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۶ به ترتیب شاهد رشد ۱۱.۴ و ۲.۳ درصدی هستیم.

 جهانساز با اشاره به پرداخت تسهیلات بازسازی به ۶۷ کارخانه در سال گذشته، افزود: ۵ هزار و ۳۲۹ هکتار باغات هرس را انجام داده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی به اختصاص ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات از صندوق تخصصی چای به چایکاران شمال کشور اشاره و بیان کرد: ۷۰ درصد این تسهیلات به کشاورزان، ۲۵ درصد در اختیار کارخانجات و ۵ درصد به بازار اختصاص یافته است.

جهانساز در ادامه با اشاره به وجود چالش‌های پیش روی زنجیره ارزش چای کشور در مجموعه باغ، کارخانه، بازار و سازمان، اظهار کرد: عدم پرداخت به موقع پول برگ سبز چای، افزایش اندک قیمت برگ سبز در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، بالا بودن هزینه تولید، عدم بهره برداری چایکاران از منابع حاصل از واردات چای سبب بی انگیزگی و عدم رغبت چایکاران برای ورود به باغات چای به رغم افزایش قیمت چای خشک شده است.

رئیس سازمان چای کشور تأمین اعتبار طرح ساماندهی و توسعه زنجیره ارزش از محل مابه تفاوت ارز دولتی و تخصیص آن به سازمان چای، تعامل و همفکری مؤثر شرکت آب منطقه‌ای با سازمان در راستای صدور مجوز برای اجرای طرح‌های توسعه آبیاری نوین و تأمین اعتبارات لازم جهت تغییر آرایش ردیف‌های باغات چای را از جمله مشکلات و برنامه‌های سازمان چای کشور اعلام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید