ظریف بر نقش مجمع عمومی سازمان ملل در حل چالش جهانی تاکید کرد

کدخبر: ۲۷۹۸۲۱
اقتصادنیوز: سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: تاکید بر نقش این مجمع در حل مشکلات جهانی موضوعی بود که در دیدار وزیر امور خارجه ایران و رئیس مجمع عمومی مطرح شد.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مونیکا گرایلی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وزیر خارجه ایران به خاطر تعهدش به چندجانبه گرایی و شرکت در نشست عالی رتبه بزرگداشت و ارتقای روز بین المللی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح قدردانی کرد.

وی ادامه داد: آنها بر نقش مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان دمکراتیک ترین بخش این سازمان در توجه به مشکلات جهانی تاکید کردند.

سخنگوی رئیس هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنها همچنین درباره مسایل متعدد جهانی و منطقه ای همچون چندجانبه گرایی، صلح، امنیت و اصلاحات سازمان ملل متحد تبادل نظر کردند.

موضوع اصلاحات ساختار سالهای طولانی است که مطرح شده اما در دوره آنتونیو گوترش این مساله با جدیت بیشتری دنبال شده است.

اصلاح در ساختار و ادارات دبیرخانه سازمان ملل، تغییر در شورای امنیت و تعداد اعضای دائم یا غیر دائم آن و اصلاح در اختیارات مجمع عمومی و کمیته های زیر مجموعه آن، مسایلی است که مطرح است و درباره آن رایزنی می شود.

هرچند اختلافات و رقابت های زیاد بین کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه برای کسب بیشتر سهم وافزایش قدرت خود، وجود دارد و عاملی شده که تا کنون به صورت رسمی هیچ سند مشخصی به جمع بندی نرسیده باشد تا روی آن مذاکرات انجام شود. 

وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح که در سازمان ملل متحد برگزار شد، به نیویورک سفر کرده است. 

وی صبح چهارشنبه در اندیشکده انجمن آسیایی نیویورک به سوالات متعددی درباره تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، تبادل زندانی ها، فروش نفت و بازگشت به میز مذاکره پاسخ داد.

پس از آن به مجمع عمومی سازمان ملل رفت و با تاکید بر چندجانبه گرایی به عنوان تنها راه حل بحران ها و اختلافات، رویکرد جمهوری اسلامی را در این باره تشریح کرد.

وی همچنین نمونه هایی از اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را به جهانیان معرفی کرد.

ظریف با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم دیدار و سپس با ماریا فرناندا اسپینوزا گارسس رئیس مجمع عمومی این سازمان درباره مسایل متعدد منطقه ای و جهانی تبادل نظر کرد.

ظریف عصر چهارشنبه هم با خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا دیدار و بر لزوم مخالفت جامعه جهانی با یکجانبه گرایی آمریکا تاکید کرد.

وی همچنین صبح پنج شنبه دیداری با تیمو سموئینی همتای فنلاندی خود داشت.

دیدار با اندیشمندان سیاسی غیردولتی آمریکا و مصاحبه با تعدادی از رسانه های مختلف در این کشور، دیگر برنامه های رئیس دستگاه دیپلماسی در سفر به نیویورک است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید