ترامپ برای آزادی دانشجوی آمریکایی از کره شمالی 2 میلیون دلار پول داد؟

کدخبر: ۲۸۰۰۵۲
اقتصادنیوز: کره شمالی پیش از توافق بر سر تحویل یک زندانی آمریکایی که به اغما رفته بود، صورتحسابی دو میلیون دلاری برای مراقبت‌های پزشکی از وی به دولت ترامپ داده است. اما ترامپ اصرار دارد که هیچ پولی بابت این زندانی پرداخت نشده است.

صورتحساب دو میلیون دلاری کره شمالی برای آزادی دانشجوی آمریکایی/ ترامپ: پولی ندادم

اوتو وارمبیر

به گزارش ایسنا، یک دیپلمات ارشد آمریکایی که مسئولیت مذاکره برای آزادی اوتو اف. وارمبیر، دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی را برعهده داشت، این صورتحساب دو میلیون دلاری را پذیرفت و بر این اساس وارمبیر آزاد شد. او اما شش روز پس از آزادی و به دنبال تصمیم والدینش برای پایان دادن به زندگی نباتی او، از دنیا رفت.

این صورتحساب از وزارت امور خارجه آمریکا به وزارت خزانه‌داری این کشور منتقل شد اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا  می‌گوید هیچ مبلغی در رابطه با این صورتحساب پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ در توییتر خود نوشت: برای اوتو وارمبیر هیچ پولی به کره شمالی پرداخت نشده؛ نه دومیلیون دلار و نه هیچ مبلغ دیگری.

پرداخت هر مبلغی برای آزادی این دانشجو که در کره شمالی زندانی بوده، با سیاست اعلام شده از سوی دولت آمریکا درباره مذاکرات مرتبط با آزادی آمریکایی‌های زندانی در کره شمالی در تضاد است.

گزارش این صورتحساب نخستین بار هفته گذشته از سوی روزنامه واشنگتن پست منتشر شد و یک منبع آشنا به این مسئله جزییات آن را برای روزنامه نیویورک تایمز تایید کرد.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در این باره اظهار کرد: ما درباره مذاکرات مربوط به گروگان‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم. به همین دلیل است که این مذاکرات در این دولت تا این اندازه موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

وارمبیر دانشجوی دانشگاه ویرجینیا بود و در دسامبر ۲۰۱۵ به توری برای سفر به کره شمالی پیوست. او در اوایل ژانویه ۲۰۱۶ و پیش از ترک پیونگ‌یانگ دستگیر و به تلاش برای پایین کشیدن یک پوستر پروپاگاندا در یک هتل متهم شد. او در ماه مارس ۲۰۱۶ به ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه محکوم شد اما طی دوران بازداشتش به اغما رفت. پزشکان آمریکایی هرگز موفق به یافتن دلیل به کما رفتن او نشدند.

مقامات کره شمالی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ به دیپلمات‌های آمریکایی گفتند که وارمبیر در اغما است. جوزف یون که در آن زمان نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی بود به پیونگ‌یانگ سفر کرد تا برای آزادی این دانشجوی آمریکایی مذاکره کند.

مقامات کره شمالی در آن زمان به یون صورتحسابی دو میلیون دلاری دادند و از او درخواست کردند که توافقی را برای پرداخت این صورتحساب پیش از ترک کره شمالی به همراه وارمبیر امضا کند.

والدین وارمبیر در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در دادگاهی آمریکایی بر سر مرگ فرزندشان از کره شمالی شکایت کردند و حکمی مبنی بر جریمه ۵۰۱ میلیون دلاری کره شمالی دریافت کردند اما به نظر نمی‌رسد بتوانند این مبلغ را از دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دریافت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید