تحصیل 2 هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان

کدخبر: ۲۸۰۳۸۵
یزد کنفرانس روسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان در دانشگاه یزد در حال برگزاری است و در این کنفرانس درباره موضوعاتی از جمله تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های دو کشور بحث و تبادل نظر شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، «زلتان دوبتزی »، دبیرکل کنفرانس دانشگاه‌های مجارستان، عصر امروز در نخستین کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان به معرفی انجمن دانشگاه‌های مجارستان و همکاری این انجمن با انجمن دانشگاه‌های اتحادیه اروپایی پرداخت و اظهار داشت: انجمن دانشگاه‌های مجارستان در حال حاضر 64 عضو دارد و هدف اصلی آن، رایزنی با دولت در زمینه طرح‌ها و لوایح مرتبط با آموزش عالی است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این انجمن، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت را مهمترین چالش پیش روی این انجمن دانست و افزود: نحوه مراودات علمی و آکادمیک با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بریتانیا در حال حاضر سیاست‌های آموزش عالی در مجارستان و اتحادیه اروپایی را تحت تأثیر قرار داده است.

تحصیل بیش از 2000 دانشجوی ایرانی در مجارستان

یانوش بالاژ یوژا ، رئیس کنفرانس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های مجارستان نیز در این کنفرانس طی سخنانی به معرفی کشور مجارستان، شهرهای دانشگاهی این کشور و تاریخ آموزش عالی کشور مجارستان پرداخت و گفت: نخستین مؤسسه آموزش عالی در سال 1367 میلادی تأسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مجارستان بیش از 8 هزار دانشجو از بورس استفاده می‌کنند، بیان کرد: الگوی رشد جمعیت در پذیرش دانشجویان در مجارستان و اروپا تغییراتی ایجاد کرده است.

بالاژ یوژا تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول به تحصیل هستند.

تاکنون 4 هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های مجارستان فارغ التحصیل شده‌اند

ولی‌الله ملک‌شاه، نماینده وزارت امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس طی سخنانی به پیشینه روابط ایران و مجارستان، روابط سیاسی و دانشگاهی، روابط دیپلماتیک دو کشور اشاره کرد.

وی همچنین به روابط سیاسی دو کشور پس از برجام اشاره کرد و افزود: هیئت مجار از نخستین هیئت‌هایی بود که پس از برجام به ایران سفر کرد و یکی از دستاوردهای این سفر برنامه همکاری علمی و فرهنگی بین دو کشور بود.

وی با تاکید بر روابط موفق بین دو کشور گفت: از سوی کشور مجارستان 100 بورس به دانشجویان ایرانی اعطا شده است و در حال حاضر 2 هزار و 500 دانشجو در مجارستان در حال تحصیل هستند.

نماینده وزارت امور خارجه ایران عنوان کرد: تاکنون 4 هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های مجارستان دانش‌آموخته شده‌اند.

ملک‌شاه با اشاره به اهمیت روابط دو کشور از حمایت وزارت امور خارجه از روابط دانشگاهی دو کشور ایران و مجارستان خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید