شگفتی وزارت خارجه آمریکا از تاثیر ظریف

کدخبر: ۲۸۰۳۹۱
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی حاکی از نگرانی سازمان متبوعش، از گستره تاثیرگذاری گفت وگوهای رسانه ای ظریف اظهار شگفتی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به گفت و گوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با چند شبکه تلویزیونی آمریکایی واکنش نشان داد.

در حالی که شبکه های اجتماعی مستقر در آمریکا حساب های کاربران ایرانی را به بهانه های مختلف مسدود می کنند، اورتاگوس مدعی آزادی در کشور خود شد و در پیامی توئیتری نوشت که ظریف برای استفاده از آزادی های آمریکا به نیویورک آمده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با نگرانی از گستره تاثیرگذاری مصاحبه های ظریف افزود: مایه شگفتی آن است که برخی هنوز ظریف را تحویل می گیرند.

ظریف این هفته دو گفت و گو با شبکه های خبری فاکس نیوز و سی بی اس آمریکا انجام داده که بازتاب گسترده ای میان افکار عمومی این کشور داشته است.

صفحه رسمی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا جمعه شب گذشته با انتشار بخش کوچکی از این مصاحبه روی تارنما و صفحات مجازی خود اعلام کرد که با وزیر خارجه ایران گفت وگوی اختصاصی انجام داده و قرار است متن کامل آن یکشنبه (امشب ساعت 22.30به وقت تهران) پخش شود.

این رسانه آمریکایی با پخش آنونس تصویری (پیش خبر کوتاه) خود به نقل از ظریف آورد: ظریف گفت که کارزار فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است و در این میان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در تلاش برای تغییر نظام ایران هستند و می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند.
او تاکید کرد: گمان نمی‌کنم که رئیس‌جمهور ترامپ خواستار چنین کاری باشد.

وقتی آنونس تصویری(پیش خبر کوتاه)این مصاحبه ازشبکه فاکس نیوز پخش شد، روز بعد فاکس نیوز خبرداد که با جان بولتون نیز مصاحبه اختصاصی انجام داده است و در آینده پخش خواهد شد. زمان انجام مصاحبه جان بولتون با فاکس نیوز بعد ازمصاحبه با ظریف بود و انتظار می رفت ابتدا مصاحبه ظریف پخش شود و بعد از آن مصاحبه بولتون از فاکس نیوز منتشر شود.
اما روز یکشنبه با نزدیک شدن به زمان پخش کامل مصاحبه ظریف، ناگهان بولتون در توییتر اعلام کرد که مصاحبه وی با فاکس نیوز ساعت 9 به وقت محلی یعنی حدود ساعت 17:30 روز یکشنبه به وقت تهران پخش می شود؛ یعنی قبل از پخش مصاحبه کامل ظریف.

بولتون در واکنش به اظهارات ظریف بدون اینکه استدلال یا پاسخ روشنی در جواب وی بیان کند، سخنان ظریف را متن تبلیغاتی از پیش تهیه شده توصیف کرد.
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز یک شبکه نزدیک به کاخ سفید بوده و معمولا طرفداران ترامپ و آمریکایی های سنتی اخبار را از این رسانه دنبال می کنند ونسبت به برنامه های آن حساسیت خاصی دارند.حتی گاهی ترامپ از این شبکه انتقاد می کند که چرا با یک دمکرات یا رقیب انتخاباتی وی مصاحبه کرده است.

اکنون به نظر می رسد که مقامات آمریکا از مصاحبه ظریف با فاکس نیوز و بازتاب گسترده و تاثیرگذار خبر اولیه آن به اندازه ای تحت فشار قرار گرفته اند که برای پاسخ به صحبت های وی نه تنها به حضور در فاکس نیوز و مصاحبه با آن قناعت نکرده اند، بلکه خواستار آن شده اند تا مصاحبه شان قبل از مصاحبه ظریف پخش شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید