موج استقلال‌طلبی در اسکاتلند اوج گرفت

کدخبر: ۲۸۰۳۹۲
در حالی که بحران داخلی بریتانیا بر سر نحوه اجرایی کردن بریگزیت هنوز حل نشده، اسکاتلند اعلام کرد که باید حساب خود را از بریتانیا سوا کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نیکلا استورجن، رهبر حزب ملی و وزیر اول اسکاتلند گفت که نظام پارلمانی بریتانیا در هم شکسته است و در نتیجه اسکاتلند نیاز دارد تا خودش راه آینده خودش را انتخاب کند.

استورجن که در جریان نشست بهاره حزب ملی در ادینبورگ سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: «با توجه به تجربه سه سال گذشته، ساختار دولت بریتانیا در نگاه اسکاتلند بدون شک ساختاری در هم شکسته است. اکنون کار ما این است که از موج استقلال‌طلبی حمایت کنیم. مطمئن باشید هیچ دولتی در لندن نخواهد توانست مانع دستیابی حق انتخاب اسکاتلند شود.

اعضای حزب ملی اسکاتلند در جریان نشست روز یک‌شنبه خود به ایجاد یک واحد پولی مستقل نیز رأی دادند. بر اساس این تصمیم در صورت خروج اسکاتلند از بریتانیا و استقلال یافتن به عنوان یک کشور جداگانه، این واحد پولی مستقل باید «در اولین فرصت» ایجاد و منتشر شود. این تصمیم در چارچوب طرح بزرگ اقتصادی حزب ملی برای اسکاتلند گرفته شد.

به گزارش یورو نیوز ، اصرار اعضای حزب ملی بر این تصمیم به قدری بود که آنها حتی پیشنهاد محتاطانه رهبران این حزب مبنی بر ارائه یک تقویم برای ایجاد واحد پول جدید را نپذیرفتند.

اکثریت رأی‌دهندگان اسکاتلند و ایرلند شمالی در همه‌پرسی بریگزیت که در سال 2016 میلادی برگزار شد به ماندن در اتحادیه اروپا را رأی داده بودند، اما مجموع آرا در چهار قلمرو انگلیس به نفع بریگزیت بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید