نحوه تقسیم پول‌ها در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا

کدخبر: ۲۸۰۳۹۵
​اقتصاد نیوز:کل پرداختی‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا به ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است.
نحوه تقسیم پول‌ها در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از طرفداری، با نزدیک شدن به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸/۲۰۱۹، می‌توانیم درآمد تیم‌های انگلیسی از این فصل بازی‌ها را محاسبه کنیم. با توجه به روش پخش درآمد‌ها از جمله حق پخش تلویزیونی، این آمار نمی‌تواند ۱۰۰٪ دقیق باشد اما با تقریب خوبی می‌توانیم به رقم واقعی برسیم.

اول از همه، مبلغ کل پخش شده بین باشگاه‌های مختلف در این فصل لیگ قهرمانان اروپا با ۵۴٪ افزایش که چیزی نزدیک ۶۸۱ میلیون یورو است، از ۱ میلیارد و ۲۶۹ میلیون یورو به ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است. این پول چطور بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شود؛ ۴۸۸ میلیون آن که ۲۵٪ از کل پول است تنها با حضور در بازی‌ها بین تیم‌ها پخش خواهد شد. ۵۸۵ میلیون یورو آن که ۳۰٪ از پول است با توجه به عملکرد تیم‌ها تقسیم خواهد شد، ۲۹۲ میلیون یا ۱۵٪ از پول، حق تلویزیونی بازی‌ها است و ۵۸۵ میلیون یا همان ۳۰٪ باقی هم با توجه به رده بندی تیم‌ها و امتیازات آن ها بین باشگاه‌های مختلف این فصل لیگ قهرمانان اروپا تقسیم خواهد شد.

اول از همه، مبلغ کل پخش شده بین باشگاه‌های مختلف در این فصل لیگ قهرمانان اروپا با ۵۴٪ افزایش که چیزی نزدیک ۶۸۱ میلیون یورو است، از ۱ میلیارد و ۲۶۹ میلیون یورو به ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است. این پول چطور بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شود؛ ۴۸۸ میلیون آن که ۲۵٪ از کل پول است تنها با حضور در بازی‌ها بین تیم‌ها پخش خواهد شد. ۵۸۵ میلیون یورو آن که ۳۰٪ از پول است با توجه به عملکرد تیم‌ها تقسیم خواهد شد، ۲۹۲ میلیون یا ۱۵٪ از پول، حق تلویزیونی بازی‌ها است و ۵۸۵ میلیون یا همان ۳۰٪ باقی هم با توجه به رده بندی تیم‌ها و امتیازات آن ها بین باشگاه‌های مختلف این فصل لیگ قهرمانان اروپا تقسیم خواهد شد.

champions league prize money-حق پخش لیگ قهرمانان اروپا

 نحوه تقسیم کل پول‌ها در فصل ۲۰۱۸/۲۰۱۹ لیگ قهرمانان اروپا

در این فصل، هر ۳۲ تیمی که به مرحله گروهی این رقابت‌ها راه پیدا می‌کنند، ۱۵.۲۵ میلیون یورو دریافت خواهند کردند. این پول تنها برای حضور در رقابت ‌ها است. با هر برد ۲.۷ میلیون یورو و با هر مساوی ۹۰۰ هزار یورو به تیم‌ها می‌رسد. حضور در هر مرحله، جایزه مخصوص خود را دارد؛ ۱۶ تیم برتر ۹.۵ میلیون یورو، ۸ تیم برتر ۱۰.۵ میلیون یورو، نیمه نهایی ۱۲ میلیون یورو و فینال ۱۵ میلیون یورو. برنده فینال ۱۹ میلیون یوروی دیگر به خاطر قهرمانی دریافت خواهد کرد.

champions league prize money-حق پخش لیگ قهرمانان اروپا

جوایز هر مرحله لیگ قهرمانان ۲۰۱۸/۲۰۱۹

جوایز لیگ قهرمانان ۲۰۱۸/۲۰۱۹ نسبت به فصل قبل مخصوصا در مراحل اولیه افزایش داشته است. حداکثر پولی که یک باشگاه می‌تواند بدون توجه به درآمد تلویزیونی و  رنک یوفا در این فصل لیگ قهرمانان به دست بیاورد با ۲۵ میلیون یورو افزایش از ۵۷ میلیون یوروی سال قبل به ۸۲.۵ میلیون یورو در این فصل رسیده است. این پول تنها پاداش حضور و بردن در بازی‌ها است نه درآمد کل.

champions league prize money-حق پخش لیگ قهرمانان اروپا

ضریب پخش جدید یوفا، تیم‌ها را بر اساس عملکرد ۱۰ ساله می‌سنجد و جوایزی هم شامل تیم های برنده خواهد شد. ۵۸۵ میلیون یوروی موجود برای پخش بر اساس عملکرد، به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که باشگاهی که بالاترین رنک را دارد ۳۵.۵ میلیون یورو و تیمی که کمترین رنک را دارد، ۱.۱ میلیون یورو می‌رسد.

champions league prize money-حق پخش لیگ قهرمانان اروپا

این نحوه پخش به شکل مشخصی به نفع باشگاه‌های بزرگ و سنتی اروپا است. تیم‌هایی نظیر رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ پول خوبی از پخش تلویزیونی هم دریافت می‌کنند.

champions league prize money-حق پخش لیگ قهرمانان اروپا

اما با توجه به افزایش درآمد تلویزیونی و تبلیغاتی، باشگاه‌های انگلیسی حتی از سال قبل هم بیشتر کسب خواهند کرد. بر اساس ضریب پخش یوفا تیم‌های انگلیسی این گونه رده بندی می شوند: یونایتد رده پنجم با ۳۱ میلیون یورو، سیتی در رده یازدهم با ۲۴.۴ میلیون یورو، لیورپول دوازدهم با ۲۳.۳ میلیون یورو و تاتنهام نوزدهم با ۱۵.۵ میلیون یورو دریافت بابت عملکرد ۱۰ ساله.

 نحوه پخش پول به دست آمده از حق پخش تلویزیونی به دو چیز ربط دارد؛ نصف آن به رتبه شما در لیگ در فصل گذشته و نصف دیگر آن به عملکرد تیم در این فصل لیگ قهرمانان. پس منچسترسیتی که در فصل ۲۰۱۶/۲۰۱۷ در لیگ سوم شد، با وجود رفتن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان در همان فصل، از چلسی درآمد کمتری از حق پخش تلویزیونی به دست آورد. قابل ذکر است تیم‌های اسکاتلندی هم ۱۰٪ از حق پخش تلویزیونی انگلیس را صاحب خواهند شد. سلتیک پارسال ۱۶ میلیون یورو به این شکل به دست آورد. با توجه به قرارداد جدید شبکه تلویزیونی BT، تیم‌های انگلیسی از این لحاظ ۳۰٪ افزایش درآمد تلویزیونی در اروپا خواهند داشت.

پس تا به حال باشگاه‌های انگلیسی چقدر از لیگ قهرمانان کسب کرده‌اند؟ لیورپول ۹۲ میلیون یورو، تاتنهام ۸۶ میلیون یورو، سیتی ۹۳ میلیون یورو و یونایتد ۹۴ میلیون یورو به دست آوردند. منچستریونایتد با وجود اینکه در یک چهارم حذف شده، بیش از هر تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان درآمد داشته است. بخشی از آن به خاطر دوم شدن در فصل قبل تر از آن است و بخش مهمتری از آن با توجه به بالا بودن ضریب باشگاه در رنک یوفا.

لیورپول با رسیدن به فینال در فصل قبل به ۹۲ میلیون یورو در فصل اخیر رسید. آنها در نیمه نهایی مقابل بارسلونا بازی خواهند کرد. تاتنهام به درآمد ۸۶ میلیون یورویی تا اینجای لیگ قهرمانان رسیده است. بخشی از آن به خاطر رسیدن به نیمه نهایی است و بخشی از آن بهبود رنک آنها در یوفا. آنها از رده ۲۵ به ۱۹ رسیده‌اند. سیتی این فصل ۹۳ میلیون یورو کسب کرده است که نسبت به ۶۴ میلیون یوروی فصل قبل، بسیار بهتر است. البته آنها هر دو فصل را در یک مرحله به پایان رساندند. منچسترسیتی در رنک یوفا در ۱۰ سال اخیر، از رده ۱۴ به ۱۱ رسیده‌ است.

champions league prize money-حق پخش لیگ قهرمانان اروپا

یونایتد از ۴۰ میلیون در سال قبل به ۹۴ میلیون یورو رسیده است. آنها نسبت به پارسال یک مرحله بالاتر رفته‌اند اما بیشتر این پول به خاطر نتایج آنها در رنکینگ یوفا است که پنجم هستند.

البته تاتنهام و لیورپول هنوز در رقابت‌ها حضور دارند و می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند. حداکثر پولی که لیورپول می‌تواند به آن برسد ۱۱۲ میلیون یورو است و همین عدد برای تاتنهام اگر قهرمان شوند به ۱۰۶ میلیون یورو می‌رسد.

پیام اصلی از این آمار این است که باشگاه‌های انگلیسی این فصل در اروپا حسابی درخشیدند و یونایتد بیشترین پول را تا به حال برده است. همچنین باید یادآور شویم که ثبات و سبقه تاریخی باشگاه‌ها در گرفتن پولِ بیشتر، بسیار موثر است.  این صحبت که پولدارها، پولدار تر می‌شوند تا حدی درست است. بخش بزرگی از پول منچستریونایتد به خاطر سوابقش در سال‌های مختلف لیگ قهرمانان اروپا است که سوالات مهمی را در مورد رقابتی بودن این لیگ مطرح می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید