ایران و ترکیه توافق‌نامه امنیت مرزی امضاء کردند

کدخبر: ۲۸۰۴۷۶
اقتصادنیوز: هیات های ترکیه‌ و ایران برای بررسی خطوط مرزی بین دو کشور در استان وان ترکیه گرد هم آمدند و توافق نامه امنیت مرزی را امضاء کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آناتولی نوشت، دیدار و مذاکره هیات های دو طرف به ریاست 'محمدامین بیلمز' استاندار استان وان ترکیه و سیدمحمد عابدی فرماندار شهرستان خوی از استان آذربایجان غربی ایران انجام شد که طرفین درباره موضوعاتی از قبیل تامین امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق و تروریسم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

استاندار وان ترکیه در پنجاه و سومین نشست فرعی و امنیت مرزی هیات‌های ترکیه و ایران برلزوم رفع مشکلات مرزی تاکید و اظهار امیدواری کرد همکاریهای متقابل موجب گسترش امنیت در مرزها بین دوکشور شود.

محمدامین بیلمز افزود: 'وان ترکیه 285 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران دارد که باید تلاش شود تا ورود و خروج شهروندان تسهیل و مشکلات تجارت مرزی بین دو کشور نیز مرتفع گردد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاری بین مسوولان دو کشور مرزهای ایران و ترکیه محل ناامنی برای تروریست ها شود.

محمدعابدی فرماندار خوی نیز ضمن قدردانی از میزبانی استاندار و مردم وان ترکیه گفت: توافق نامه امنیت مرزی بین دو کشور در مبارزه با تروریسم و قاچاق و عبور غیرقانونی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: این نشست در فضایی صمیمانه برگزار و درباره افزایش امنیت مرز های مشترک به نتایج خوبی رسیدیم.

عابدی گفت: برای افزایش سطح رفاه برای اهالی شهر‌های مرزی ترکیه و ایران اهمیت بسیاری قائل هستیم. 

به گفته ی وی، مدیریت مشترک مرزها، کنترل قاچاق و ترددهای غیرمجاز و برخورد با مخلان امنیت و آسایش منطقه از اهداف برگزاری این نشست ها است.

به گزارش ایرنا ایران و ترکیه 566 کیلومتر مرز مشترک دارد و آذربایجان غربی از ایران با استان های آغری، ایغدیر، وان و حکاری از ترکیه هم مرز است.

بخش اعظمی از مرزهای ایران و ترکیه را مناطق کوهستانی و سخت گذر تشکیل می دهد و شرایط جغرافیایی دو طرف مرز امکان تردد در مرز را به خصوص در ماه های سرد سال محدود می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید