خودرو های وارداتی گران قیمت در گمرک ایران +عکس

کدخبر: ۲۸۰۵۶۱
اقتصاد نیوز:500 خودرو گران قیمت وارداتی باقی مانده در گمرکات کشور شرایط ترخیص را دارند که در آینده بر اساس مصوبه هیات‌دولت ترخیص و به بازار عرضه خواهند شد.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز،در سال گذشته یکی از مشکلات بازار خودرو در ارتباط با خودروهای وارداتی باقی‌مانده در گمرک بود که حتی تا پایان سال نیز برطرف نشد. این مشکل هم برای مشتریانی که خودرو وارداتی مورد نظر خود را ثبت نام کرده بودند و هم برای واردکنندگان خودرو مشکلات زیادی را به همراه داشت. در همین راستا برای ترخیص حداکثر 13 هزار خودرو وارداتی اقدامات گوناگونی انجام شد و با صدور مصوبه‌های متعدد نیز شاهد ترخیص خودروهای وارداتی نبودیم، اما اخیرا دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد برای ترخیص بیش از 500 خودرو وارداتی مشکلی وجود ندارد و آن‌ها آماده ترخیص از گمرک هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد بر اساس گفته‌های معاون اجرایی امور گمرکی، 200 دستگاه خودرو از گمرکات بوشهر و شهید رجایی و 300 دستگاه از سایر گمرکات کشور برای ترخیص شرایط لازم را دریافت کرده‌اند. در واقع 500 دستگاه خودرو به واسطه مصوبه هیئت‌دولت قادر خواهند بود از گمرک ترخیص شوند. این 500 خودرو وارداتی شامل برندهای کیا، هیوندای و تویوتا هستند. بر اساس گفته‌های معاون اجرایی گمرک این خودروها برای ترخیص از گمرک مشکلی ندارند و حقوق و عوارض گمرکی آن‌ها قبل از مشکلات فعلی پرداخت شده است. گفتنی است حدود 14 هزار خودرو وارداتی در گمرک باقی مانده‌اند که حدود 10 هزار دستگاه از آن‌ها شرایط ترخیص شدن را دارند.

خودرو وارداتی

دادفر در ادامه افزود با اینکه برخی از خودروهای وارداتی آماده ترخیص هستند، اما تاکنون ترخیصی انجام نشده است و چنین مشکلاتی به دلیل عدم هماهنگی میان دستگاهی اجرایی به وجود آمده است. هم‌اکنون در گمرک و بانک مرکزی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل نیز به تفسیر متفاوت آن‌ها در ارتباط با مصوبه هئیت‌دولت مرتبط است. دستورالعملی که از سوی دفتر گمرک ارسال شد با مصوبه دولت تفاوت‌هایی دارد که همین مورد مانع ترخیص خودروهای وارداتی شد. بانک مرکزی نیز در زمینه انتقال ارز و پرداخت مابه‌التفاوت مشکلاتی را برای ترخیص این خودروها ایجاد کرده است.

 مصوبه هیئت دولت بدون انقضا تمدید خواهد شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اضافه کرد 16 اردیبهشت 98 آخرین مهلت برای اجرا کردن مصوبه هیئت‌دولت است که اگر این مصوبه در این زمان اجرا نشد از وزیر صنعت و معاون اول رئیس‌جمهور خواسته‌ایم تا مصوبه هیئت دولت را بدون انقضا تمدید کنند. وی افزود اگر به صورت مداوم این مصوبه تمدید نشود، از آن برداشت‌های متفاوتی خواهد شد که از این رو تمدید این مصوبه باعث موفقیت آن می‌شود. این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد انتظار می‌رود با ترخیص خودروها از گمرک، قیمت آن‌ها در بازار 20 الی 30 درصد افزایش پیدا کند. وی افزود البته این افزایش قیمت‌ها قبل از ترخیص این خودروها انجام شده است. هرچند اگر ترخیص خودروهای وارداتی هرچه سریع‌تر انجام شود احتمال کاهش 10 الی 15 درصدی قیمت نیز وجود دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد در وضعیت فعلی صنعت خودرو، خودروهای چینی فروش بیشتری خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید