خودروهایی برای فردا

کدخبر: ۲۸۰۷۸۵
​اقتصاد نیوز:هر ساله نمایشگاه صنایع خودروی نیویورک با حضور شرکت های مختلف خودرو سازی برگزار می شود که به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود می پردازند. در این مقاله با 6 فناوری قابل توجه عرضه شده در این نمایشگاه آشنا می شویم.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسکانیوز، نمایشگاه خودروی «New York Auto Show 2019» در ماه آوریل جاری در شهر نیویورک برگزار می شد و مانند گذشته بزرگترین شرکت های خودرو ساز جهان در آن مشارکت نموده تا جدیدترین اتومبیل ها و فناوری های خود را عرضه کنند.

اتومبیل های خودران یکی از مهم‌ترین فناوری های سال 2019 به شمار می آیند؛ چرا که بسیاری از شرکت های خودرو ساز سرمایه گذاری های گسترده ای در تکنولوژی خودروهای خودران نموده اند. جهان در سال 2018 شاهد پروژه های آزمایشی بود که روی این گونه اتومبیل ها برای بهبود عملکرد آنها انجام شد.

با وجود آن که هنوز زمان زیادی برای عرضه اتومبیل های خودران به بازار باقیمانده است؛ اما شرکت های خودروساز و وارد کنندگان بر این فناوری تمرکز زیادی نموده که نقش مهمی در بهبود سلامت و ایمنی خودروها و راحتی کاربران آنها دارد.

با آغاز فعالیت نمایشگاه اتومبیل 2019 نیویورک شرکت های خودرو ساز زیادی را خواهیم یافت که تلاش می کنند با فناوری های هوشمند از خودروهای موجود پشتیبانی کنند تا بتوانند در عصری که شاید کیفیت و اعتبار میان علامت های تجاری برابر شده است رقابت نمایند.

در ذیل به 6 فناوری جدید که در آینده تحولی شگرف در صنایع خودرو سازی به دنبال خواهد داشت آشنا می شویم:

1- کلیدهای دیجیتال برای امنیت خودرو

نگرانی از سرقت خودرو و تمایل به ارائه رفاه بیشتر به مشتری شرکت های خودرو سازی را به استفاده از راه های جدید برای باز کردن در خودروها و روشن نمودن آنها ترغیب کرده است؛ چرا که سرقت خودروها در سال 2017 به بالاترین حد خود در 8 سال پیش از آن رسید.

در نمایشگاه امسال اتومبیل نیویورک هیوندای کلیدی دیجیتالی ارائه کرده است که به صاحبان خودرو اجازه می دهد با استفاده از گوشی های تلفن همراه خود درب اتومبیل را باز کرده و آن را روشن نمایند.

این سامانه را می توان برای اتصال به 4 گوشی تلفن همراه برنامه ریزی کرد و در آن از فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) برای کشف گوشی تلفن همراه مورد نظر در نزدیکی خودرو استفاده می شود. هنگامی که گوشی تلفن همراه بر روی صفحه شارژ بی سیم داخل اتومبیل قرار دارد راننده می تواند روشن و خاموش شدن خودرو را تنها با فشار یک دکمه کنترل نماید. پیش بینی می شود هیوندای 2020Sonata که قرار است در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد از این فناوری پشتیبانی نماید.

همچنین این شرکت در خصوص طراحی و ساخت سامانه اثر انگشت برای روشن کردن خودرو تلاش می کند؛ اما تاکنون برنامه ای برای ارائه این فناوری به بازار ارائه نکرده است.

2- سامانه های مراقبتی داخل خودرو

شرکت ولوو در ماه مارس گذشته اعلام کرد توانسته راه حلی برای مقابله با حالات پریشان ذهنی و خواب آلودگی رانندگان ارائه نماید، این شرکت با نصب دوربین ها و حسگرهای مراقبتی در داخل خودرو به اتومبیل اجازه می دهد در مواقع لازم در روند رانندگی دخالت نماید.

این شرکت قرار است از اوایل سال 2020 اقدام به نصب دوربین هایی در بخش جلویی کابین خودروها نماید؛ اما هنوز جزئیاتی از مکان نصب و تعداد آنها منتشر نکرده است.

لازم به ذکر است شرکت جنرال موتورز آمریکا نیز هم اکنون دوربین هایی در خودروهای کادیلاک نصب کرده است که مجهز به سامانه خودران اتوماتیک برای بزرگراه‌هاست و Super Cruise نام دارد. این دوربین ها از حرکت چشم راننده مراقبت کرده تا از هوشیاری وی و دقت به جاده اطمینان حاصل شود. در صورت کشف هر گونه مسئله غیر طبیعی توسط این دوربین ها به راننده برای دقت بیشتر هشدار داده می شود و حتی امکان توقف خودرو در صورت عدم توجه راننده به هشدارهای این سامانه وجود دارد.

3- فناوری واقعیت افزوده

سازندگان خودروها برای طراحی و تولید سامانه های واقعیت افزوده به سرعت در حال کار بوده تا رانندگان را برای توجه تمام به جاده به جای نگاه به نقاط دور دست کمک کنند.

برخی از خودروهای گران قیمت هم اکنون می توانند سرعت حرکت را محدود نمایند و اطلاعات کمی را روی صفحه شیشه ای کوچکی نمایش دهند تا راننده آنها را مشاهده نماید، امروزه تلاش های زیادی برای افزایش مساحت این صفحه نمایش جهت ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده در شیشه جلویی خودرو انجام می شود.

چنانچه شرکت کوالکوم برای تولید فناوری C-V2X تلاش می کند که به خودروها اجازه خواهد داد به طور خودکار با دیگر اتومبیل ها، ساختمان، راه ها و چراغ های راهنمایی ارتباط برقرار نماید و می تواند دید مناسبی برای راننده از زوایای خودرو فراهم کند، این فناوری به شکل قابل توجهی به جلوگیری از تصادف با دیگر خودروها، عابران پیاده و دوچرخه سواران کمک کرده و در بهبود مدیریت ترافیک و کاهش مصرف سوخت نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

4- فناوری های راداری خودرو

برای آن که اتومبیل ها بتوانند به صورت واقعی خودران باشند، باید از توانایی لازم برای ترسیم یک تصویر دیجیتالی مداوم از محیط اطراف خود برخوردار باشند و این مساله نیازمند حسگرهای مختلف و سامانه های راداری پیشرفته است.

شرکت خودرو سازی «Magna International» برای طراحی و توسعه یک فناوری به نام « Icon Radar» تلاش می کند که تحولی جدید برای رادار اتومبیل های با کیفیت بالا فراهم نماید و دارای نوعی تکنولوژی پیشرفته است که ارتش آمریکا از آن استفاده می کند. این شرکت آمریکایی با «Uhnder» که یک شرکت نوپا در زمینه مهندسی توسعه تولیدات است همکاری می کند به ورود این فناوری به بازار در سال 2019 کمک کند.

فناوری پیشرفته این رادار می تواند به طور مداوم 4 عامل مسافت، ارتفاع، عمق و سرعت را از فاصله بیش از 300 متری در محیط اطراف مشخص کند. همچنین سرعت عملکرد این فناوری 50 بار سریعتر از سرعت پلک زدن انسان است و می تواند به خودروها برای اتخاذ تصمیمات فوری در شرایط پیچیده محیطی کمک نماید.

5- صفحات لمسی بزرگ و بسیار پیشرفته

شرکت تسلا اقدام به نصب صفحات بزرگ لمسی در اتومبیل های خود به عنوان جایگزینی برای بخش زیادی از کنترل های فیزیکی در خودرو نمود تا رقبای خود را برای حرکت در این مسیر ترغیب کند، به همین جهت در سال های اخیر شاهد گسترش استفاده از این گونه صفحات لمسی که برای ارائه اطلاعات لازم و یا ایجاد سرگرمی در خودروها نصب می شود بوده ایم؛ اما برخی کاربران این گونه خودروها و نهادهای مراقبت از سلامتی از نصب چنین صفحاتی در خودروها شکایت کرده و آن را خطری برای تمرکز راننده اعلام کرده اند.

ولی توسعه فناوری های فرامین صوتی به حل این مشکل یاری رسانده است چرا که صفحات تسلا از فرامین صوتی مانند: دستیار صوتی گوگل، آلکسا، آمازون و سیری اپل برخوردار است تا به جای راننده دستورات را اجرا نماید و فرصت را برای استفاده آسان کاربران از نرم افزارهای مورد علاقه در خودروی خود بدون هر گونه خطری فراهم می نماید.

6- توسعه سامانه های کمکی راننده

آخرین گزارشات حاکی از آن است که سالانه بیش از 1.2 میلیون نفر در جهان بر اثر تصادفات رانندگی فوت می کنند و این به معنای آن است که حدوداً هر 25 ثانیه یک نفر در این گونه حوادث جان خود را از دست می دهد. بر همین اساس شرکت های سازنده اتومبیل متعهد شده اند از سپتامبر 2022 برای تامین امنیت سرنشینان ترمز های خودکار «Automati Emergency Braking» را در تمام تولیدات خود نصب کنند، این فناوری به خودرو اجازه می دهد در صورت احساس هر گونه خطری در نزدیکی خودرو به صورت خودکار ترمز کند تا به جلوگیری از تصادف یا کاهش آسیب های ناشی از آن کمک نماید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید