ترامپ: اروپایی‌ها ۱۸۰۰ زندانی داعشی را تحویل بگیرند

کدخبر: ۲۸۰۹۰۶
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای اروپایی خواست تا ۱۸۰۰ زندانی داعشی را که در جریان سقوط خلافت داعش در سوریه و عراق دستگیر شدند، تحویل بگیرند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام توییتری نوشت: ۱۸۰۰ زندانی داعشی داریم که در نبردهای پایانی ما برای تخریب ۱۰۰ درصدی این خلافت در سوریه گرفتیم. اکنون باید تصمیم‌گیری شود که با این زندانیان خطرناک چه شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از قصور کشورهای اروپایی برای پس گرفتن زندانیانی از کشورشان گلایه کرد. او افزود: کشورهای اروپایی اصلا کمک نمی‌کنند، حتی با وجود اینکه چنین امری به نفع آنهاست. آنها تمایلی ندارند این زندانیان داعشی را به کشورهایشان راه بدهند. اصلا خوب نیست!

دونالد ترامپ پیشتر هم چنین درخواست‌هایی از متحدان اروپایی داشته است. او فوریه در پیامی توییتری گفت کشورهای اروپایی باید ۸۰۰ زندانی را تحویل بگیرند و این درخواست با واکنش‌های متفاوت اروپا روبرو شد. ترامپ در آن زمان هشدار داد: این خلافت در آستانه سقوط است. گزینه جایگزین مبنی بر اینکه مجبور شویم آنها را آزاد کنیم، اصلا خوب نیست.

برخی از زندانیان داعشی از کشورهای اروپایی فرانسه و انگلیس و آلمان هستند. شبه‌نظامیان فرانسوی بیشترین حضور را در درگیری‌های عراق و سوریه داشتند و بیشترین تعداد جذب نیرو به آنها تعلق می‌گیرد. این زندانیان را نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا و سایر نیروهای ائتلافی از جمله فرانسه و انگلیس به اسارت درآوردند.

اما جدا از بحث معاهده‌های استرداد، کشورهای اروپایی اندکی در عراق و سوریه که محل نگهداری این زندانیان است، سفارتخانه دارند. از سوی دیگر مساله خانواده این زندانیان هم وجود دارد. این نگرانی هم هست که زندانیان مذکور با شکنجه یا مجازات مرگ روبرو شوند. اتحادیه اروپا مخالف مجازات اعدام است.

انگلیس حق شهروندی اشخاصی که برای جنگ در صفوف داعش به عراق و سوریه رفتند، لغو کرده است و خود را ملزم به تحویل گرفتن این زندانیان نمی‌داند. این مساله احتمالا در جریان دیدار ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و دونالد ترامپ در ماه ژوئن مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

در همین حال روزنامه گاردین گزارش داد، عراق و آمریکا برای انتقال شبه‌نظامیان داعشی از سوریه به عراق به همراه خانواده آنها مذاکره می‌کند و مقام‌های عراقی به دنبال دریافت هزینه چندین میلیارد دلاری آن هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید