بی‌اطلاعی مجلس از سهیمه‌بندی بنزین/ بختیار: دولت بدون نظر نمایندگان حق ندارد قیمت‌ها را افزایش دهد

کدخبر: ۲۸۰۹۲۳
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون انرژی گفت: اگر دولت قصد دارد در زمینه سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی بگیرد باید آن را به مجلس بفرستد و دولت حق اینکه به مردم فشار بیاورد و قیمت‌ها را افزایش دهد (آن هم بدون اجازه مجلس) ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی بختیار نماینده گلپایگان در واکنش به انتشار خبر اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه باید با نظر مجلس باشد، مجلس هم تصمیمی برای قیمت‌گذاری جدید و افزایش قیمت نداشته است.

وی افزود: من هفته قبل هم با آقای لاریجانی صحبت کردم که آیا چنین مساله‌ای در نشست سران مطرح است؟ آیا در چنین شرایطی که قدرت خرید مردم کم شده افزایش قیمت بنزین به مصلحت است؟ که آقای لاریجانی هم بر این نظر که در این شرایط این کار درست نیست، صحه گذاشتند.

عضو ناظر در شورای عالی انرژی گفت: در کمیسیون انرژی هم این موضوع مطرح نشده و زمان بررسی بودجه هم سناریوهای مختلفی در این باره مطرح بود اما در بررسی‌ها دیدیم که این کار آثار تورمی دارد و به ازای ۱۰۰ درصد افزایش قیمت بنزین، ۴ درصد به تورم افزوده می‌شود. مدل‌های اقتصادی این فرضیه استخراج شد و بعد از بررسی‌های متعدد این سناریوها رد شد، لذا مجلس هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

بختیار گفت: تصمیمی که در مجلس ما از آن بی‌اطلاع هستیم و در رسانه‌ها مطرح می‌شود که سران سه قوه درباره قیمت بنزین تصمیم می‌گیرند، خاص دوران تحریم است ما در زمینه بنزین با همکاری کمیسیون انرژی و دولت چند فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به بهره‌برداری رساندیم که تا ۳۶۰ هزار بشکه تولید دارد و با این تولید از واردات بنزین بی‌نیاز شدیم و اثر تحریم‌ها بر واردات بنزین خنثی شده است.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: بنابراین در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین مجلس تصمیمی نگرفته و طرحی هم در کمیسیون انرژی برای افزایش قیمت مطرح نیست و دولت هم لایحه‌ای در این باره نداده است.

وی یاداور شد: مجلس در جریان سهمیه‌بندی که می‌گویند از امشب اجرا می‌شود نیست، البته در کمیسیون انرژی استفاده از سامانه سوخت برای اینکه بتوانند مدیریت صحیحی بر فرآورده‌های نفتی داشته باشد، مطرح شده است و ما در این زمینه چند بار با دولت صحبت کردیم که از این سامانه برای اعمال مدیریت استفاده شود.

بختیار در پاسخ به این سوال که آیا عدم تمدید معافیت‌ها ارتباطی با سهمیه‌بندی بنزین دارد، گفت: با توجه به اینکه مجلس در این زمینه تصمیم نگرفته باید از دولت در این رابطه سوال کرد. ما هم در کمیسیون موضوع را دنبال می‌کنیم. با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در این رابطه در مجلس انجام نشده نباید چنین فشاری را به مردم وارد کنیم.

وی گفت: اگر دولت قصد دارد در این زمینه تصمیمی بگیرد باید آن را به مجلس بفرستد و دولت حق اینکه به مردم فشار بیاورد و قیمت‌ها را افزایش دهد (آن هم بدون اجازه مجلس) ندارد و حتما دولت باید در این زمینه لایحه بدهد و مجلس نظر دولت را بررسی کند اما در شرایط کنونی مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید