حاشیه شهر مشهد یک بیماری وخیم و مزمن است

کدخبر: ۲۸۱۰۲۵
اقتصادنیوز: استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد یک بیماری وخیم و مزمن است گفت: بعد از اجرایی شدن طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی تاکنون ۶۸۴ قرارداد اقتصادی در خراسان رضوی منعقد شده که ۷۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی به همراه داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، علیرضا رزم حسینی عصر امروز در جلسه مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی اظهار داشت: برای اقداماتی که فکر می‌کنیم می‌تواند به توسعه اقتصادی استان منجر شود فلسفه‌ای داریم و فلسفه نخست ما این است که بر طبق آیات قرآن کریم تا زمانی که مشکلات اقتصادی و امنیتی جامعه برطرف نشود نمی‌توان مردم را به عبادت دعوت کرد.

وی بیان کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و این نظام روی کار آمد تا همین آیات را در بین مردم ترویج دهد و مقام معظم رهبری از سال 88 به بعد سال‌ها را با عناوین اقتصادی نامگذاری کرد‌ه‌اند و در بیانات خود در مورد گام دوم انقلاب نیزبه مسئله اقتصاد توجه زیادی داشته‌اند.

استاندار خراسان رضوی اداره استان‌ها را همراه با چالش‌هایی دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکلاتی که ما در اداره استان‌ها با آنها روبه‌رو هستیم شامل تمرکزگرایی، بروکراسی اداری، نبود انسجام در ارکان حکومت، اختلافات سیاسی و جناحی، بزرگ بودن دولت و گران اداره شدن آن، عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی، نگاه منفی به مجاهدان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، قوانین مزاحم و نداشتن اختیارات است.

رزم حسینی ادامه داد: ما در سطح استانی اصلا اختیاری نداریم که مشکلات را برطرف کنیم آیا ما باید استاندار جاریه باشیم و امور روزمره را بگذرانیم و ببینیم که پایتحت چه تصمیمی برای ما دارد و یا قرار است بتوانیم کاری انجام دهیم.

وی افزود: مدل مثلث توسعه فرهنگی و اقتصادی می‌تواند برای رفع برخی از این چالش‌ها مانند اختلافات سیاسی، عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی و نگاه منفی به سرمایه‌گذاران از جمله مواردی است که می‌تواند در این مثلث بهبود پیدا کند و همانطور که اشاره شد برخی از موارد هم در اختیارات ما نیست ما نه می‌توانیم تمرکززدایی کنیم، نه می‌توانیم بروکراسی را از بین ببریم و نه می‌توانیم اختیارات را افزایش دهیم.

 استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه همه بخش‌های مدیریتی در استان خراسان رضوی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی همراه شده‌اند، تصریح کرد: تمام نمایندگان مجلس در استان خراسان رضوی با ما همراهی کرده‌اند ممکن است که سلیقه‌های مختلفی هم داشته باشند اما برای بهبود وضعیت اقتصادی همراهی دارند.

رزم حسینی اظهار داشت: انعقاد 684 توافق نامه اقتصادی یکی از نتایج مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است که حدود 712 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه ما در استان خراسان رضوی توسعه روستایی به مفهوم زیرساخت‌ها را تا حدود زیادی انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: کمتر روستایی است که در خراسان رضوی برق نداشته باشد و یا پروژه‌های گاز در آنها در حال انجام نباشد اما با وجود همه این زحمات نتیجه عکس گرفته‌ایم هم اکنون 26 درصد جمعیت در روستاها ساکن هستند و این حرف یعنی دولت‌ها میلیاردها میلیارد تومان برای رساندن امکانات به روستاها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا روستاها خالی نشوند و متأسفانه همه آنها بدون نتیجه بوده، امروز بخش زیادی از جمعیت در شهرها و یا حاشیه آنها ساکن شده‌اند.

استاندار خراسان رضوی در ارتباط با طرح‌هایی جدیدی که برای توسعه اقتصادی خراسان رضوی در دست اجرا است، تصریح کرد: استان خراسان رضوی به 12 منطقه اقتصادی تقسیم شده که این تقسیم مبتنی بر تقسیمات سیاسی است تا کنون 59 شرکت در یک الگوی هماهنگ و همراه برای توسعه روستاها و شهرها همراه شده‌اند و آستان قدس رضوی قبول کردند که در شهرستان سرخس و چناران ما را همراهی کنند و شغل پایدار ایجاد کنند.

رزم حسینی افزود: همچنین برای اینکه نهادی را خارج از دولت داشته باشیم که در آینده جایگزین دولت دیوانسالار شود نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی را در محل اتاق بازرگانی با دبیری اعضای بخش خصوصی راه اندازی کرده‌ایم که بتوانند اقدامات مورد نیاز برای فعالان اقتصادی را پیگیری کند.

وی تأکید کرد: علیرغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته متأسفانه تحولات و انقلاب اداری هیچ وقت محقق نشده و نهادهای مردم نهاد مانند نهاد مردم نهاد اقتصاد مقاومتی می‌توانند برای از بین رفتن دیوانسالاری کمک کننده باشند.

استاندار خراسان رضوی حاشیه شهر مشهد را به بیماری مزمن و بدخیم تشبیه کرد و افزود: در طرح بازآفرینی شروع به ساخت 10 هزار واحد در حاشیه شهر مشهد کرده‌ایم و برنامه این است که افراد مستحق و واجد شرایط ساکن این واحدها شوند.

رزم حسینی بیان کرد: همچنین برای بهبود وضعیت حاشیه شهر مشهد شهردار مشهد مقدس به عنوان معین اقتصادی این شهرستان مشخص شده و تعهد داده که 66 دفتر تسهیل‌گری در امور مختلف را در مناطق حاشیه شهر راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: همچنین کلینیک صنعتی برای واحدهایی که راکد، نیمه فعال و دارای چالش هستند، را اندازی شده تا بتوانند مشکلات را رفع کنند اگر بخشی را هم نتوانستیم برطرف کنیم به به صورت رسمی اعلام کنیم به بخش‌های مربوط اعلام کنیم. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید