نگرانی پنتاگون از زیردریایی‌های چینی در قطب شمال

کدخبر: ۲۸۱۲۴۵
پنتاگون در گزارش سالیانه خود به کنگره آمریکا نسبت به افزایش فعالیت های چین در قطب شمال از جمله اعزام زیردریایی های چینی به این منطقه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پنتاگون به توان نیروهای مسلح چین پرداخته که اولین گزارش وزارت دفاع آمریکا پس از اعلام رسمی سیاست چین در حوزه قطب شمال است.
گزارش چین ژوئن سال گذشته منتشر شد و در آن طرحهای پکن برای توسعه خطوط کشتیرانی در چارچوب برنامه «راه ابریشم قطبی» پرداخته شده است.
فعالیت چین درقطب افزایش یافته و سال 2013 به عضویت «شورای قطب شمال» در آمد. به نوشته رویترز، اهداف راهبردی بلندمدت چین در این منطقه موجب نگرانی کشورهای حوزه قطب شمال شده است.
گزارش پنتاگون حاکی است که دانمارک نسبت به حضور چین در منطقه «گرینلند» ابراز نگرانی کرده است. چین پیشنهاد داده که یک ایستگاه تحقیقاتی و پایگاه ماهواره زمینی در گرینلند ایجاد شده و این کشور فرودگاه های آن منطقه را نوسازی و فعالیت در حوزه معادن را افزایش دهد.
پنتاگون اعلام کرد: تحقیقات غیرنظامی چین می تواند منجر به فعالیت نظامی این کشور در قطب شمال شود. این فعالیت ممکن است استقرار زیردریایی در آن منطقه به عنوان بخشی از توان بازدارندگی چین در مقابل حملات هسته ای را شامل شود.
این گزارش حاکی است که ارتش چین نوسازی ناوگان زیردریایی خود را در اولویت قرار داده است و این کشور تا سال 2020 احتمالا 65 تا 70 زیردریایی خواهد داشت.
به گفته کارشناسان آمریکایی، توسعه زیردریایی ها تنها یکی از برنامه های گسترده چین برای تقویت توان بازدارندگی چین در مقابل هر گونه اقدام آمریکاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید