باخت بزرگ حزب محافظه‌کار بریتانیادر انتخابات شوراهای شهر

کدخبر: ۲۸۱۲۶۵
اقتصادنیوز: نارضایتی رأی‌دهندگان انگلیسی از روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب شد تا در انتخابات شوراهای شهر انگلیس، حزب محافظه کار حاکم در نتایجی کم‌سابقه یک هزار و 200 کرسی را از دست بدهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، با پایان شمارش آرا حزب محافظه‌کار بزرگترین بازنده این انتخابات معرفی شد. در این رأی‌گیری، محافظه‌کاران نزدیک هزار و 200 کرسی خود را از دست دادند که از بدترین پیش‌بینی نظرسنجی‌ها نیز بیشتر بود. نظرسنجی‌های مستقل از دست رفتن حدود 500 تا هزار کرسی را پیش‌بینی کرده بودند. 

در همین حال حزب «کارگر» نیز حدود 80 کرسی ازدست‌داده است. با توجه به اینکه به‌طور طبیعی احزاب حاکم در انتخابات محلی حضور درخشانی ندارند، توقع این بود که حزب مخالف یعنی کارگر موفقیت بیشتری کسب کند. به همین دلیل رسانه‌های انگلیس، نتیجه انتخابات را شکست برای هر دو حزب بزرگ ارزیابی می‌کنند.

در این انتخابات حزب «لیبرال دموکرات» که تا سال 2015 میلادی در ائتلاف با حزب محافظه‌کار و در دولت حضور داشت، توانست تا حدودی موقعیت ازدست‌رفته خود را احیا کند. این حزب در انتخابات 2015 شکست بزرگی خورده و جایگاه خود به‌ عنوان سومین حزب بزرگ را به حزب «استقلال اسکاتلند» واگذار کرده بود. نکته قابل‌توجه این است که انتخابات فعلی فقط در انگلیس (انگلند) و ایرلند شمالی برگزار شده است. روز گذشته در مناطق بزرگ شهری مثل «لندن» و همچنین «اسکاتلند» و «ولز»، انتخاباتی برگزار نشده است. 

با توجه به تأخیر در خروج از اتحادیه اروپا، هم‌اکنون خشم و دلسردی زیادی در مناطقی از کشور که به «برگزیت» رأی داده‌اند دیده می‌شود. برخی شکست دو حزب اصلی را نتیجه سرخوردگی مردم از عدم اجرای به‌موقع وعده خروج از اتحادیه اروپا می‌دانند. از سوی دیگر پیروزی حزب لیبرال دموکرات که حدود 500 کرسی جدید کسب کرده است این نظریه را تائید نمی‌کند. حزب لیبرال دموکرات از ابتدا به‌طور صریح مخالف خروج از اتحادیه اروپا بود. اوضاع اقتصادی و کابوس بیکاری به دلیل برگزیت نیز یکی دیگر از عوامل مهم تأثیر گذار در این انتخابات برآورد می‌شود. 

در شهر «ساندرلند» که یکی از شهرهای حامی برگزیت محسوب می‌شود، حزب کارگر در تقلا برای حفظ اکثریت شوراهای شهری بود و با از دست دادن 10 کرسی توانست اکثریت خود در شورای شهر را حفظ کند. 

در شهر «سوئیندن» که به‌طور سنتی شهری محافظه‌کار است، نگرانی عمده بعد از برگزیت، مربوط به بسته شدن قریب‌الوقوع کارخانه خودروسازی «هوندا» است که شغل 3 هزار و 500 نفر در این شهر را تأمین می‌کند. حزب محافظه‌کار توانست با اختلاف کمی اکثریت خود در شورای این شهر را حفظ کند. 

گفته می‌شود به دلیل کندی حزب محافظه‌کار در اجرای برگزیت و موضع مبهم حزب کارگر، هردوی این احزاب آراء خود را ازدست‌داده‌اند. این می‌تواند برای دو حزب جدید «تغییر» و «برگزیت» که در این انتخابات شرکت ندارند امیدبخش و به‌نوعی، پیش‌بینی کننده انتخابات پارلمانی باشد. این دو حزب که هر دو به‌تازگی تأسیس‌شده‌اند در انتخابات شوراهای شهر حضور نداشتند، اما انتظار می‌رود در انتخابات سراسری پارلمانی و انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند؛ رویدادهایی که 20 روز دیگر برگزار می‌شود . 

بر اساس برنامه اعلام‌شده قرار بود انگلیس یک ماه پیش از اتحادیه اروپا خارج شود و دیگر در انتخابات پارلمان اروپا شرکت نکند، اما حضور حزب برگزیت و میزان رأی آن در این انتخابات می‌تواند نمایشگر نبض جامعه در قضیه برگزیت باشد. حزب برگزیت که توسط «نایجل فاراژ» تأسیس‌ شده است، هدف خود را اجرای کامل وعده خروج از اتحادیه اروپا می‌داند. حزب دیگر یعنی حزب تغییر، توسط اعضای جداشده دو حزب بزرگ انگلیس تأسیس‌شده و آن‌طور که از نامش پیداست وعده سیاستی متفاوت از دو حزب اصلی را می‌دهد. 

طبق برخی مشاهده‌ها در برگه‌های رأی، شعارهایی در مورد برگزیت نوشته‌شده است. در یک برگه رأی نوشته‌شده «مِی (نخست وزیر انگلیس) را اخراج کنید». 

به‌طور سنتی، همواره حزب حاکم در سال‌های پایانی خود در انتخابات شوراهای شهر شکست می‌خورد. از این منظر، شگفتی رخ نداده است اما یکی دیگر از شگفتی های این رأی‌گیری، حذف تقریباً کامل حزب «یوکیپ» یا همان حزب استقلال انگلیس است. این حزب که در انتخابات قبلی 176 کرسی کسب کرده بود، تا این لحظه 144 کرسی خود را ازدست‌داده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید