دبیر کل سازمان ملل خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شد

کدخبر: ۲۸۱۳۲۳
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از حزب‌الله لبنان خواست، سلاحش را تحویل دهد و این مسأله را باعث نگرانی خواند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالیانه خود بار دیگر خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شد.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی «الحیاة»، گوترش مدعی شد؛ «وجود سلاح خارج از کنترل دولت لبنان بعلاوه شبه‌نظامیان مسلح، همچنان امنیت و ثبات لبنان را تهدید می‌کند؛ ادامه برخورداری حزب‌الله از ابزارهای نظامی پیشرفته خارج از سیطره دولت، بسیار مایه نگرانی است».

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تأکید کرد؛ سلاح و قدرت تنها باید در دست دولت لبنان باشد و این،‌ مسأله‌ای اساسی در رابطه با حاکمیت و استقلال سیاسی لبنان است.

گوترش سپس دربار آنچه «مداخله حزب‌الله» در جنگ سوریه نامید، هشدار داد و مدعی شد: « این موضوع، منجر به غرق شدن لبنان در درگیری‌های منطقه‌ای می‌شود و ثبات این کشور و منطقه را تهدید می‌کند».

وی گفت: «در راستای اجرایی کردن توافق "طائف" و قطعنامه 1559 سال 2014، مجددا از حزب‌الله و تمامی طرف‌های مربوطه می‌خواهم از هرگونه فعالیت نظامی در داخل یا خارج از کشور بپرهیزند».

الحیاة در پایان گزارش خود نوشت: «دبیرکل سازمان ملل در اشاره ضمنی به ایران، از کشورهایی که روابطی محکم با حزب‌الله دارند، درخواست کرد حزب‌الله را تشویق به تحویل سلاحش کنند تا فقط یک حزب سیاسی باشد».

اسفندماه گذشته (1397) هم دبیرکل سازمان ملل در  گزارش خود درباره اجرای قطعنامه 1701 (که برای پایان دادن به جنگ 33 روزه میان رژیم صهیونیستی و لبنان صادر شد) بار دیگر -طبق سیاست آمریکا- از سلاح حزب‌الله ابراز نگرانی کرد. 

گوترش در آن زمان اعلام کرد: «وجود سلاح‌های غیرقانونی خارج از سیطره دولت لبنان (سلاح‌های حزب‌الله) باعث نگرانی است و برای لبنان و منطقه خطرناک است.

دبیرکل سازمان ملل دولت لبنان را تشویق کرد که تمام اقدامات لازم برای تضمین کامل بندهای مربوط به توافق طائف و دو قطعنامه 1559 و 1689 را انجام دهد؛ دو قطعنامه‌ای که به خلع سلاح تمام گروه‌های مسلح در لبنان فرا می‌خواند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید