سفیر سابق پاکستان: ایران از پس فشارهای آمریکا برمی آید

کدخبر: ۲۸۱۳۶۶
اقتصادنیوز: سفیر سابق پاکستان در روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل از قابلیت لازم برای مقابله با فشارهای آمریکا و تحریم ها برخوردار است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ «محمد خالد خَتک» روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد افزود: آمریکایی ها به تحریم کشورهای عادت کرده اند و اکنون بازی آنان با ایران به دلیل مقاومت و مستقل بودن این کشور است.

وی اظهار داشت: تحریم ها یکی از شیوه های آمریکا برای تشدید فشار بر ایران است با این وجود جمهوری اسلامی از پس این فشارها برمی آید.
این کارشناس امور بین الملل پاکستان گفت: پایان معافیت نفتی ایران برای من خبر بزرگی نیست زیرا آمریکایی عادت دارند تا هر کشوری را هدف تحریم قرار دهند. 
وی افزود: منصفانه بودن یک عمل اخلاقی است نه سیاسی، حتی از نظر من نباید کلمه شفافیت در مذاکرات استفاده شود زیرا این خود یکی از ویژگی های اخلاقی است بنابراین سیاست یک نوع هماهنگی، همگرایی و یا اختلاف در منافع است.
محمد خالد با محکوم کردن اقدامات آمریکا در قبال ایران آن را غیراخلاقی دانست و تاکید کرد: اسرائیل (رپزیم صهیونیستی ) در حال گرداندن یک بازی در خاورمیانه هستند، نفوذ صهیونیست ها در سیاست های آمریکا نیز دلیل عمده فشار و سیاست تهاجمی کاخ سفید علیه تهران می باشد.
ترامپ 18 اردیبهشت ‌ماه سال گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دور تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شد به اجرا گذاشت.
سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه و بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌ هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
واشنگتن چندی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرارداد و هفته های اخیر نیز در بیانیه ‌ای اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی‌کند و به عبارتی هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد. 
این تصمیم باز هم مورد انتقاد کشورهای عضو برجام و اتحادیه اروپا و همچنین برخی از خریداران عمده نفت ایران ازجمله چین و ترکیه قرار گرفت. 
اقدام یکجانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شد و بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه‌درصدی بود که بیشترین میزان افزایش در سال 2019 است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید