اتحادیه‌اروپا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

کدخبر: ۲۸۱۴۴۹
اقتصادنیوز:۳ کشور اروپائی طرف «برجام» و نیز اتحادیه‌اروپا تحریم‌های نفتی و هسته ای آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سه کشور طرف برجام و اتحادیه اروپا امروز شنبه تحریم‌های نفتی و هسته‌ای آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.

بر اساس اعلام رویترز، وزارت خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و نیز اتحادیه اروپا در بیانیه مشترک خود در این خصوص اعلام کردند: با نگرانی و تأسف تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌ها درباره تجارت نفتی با ایران را مورد توجه قرار دادیم.

این در حالیست که آمریکا اخیراً معافیت‌های تحریمی پیرامون خرید نفت از ایران را تمدید نکرده و خریداران آن از تهران را به تحریم تهدید کرده است.

در همین رابطه، آمریکا بامداد امروز شنبه برخی از معافیت‌های هسته‎ای ایران را لغو کرد تا در سومین اقدام خصمانه خود طی یک ماه گذشته، فشارها بر دولت ایران را افزایش داده و باز هم در مسیر اجرای برجام کارشکنی کند.

گفتنی است واشنگتن طی هفته گذشته، معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را لغو کرد حال آنکه کمی پیش از آن نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی جای داد!

اکنون، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی تحریم‌پذیر خواهد بود.

به ادعای مورگان اورتاگس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این اقدام با هدف واداشتن ایران به خاتمه تولید اورانیوم با غنای کمتر انجام می‌شود.

وی در ادامه ادعای خود افزود: ایران باید همه فعالیت‌های هسته‎ای حساس ازجمله غنی‎سازی اورانیوم را متوقف کند و آمریکا قادر به پذیرش اقداماتی مبنی بر تداوم غنی‎سازی نیست.

سقف تولید اورانیوم کمتر غنی‎شده ایران ۳۰۰ کیلوگرم است و پیش از این، می‌توانست مازاد آن را از تأسیسات نطنز به روسیه منتقل کند.

آمریکا همچنین کمک به توسعه نیروگاه هسته‎ای بوشهر را نیز تحریم‎پذیر اعلام کرد. این مجموعه در حال حاضر یک راکتور ساخت روسیه دارد حال آنکه طبق توافقی که در ۲۰۱۴ حاصل شد؛ قرار شد روسیه ۸ راکتور دیگر نیز بسازد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی است که ایران دیگر مجاز به ارسال مازاد آب سنگین تولید شده در تسهیلات اراک به عمان نیست.

البته طبق اعلام این وزارتخانه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا همچنان قادر به تداوم همکاری برای تضمین عدم برخورداری ایران از تسلیحات هسته‎ای هستند!

به عنوان مثال، چین و انگلیس می‌توانند کار طراحی راکتور جدید اراک را که با هدف کاهش توانایی تولید پلوتونیوم ساخته می‌شود؛ ادامه دهند.

همچنین روسیه می‌تواند سوخت اورانیوم نیروگاه بوشهر را تهیه کند. تغییر کاربری تأسیسات فوردو نیز از تحریم معاف است.

فرانسه هم می‌تواند برنامه آموزشی صلح‎آمیز خود را ادامه دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید