قمار تلخ دموکرات‌ها با «روسیه گیت»

کدخبر: ۲۸۱۵۵۷
اقتصادنیوز: روزنامه ابتکار نوشت: کشمکش‌های مداوم میان دموکرات‌ها و دونالد ترامپ بر سر موضوعات مختلف، پس از انتشار گزارش بازرس مولر درخصوص احتمال تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه در انتخابات سال 2016، وارد مسیر جدیدی شد.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: دموکرات‌ها از همان زمان با روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، اهرم فشار پرقدرت موسوم به «روسیه گیت» را بالای سر ترامپ نگه داشته و همواره به افکار عمومی این چنین القاء می‌کردند که روشن شدن این موضوع می‌تواند خط بطلانی بر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ باشد. در همین راستا و در حالی که موضوع «روسیه گیت» بیش از هر زمان دیگری با التهابات خاص خود در محافل سیاسی و اجتماعی آمریکا دنبال می‌شد، به ناگهان گزارش بازرس مولر درخصوص عدم وجود نشانه‌هایی از دخالت تیم ترامپ در همکاری با روسیه به مثابه آب سردی بر پیکر دموکرات‌های آمریکایی نشست. متعاقب این ماجرا، دموکرات‌ها به صورت هراسان ضمن محکوم کردن ویلیام بار دادستان کل به دروغگویی، اعلام کردند که وی جمع‌بندی بحث‌برانگیزی در خصوص گزارش 448 صفحه‌ای رابرت مولر داشته و در حالی که گزارش بازرس ویژه دو سال به طول انجامیده، دادستان کل در ظرف 48 ساعت، ترامپ را از اتهاماتش تبرئه کرده است.

در همین رابطه، بنابر گزارشی که یورونیوز منتشر کرده، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و جرالد نادلر رئیس کمیته قضایی کنگره، دادستان کل ایالات متحده را به دروغگویی متهم کرده و وی را به اقدامات قضایی تهدید کردند. این در حالی است که ویلیام بار برای پاسخ به سوال قانون‌گذاران در کنگره حاضر شده، اما گفته می‌شود که هیچ سخنی از نامه رابرت مولر مبنی بر اینکه وی به بخش‌های مهمی از گزارش بازرس ویژه توجهی نکرده، به میان نیاورده است.

هدیه دموکرات‌ها به ترامپ برای انتخابات 2020

در چنین شرایطی و در حالی که گفته می‌شود دموکرات‌ها به رغم اکثریت‌شان در کنگره دارای اختلافات اساسی در خصوص استیضاح ترامپ بوده و در موارد مهمی ناچار به عقب‌نشینی در مقابل رئیس‌جمهوری شده‌اند، تبرئه شدن ترامپ در موضوع «روسیه گیت»، از دید ناظران نه تنها ضربه سختی به استراتژی آنها وارد کرده، بلکه هدیه‌ای بوده که در آستانه انتخابات 2020 تقدیم رئیس‌جمهوری شده است.

در همین راستا، هفته گذشته نوام چامسکی فیلسوف و زبانشناس مشهور آمریکایی طی گفت‌وگویی با سایت Truthdig، تصریح کرد: دموکرات‌ها در حال کمک کردن به ترامپ هستند. به موضوع «روسیه گیت» توجه کنید. معلوم نیست این همه جنجال برای چه بود؟ در حالی که خودشان می‌دانستند مدارک روشنی درباره دخالت روسیه در انتخابات ندارند. اگر هم روس‌ها در انتخابات سال 2016 دخالتی داشتند، این امر بسیار کمتر از مداخله اسرائیلی‌ها در انتخابات آمریکا است. یعنی مسکو هر اقدامی هم صورت داده باشد، در مقابل اقدامات اسرائیل بسیار ناچیز است. به همین دلیل دموکرات‌ها همه چیز را بر روی مسئله دخالت روسیه در انتخابات سرمایه‌گذاری کردند که این امر هدیه‌ای بزرگ به ترامپ بود. در واقع آنها در مورد موضوعات اصلی مانند تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین و سلاح‌های هسته‌ای تمرکز چندانی نداشته و تنها به دنبل مسائل حاشیه‌ای برای موفقیت‌های سیاسی مقطعی هستند. به همین دلیل بسیار متحمل است که از هم اکنون انتخابات 2020 را به ترامپ واگذار کرده باشند.

قدم بعدی دموکرات‌ها چیست؟

به همین دلیل درحالی که درخصوص مقابله با ترامپ در جبهه دموکرات‌ها شکاف ایجاد شده و نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بیش از دو سوم آمریکایی‌ها مخالف استیضاح رئیس‌جمهوری هستند، ناظران معتقدند که دموکرات‌ها پس از ضربه سخت «روسیه گیت» و هدر رفتن سرمایه اصلی‌شان برای از میان برداشتن دونالد ترامپ در سال 2020، از هم اکنون به فکر گشودن پرونده‌هایی جدیدتر هستند. آنها علاوه بر اینکه تلاش می‌کنند از طریق کنگره که اکثریت آن را بر عهده دارد سد راه ترامپ شوند، قصد دارند مواردی مانند وضعیت مالیاتی و نیز فعالیت‌های تجاری او را مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی است که رئیس ایالات متحده آمریکا هنوز چند پرونده باز دیگر هم دارد. از جمله پرونده پرداخت حق‌السکوت به دو زن در جریان رقابت‌های انتخاباتی که از سوی مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ افشاء شده و تلاش داجر استون، مشاور سابق رئیس جمهوری برای تاثیرگذاری بر تحقیقات رابرت مولر. همچنین پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ نیز سال گذشته به ۸ مورد تخلف بانکی و مالیاتی محکوم شد. بنابراین دموکرات‌ها امیدوارند که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی از خلال بررسی پرونده مالیاتی ترامپ نیز شواهدی مبنی بر محکومیت او پیدا کنند؛ امری که هم اکنون و با توجه به فضای کنونی آمریکا بعید به نظر می‌رسد که بتواند جلوی حرکت ماشین سیاسی قدرتمند‌ جمهوری‌خواهان در شرایط فعلی را بگیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید