تمام هم و غم آمریکا این است که با ایران به یک تفاهم یا توافقی برسد

کدخبر: ۲۸۱۷۵۸
اقتصادنیوز: یک استاد حقوق‎بین‎الملل گفت: آمریکا به صورت مبالغه‎آمیز تبلیغاتی را علیه ایران مطرح کرده، اما تمام هم و غم مقامات این کشور این است که با ایران به یک تفاهم یا توافقی برسند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، داود هرمیداس باوند استاد حقوق‎بین‎الملل درباره اینکه آیا ترامپ با افزایش فشار بر ایران خواهان جنگ با کشورمان است ، اظهارکرد: آمریکا به صورت مبالغه‎آمیز تبلیغاتی را علیه ایران مطرح کرده است و ایران را به عنوان یک تهدید برای منطقه و جامعه بین‎المللی معرفی کرده غافل از اینکه تمام هم و غم آمریکا این است که با جمهوری اسلامی ایران به یک تفاهم یا توافقی برسد و اعلام کند که موفق شده تا خطر بزرگی را که متوجه جامعه بین‎المللی بوده برطرف کند و در عین حال در این توافق حضور و نفوذ ایران را در منطقه را کاهش دهد که این روند اقدام مثبتی به نفع عربستان و اسرائیل است.

وی افزود: کاهش نفوذ ایران در منطقه و جهان از منظر ترامپ سبب ارتقای جایگاه وی می‎شود و سبب بهره‎برداری وی از این ماجرا در انتخابات ریاست‎جمهوری آمریکا خواهد شد.

این استاد حقوق‎بین‎الملل پیرامون اظهارات ظریف درباره اینکه عربستان، اسرائیل و امارات به دنبال جنگ آمریکا با ایران هستند، تصریح کرد: بارها مقامات آمریکایی اعلام کردند که در طلب تغییر رژیم نیستند و می‎خواهند در جهت تغییر رویه در ایران وارد عمل شوند و ترامپ تمام تلاشش بر این اساس استوار است.

باوند خاطرنشان کرد: از آنجایی که آمریکا سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی کرده است، بنابراین آمریکا این مشروعیت را برای خودش احزار کرده که در عراق، سوریه و یمن نفرات سپاه را به عنوان تروریست بازداشت کنند و یا در جهت سرکوب گروه‎های نزدیک به ایران وارد عمل شود، لذا اگر ترامپ نتواند به اهداف خود برسد به نوعی برخورد نظامی را ایجاد می‎کند و اگر تعدادی از آمریکاییان در جنگ احتمالی با ایران کشته شوند ترامپ در رویکردی مبالغه‎آمیز از این موضوع به نفع خود در جهت افزایش رای در انتخابات آمریکا استفاده می‌کند و برای گسترش اقدامات علیه ایران نیز بهره می‎برد.

وی تاکید کرد: اینکه اشاره شده است که اسرائیل، عربستان و امارات خواهان یک عملیات سخت‎افزاری علیه ایران هستند حتی در زمان اوباما نیز وجود داشت و عربستان شدیدا از اوباما می‌خواست که دست به اقدامات نظامی علیه ایران بزند.

هر اقدامی که ضربه به ایران بزند بدون شک مورد حمایت عربستان و اسرائیل است

این استاد حقوق‎بین‎الملل گفت: هر اقدامی که ضربه به ایران بزند یا تضعیف قوای نظامی ایران و جایگاه کشورمان باشد بدون شک مورد حمایت عربستان و اسرائیل است و این کشورها درطلب چنین رویدادی هستند.

باوند پیرامون اینکه هدف ترامپ از بیان تغییر رفتار ایران چیست، اظهار کرد: منظور ترامپ از این تغییر رفتار این است که ایران با شروط و خواسته‎های 12‎ گانه آمریکا مشی خود را طراحی کند روندی که بدون شک جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به آن تن نخواهد داد.

وی درباره اینکه پیشنهاد مذاکره میان آمریکا و ایران در شرایط فعلی چقدر مثمرثمر خواهد بود، افزود: مذاکره همیشه توانسته تا حدود زیادی موثر باشد به شرطی که طرف‎ها به خصوص آمریکا آن مواضع اولیه خودش را تعدیل کند.

این استاد حقوق‎بین‎الملل درباره اینکه ایران در وضعیت فعلی که نام سپاه پاسداران جزء گروه‎های تروریستی قرار گرفته است چه برگ برنده‎ای را در مقابله با آمریکا دارد و آیا بستن تنگه هرمز یا خروج از برجام در این مقطع اقدام درستی است، تصریح کرد: خروج ایران از برجام در مقطع فعلی بدون شک اشتباه بزرگی است، چرا که آمریکا مکررا تبلیغ می‎کند که ایران قصد دسترسی به سلاح هسته‎ای را دارد در حالیکه آژانس بین‌المللی مکررا اعلام کرده است که ایران به توافق برجام پایبند بوده است.

باوند خاطرنشان کرد: اروپاییان با وجود اینکه قول‎هایی را در قالب برجام به ایران داده بودند با خروج ایران از برجام خودشان را برای عدم اجرای تعهداتشان در قبال ایران آزاد می‎بینند و از ادامه این توافق منصرف خواهند شد.

وی درباره اینکه آیا امکان بستن تنگه هرمز نیز از سوی ایران وجود دارد، تاکید کرد: تنگه هرمز یک گذرگاه بین‎المللی است و براساس رژیم حقوقی که در این راستا وجود دارد امکان بستن آن در زمان صلح بسیار مشکل است، اما در زمان جنگ امکان بازرسی کشتی‎ها و تخلیه محموله آن وجود دارد ولی در زمان صلح به دلیل اینکه این گذرگاه وجهه بین‎المللی دارد هر اقدامی تبعات خاص خود را دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید