روحانی: اجرای توافقات تهران-بغداد گامی ارزنده در مسیر توسعه روابط دو کشور است

کدخبر: ۲۸۱۸۷۵
اقتصادنیوز :رئیس جمهور اجرای توافقات میان تهران – بغداد را گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور دانست و تاکید کرد که تلاش در مسیر ارتقاء و تعمیق بیش از پیش روابط دو کشور، خواست دو ملت ایران و عراق است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حجت الاسلام حسن روحانی عصر دوشنبه در تماس تلفنی برهم صالح رئیس جمهور عراق با وی، ضمن ابراز خرسندی از تقویت امنیت ، ثبات و اتحاد در کشور همسایه عراق ، گفت:  ما با همه توان به دنبال آن هستیم که روابط دوستانه را تعمیق بخشیم و توافقات مشترک ، هر چه سریعتر اجرایی شوند.

رئیس جمهور نیز ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان به رئیس جمهور ، دولت و ملت عراق ، تصریح کرد:  دو کشور در عمده مسایل حساس منطقه و بین المللی نظرات مشابهی دارند و امیدوارم بتوانیم در سایه تعاون و همکاری مشترک ،  شاهد توسعه منطقه و روابط نزدیکتر دو کشور دوست ایران و عراق باشیم.

روحانی همچنین به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و اظهارداشت: این تجاوزات رژیم صهیونیستی هر روز تداوم می یابد و ضروری است کشورهای اسلامی در این زمینه بیشتر فعال شوند و مانع تجاوزات این رژیم شوند.

رئیس جمهور همچنین به اقدامات بی ثبات کننده آمریکا در منطقه و از جمله ایجاد مشکل در مسیر صادرات نفت ایران اشاره کرد و گفت: همه کشورهای منطقه باید شرایط حساس کنونی را درک کرده و با همکاری یکدیگر مانع از زورگویی های آمریکا با هدف ایجاد بی ثباتی در منطقه شوند.

روحانی تاکید کرد: این اقدامات بی ثبات کننده آمریکا در منطقه بی تردید به ضرر  مردم منطقه و حتی ملت آمریکا خواهد شد.

رئیس جمهور عراق نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روحانی، دولت و ملت ایران گفت: روابط ایران و عراق متکی بر بنیان های استوار تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک دو ملت بنا شده است و ما مصمم به توسعه این روابط هستیم.

برهم صالح  اظهارداشت: تلاش ما برای بهبود روابط دوجانبه براساس توافقات خوب میان دو کشور، کمترین کاری است که ما می توانیم برای خدمت به کشورها و ملتهایمان انجام دهیم .

وی وضع کنونی در منطقه را نگران کننده خواند و افزود: ما  بارها  صراحتا مواضع خود را در خصوص مسایل منطقه اعلام کرده ایم. عراق مخالف هر گونه تنش زایی در منطقه است و و هرگز نمی پذیرد مردم همسایه ، مسلمان و برادر ایران ، با کمترین آسیب و آزاری مواجه شوند.

رئیس جمهور عراق همچنین مواضع ایران و عراق را در بحث فلسطین یکسان دانست و گفت: وظیفه ما به عنوان رهبران کشورهای اسلامی، یاری ملت مظلوم فلسطین و پایان دادن به تجاوزگری های رژیم صهیونیستی است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید