نگرانی وزارت خزانه داری آمریکا از پیشرفت کانال مالی ایران و اروپا

کدخبر: ۲۸۲۱۰۴
اقتصادنیوز: وزارت خزانه داری آمریکا در اظهاراتی که حاکی از نگرانی واشنگتن از پیشرفت در کانال مالی ایران و اروپا است، مدعی شد که اروپا به دلیل تحریم ها امکان عملیاتی کردن اینستکس را ندارد.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد که بخش های بزرگی از اقتصاد ایران مرتبط با نهادهای تحت تحریم واشنگتن است و این امر باعث می شود طرف ایرانی نتواند استانداردهای اف ای تی اف را احراز کند.

مندلکر گفت: من تردید دارم که (انطباق با این مقررات) حتی در کمترین حد برای کشوری مثل ایران ممکن باشد.
این در حالی است که یک مقام اروپایی در گفت و گو با رویترز تاکید کرد: در ارتباط با اینستکس ما نگفته ایم که انطباق با اف ای تی اف پیش شرط این سازوکار برای ایران است.
وی درعین حال گفت: اما آنچه واضح است هر کاری که ایرانی ها برای افزایش شفافیت در اقتصادشان انجام دهند، به اینستکس کمک خواهد کرد.
اظهارات مقام آمریکایی در حالی است که اتحادیه اروپا روز شنبه در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از اقدام اخیر آمریکا در تمدید نکردن معافیت کشورهای خریدار نفت ایران، از افزایش سهام کشورهای اروپایی در شرکت اینستکس خبر داد.
اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه تاکید کرد که به همراه شرکای اروپایی خود مصمم به پیگیری تلاش ها از جمله از طریق عملیاتی کردن سازوکار مالی ویژه (اینستکس) برای تداوم تجارت قانونی با ایران است.
اینستکس شرکتی است که از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه تاسیس شده و قرار است تبادلات مالی ایران و اروپا را به منظور مصون ماندن شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا، تسهیل کند.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: نهاد ایرانی متناظر اینستکس اروپا از سوی ایران به نام شرکت ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا موسوم به ساتما تاسیس و به ثبت رسیده و به اطلاع اتحادیه اروپا نیز رسیده است.
وی همچنین تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌ های یکجانبه آمریکا، فروش نفت ایران و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان ‌پذیر می ‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید