رویگردانی مردم از رادیکال‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی/ نوبت جریان سوم است؟

کدخبر: ۲۸۲۷۲۵
اقتصادنیوز: صحبت از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی که می‌شود بسیاری از مردم اخم‌های‌شان را در هم گره می‌کنند تا نارضایتی‌شان را نشان دهند اما عرصه سیاست که بدون کنشگر نمی‌شود بنابراین این سوال مطرح است که آیا وقت آن نرسیده که یک جریان سوم پا به عرصه بگذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، چندسالی است شعار«نه چپ نه راست» سیاسی سر داده می‌شود اما در یکی دو سال اخیر این شعار از جانب مردم به ویژه در جریان اعتراضات سال دی‌ماه ۹۶ و  مرداد ۹۷ بیشتر شد، به طوری‌که بعضی از تحلیل‌گران سیاسی از این شعارها به عنوان عبور مردم از دو جریان اصلی سیاسی یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تعبیر کردند. حال سوال اینجاست آیا وقت آن نرسیده است که یک جریان سومی در کشور ظهور کند؟

این سوالی بود که آن را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم. برخی از نمایندگان مانند علاءالدین بروجردی با گرایش اصولگرایی و مسعود رضایی با گرایش اصلاح‌طلبی معتقد بودند این جریان سوم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اما از سوی دیگر افرادی مانند سبحانی‌فر، جعفرزاده ایمن‌آبادی، بهروز نعمتی  و مهرداد لاهوتی این ظهور و بروز این جریان را لازم می‌دانند و معتقند اساسا این جریان سوم چندسالی‌ است تحت عنوان اعتدالیون و مستقلین پا به عرصه وجود گذاشته است و جای خود را در میان مردم باز کرده است.

 

جریان سوم خارج از مدار چپ و راست

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لزوم ظهور جریان سوم به خبرآنلاین می‌گوید:« اگر حتی جریان سومی هم ایجاد شود اگر بتواند پاسخ مثبتی به نیازهای مردم بدهد آنها هم استقبال می کنند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان و اصلاح طلبان نتوانستند این رضایت را ایجاد کنند گفت: برای آنکه اغلب آنها درگیر دعواهای سیاسی می شوند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که اگر اعتدالیون به عنوان جریان سوم وارد میدان شوند می‌توانند خلاهای موجود را برطربف کنند و این اقبال را به وجود بیاورند می‌گوید: مگر درحال حاضر امور در دست اعتدال گراها نیست؟! آقای روحانی برخاسته از جریان اعتدال است، آیا توانسته رضایت  مردم را به دست بیاورد؟! به نظرم جریان سوم که آن را به معنای اعتدال تعبیر کنیم و با همین شعار که دولت فعلی روی کار آمد، گلی به سر مردم نزد. بنابراین اصل این است که هر جریانی که در قدرت و موقعیت حاکمیتی قرار می گیرد بتواند به مردم خدمت و رضایت آنها را بتواند جلب کند لذا این یک اصل تعیین کنننده است به حدی که هر جریانی بتواند این امر را محقق کند به طبع می تواند اقبال مردم را هم به همراه داشته باشد.

 

وحدت یا تقابل؟

مسعود رضایی نماینده اصلاح‌طلب شیراز نیز معتقد است اگر جریان سوم در ردای ایجاد همگرایی در کشور تشکیل شود می‌تواند مثبت باشد اما اگر بخواهد به عنوان یک جناح سیاسی وارد میدان شود باز به همان سمت ایجاد یک تقابل پیش خواهد رفت که تفاوتی با آنچه تا امروز شاهد بودیم نیست. او به خبرآنلاین می‌گوید: ایجاد جریان سوم با هدف اینکه بتوانند در راه توسعه ملی و در مسیرهای سیاسی کشور قدم هایی بردارند اقدامی صحیح و ضروری است. لذا می توانند معتدلین هر دو گروه یک هماهنگی ایجاد کنند. این می تواند مطلوب تلقی شود به ویژه اگر این موضوع متوجه مسائل ملی شود برای مثال موضوع سیاست خارجی که امروز با چالش‌هایی مواجه هستیم  معقولان هر دو گروه کار را به دست بگیرند و کشور را از این بن‌بست خارج کنند. اما اگر قرار باشد این گروه تبدیل به یک گروه یا جریان سوم شود، دیگر نمی‌تواند مطلوب تلقی شود چون این جریان هم  تبدیل به یک تقابل فکری می‌شود که می‌خواهد اثر اقدامات دیگران را خنثی کند بنابراین به یک عقب‌گرد تبدیل می‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه می‌دهد: این یک واقعیتی است که کشور ما در بسیاری از موارد گرفتار همین تقابل‌افکار مختلف است برای مثال اگر یک جریانی با یک تفکری روی کار می‌آید اگر بخواهند همه را طرد کنند و خود یکه تاز باشند این موضوع رشدی به دنبال نخواهد داشت اما از سوی دیگر اگر قرار باشد یک هماهنگی ایجاد کند طبیعی است که می‌تواند مفید واقع شود.

 

این رشته سر دراز دارد

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس و عضو فراکسیون مستقلین نیز به خبرآنلاین می‌گوید:  این جریان سوم بیشتر از ۱۰ سال است که با اسم‌های اعتدال، مستقلین و ... به وجود آمده است. من حتی یادم می‌آید در مجلس ششم هم  قرار بود یک طیف مستقلین ایجاد شود لذا این صحبت از سال‌ها پیش مطرح بوده است. اما در حال حاضر این واقعیتی است که جریان سوم وجود دارد.

نعمتی در پاسخ به این سوال که چرا این موضوع هنوز جایگاه ویژه‌ای پیدا نکرده است گفت: چرا اتفاقا پذیرفته شده است حال ممکن است یکی مقبولیت بیشتری داشته باشد و یکی کمتر.

او در پاسخ به این سوال که ملاک‌تان برای اینکه می‌گویید جریان سوم بین مردم شناخته شده است چیست؟ گفت: اگر ملاک را تعداد کرسی‌های مجلس بدانیم می‌بینیم این جریان سوم در مجلس اثرگذاری خود را دارد. اگر دولت را هم ملاک قرار دهیم که دولت هم معتقد است برخاسته از جریان اعتدالی است.

این نماینده تهران در پاسخ به این سوال که این موفقیت در مجلس و دولت که شما از آن به عنوان اقبال به جریان سوم یاد می‌کنید در اثر ائتلاف با اصلاح‌طلبان به وجود آمده است و چیزی نیست که بگوییم تنها مقبولیت جریان سوم بوده است گفت: به هر حال این موضوع چه به صورت ائتلافی باشد و چه به صورت مستقل، وجود دارد. من فکر می‌کنم آن ائتلافی که ایجاد شد می‌تواند تکرار شود و می‌تواند اثرگذار باشد البته با یک مانیفست روشن که هرکس سهم خود را بداند و بعد از آن هم سهم‌خواهی‌ها کم شود.

او ادامه می‌دهد: من معتقدم با توجه به ایراداتی که در اداره کشور وجود دارد به نظر می‌رسد هرچه از افراد و افکار مختلف در اداره کشور استفاده کنیم موفق‌تر خواهیم بود. من حتی می‌گویم اگر دولتی روی کار می‌آید باید از منتفدانش هم در آن دولت استفاده کنند.

 

نمود اعتدالی در قامت تحزب

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود نیز درباره ظهور و بروز جریان سوم به خبرآنلاین می‌گوید: ما باید در سیاست کشور به احزاب قدرت ببخشیم. جریان‌های سیاسی نه اساسنامه‌ای دارند و نه مرامنامه فقط یک تفکر است که البته در قالب احزاب نمود پیدا کنند. برای مثال جریان اصولگرایی می‌گوید ما به ارزش‌های انقلاب پایبندیمُ این حرف یعنی اصلاح‌طلبان به ارزش‌های انقلاب پای‌بند نیستند؟! این چه حرفی است یا اصلاح‌طلبان می‌گویند ما به لزوم اصلاحات معتقدیم آیا از زمان انقلاب ۵۷ تا امروز نگاه‌ اصلاحاتی نباید داشته باشیم؟! به هر صورت یک زمانی بر اساس شرایط قانون اساسی تدوین کرده‌ایم آیا نباید بعد از ۴۰ سال نکاه اصلاحاتی به آن داشته باشیم؟! بنابراین باید نگاهمان را به مرور زمان تغییر دهیم.

لاهوتی می‌گوید: اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم باید به سمت تحزب برویم. یعنی احزاب باید به معرفی برنامه‌ها بپردازند نه افراد.  تا زمانی که فرد از فکر خود دفاع می‌کند و بعد نمی‌تواند آن را عملیاتی کند وضع کشورما به همین منوال خواهد بود.

لاهوتی می‌گوید: من در شرایط موجود جریان سوم را به خوبی قبول دارم و معتقدم این جریان سوم باید تقویت شود و احزاب نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

 

مردم در هر شرایطی تندروی‌ها را قبول ندارند

رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و عضو فراکسیون مستقلین و البته حاضر در فراکسیون امید نیز درباره لزوم ایجاد یک جریان سوم به خبرآنلاین می‌گوید: فکر می‌کنم مردم در هر شرایطی  تندروی‌ها را قبول ندارند و اقبال به سمت افراد تندرو نشان نمی‌دهند لذا  مردم بر اساس شخصیت افراد به سمتی گرایش پیدا می‌کنند که این افراد بر مدار اعتدال حرکت کنند.

او ادامه می‌دهد: به اعتقاد من این جریان شکل ماهوی گرفته است اما باید در قالب احزاب نیز نمود پیدا کند.

نماینده سبزوار در پاسخ به این سوال که چقدر این جریان توانسته است خود را معرفی کند می‌گوید: به جای آنکه این جریان خودش را معرفی کند مردم آن‌ها را رصد می‌کنند و به آنها اقبال نشان می‌دهند.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امروز انتقاداتی به دولت به عنوان سمبل جریان اعتدال وجود دارد و این انتقاد می‌تواند کل جریان را در بر بگیرد می‌گوید: نارضایتی کنونی به لحاظ شرایط اقتصادی است و نه از مشی اعتدالی. این دو را نباید با هم اشتباه گرفت.

سخنگو حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سوال که با چه استدالال و استنادی معتقد است مردم به سمت جریان سوم یا همان جریان اعتدالی گرایش دارد می‌گوید: بر این اساس که مردم از دو گروه تندروی‌ها زده شده‌اند و هر دو را امتحان کرده‌اند.

سبحانی‌فر درباره اینکه آیا این جریان در مجلس یازدهم می‌تواند سهمی داشته باشد یا خیر می‌گوید: من فکر می‌کنم در انتخابات مجلس بعدی مردم گرایش به افراد معتدل و میانه‌رو و البته کارآمد و سلامت نشان خواهند داد.

 

افق جریان سوم در انتخابات یازدهم

غلامعلی حعفرزاده ایمن‌آبادی نائب رئیس فراکسیون مستقلین نیز درباره لزوم ایجاد جریان سوم به خبرآنلاین می‌گوید: در همان ابتدای مجلس دهم تشخیص دادیم یک افراطی‌گری در جبهه بندی‌ها تحت عنوان راست و چپ درحال رخ دادن است لذا از همان ابتدا این تشخیص دادیم که این دسته‌بندی‌ها دیگر اقبالی ندارد برای همین در همان زمان جریان مستقل به عنوان جریان سوم ظهور و بروز پیدا کرد. من فکر می‌کنم استقبال مردم باتوجه به خاطرات تلخی که از تندروی‌های جریان اصولگرایی و دلواپسان و همچنین افراطی‌گریی‌هایی که از جریان اصلاح‌طلب شاهد بودند گرایش‌شان به سمت معتدلین یا مستقلین بیشتر خواهد شد.

او درپاسخ به این سوال که آیا در انتخابات بعدی اعتدالیون بدون آنکه زیرمجموعه یک جریان وارد انتخابات شوند می‌توانند سهمی در مجلس داشته باشند می‌گوید: در داخل مجلس یک نگاه تردید آمیزی به این موضوع وجود داشت اما بعد از مدتی همه مشاهده کردند که فراکسیون مستقلین جای خود را در مجلس باز کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید