واقعا سپاهان پنجمین تیم گران لیگ است؟

کدخبر: ۲۸۲۸۷۵
اقتصاد نیوز: سرمربی تیم فوتبال سپاهان بارها اعلام کرده این باشگاه هزینه ناچیزی برای این فصل انجام داده و نسبت به چهار تیم دیگر لیگ برتر کمتر هزینه کرده است! این موضوع بارها سوژه رسانه های ورزشی شده است.
واقعا سپاهان پنجمین تیم گران لیگ است؟

نادر نامدار – روز جمعه امیر قلعه‌نویی یک بار دیگر به هزینه‌های چند ده میلیاردی چند تیم دیگر لیگ برتری اشاره کرد و مدعی شد آنها بیشتر از سپاهان هزینه کرده‌اند. ادعای قلعه‌نویی این بار اما یک تفاوت مهم و اساسی داشت. او پیش از این بارها اعلام کرده بود که سه تیم برای موفقیت و قهرمانی، هزینه‌های میلیاردی انجام داده‌اند اما دیروز او مدعی شد که سپاهان از نظر هزینه در لیگ هجدهم تیم پنجم است! این به معنای آن است که قلعه‌نویی معتقد است علاوه بر استقلال، تراکتورسازی و سپاهان، یک تیم چهارمی هم وجود دارد که بیشتر از سپاهان هزینه کرده است و حالا سوال این است که این تیم چهارم کدام تیم است؟

البته همین حالا هم بعید است که سپاهان، لااقل از پرسپولیس کمتر هزینه کرده باشد و شاید یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که سپاهان یکی از 3 تیم پرهزینه لیگ هجدهم است. با این حال سوال اصلی این است که بر فرض صحت ادعای قلعه‌نویی، کدام تیم در سطح این چهار تیم هزینه کرده است و چگونه این هزینه‌ها از دید رسانه‌ها پنهان مانده است.

برای رسیدن به پاسخ باید تیم ‌های لیگ برتر هجدهم را مرور کنیم. اولین تیمی که می‌تواند تیم موردنظر قلعه‌نویی باشد پدیده است که همین حالا هم جزو مدعیان قهرمانی است. اما با توجه به این که قلعه‌نویی در چند روز اخیر از پدیده و سپاهان! به عنوان شگفتی‌سازان لیگ هجدهم نام برده و البته با توجه به مشکلاتی که پدیده در این فصل داشته، باید پذیرفت که منظور قلعه‌نویی پدیده نیست. تیم بعدی جدول فولاد است که از نظر بازیکن قابل مقایسه با ۵ تیم بالای جدول نیست. اما افشین قطبی را به عنوان یک مربی گران قیمت بالای سر خود می‌بیند که این هم برای حضور در جمع تیم‌های پرهزینه لیگ کافی نیست. ذوب‌آهن اصفهان تیم بعدی است که چند بازیکن گران‌قیمت در فهرست خود دارد و البته منصوریان هم سرمربی این تیم است اما بعید است هزینه‌ای که این تیم بابت بازیکنانش صرف کرده حتی به اندازه نصف هزینه سپاهان باشد. از رده هشتم به پایین جدول هم وضعیت مالی باشگاه‌ها و البته وضعیت کیفی بازیکنان آنها مشخص است و هزینه‌های آنها قطعا زیر  ۵۰ درصد هزینه تیم‌های بالای جدول است.

همین مرور اجمالی نشان می‌دهد که ادعای قلعه‌نویی به احتمال زیاد درست نیست و سپاهان اگر جزو 3 تیم پرهزینه لیگ برتر نباشد قطعا جزو 4 تیم اول هست مگر این که او تنها کسی باشد که از هزینه‌های گزاف یک تیم دیگر باخبر است!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید