مخالفت آمریکا با توافق بین المللی کاهش الایندگی پلاستیکی

کدخبر: ۲۸۲۸۹۰
اقتصادنیوز: مقام های زیست محیطی سازمان ملل اعلام کردند که تقریبا همه کشورهای جهان به جز آمریکا، در ژنو سوئیس با چارچوب قانونی کاهش آلایندگی ضایعات پلاستیکی موافقت کرده اند.

 

به گزارش روز شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو، این توافق روز جمعه در پایان نشستی که با حمایت سازمان ملل پیرامون ضایعات پلاستیکی، مواد سمی و مواد شیمیایی در سوئیس تشکیل شد، به دست آمد.
«رول پایت» کارشناس برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورهای امضاکننده این توافق تاریخی، موظف هستند اقدامات مرتبط با توزیع ضایعات پلاستیکی در خارج از مرزهای خود را رصد کنند. 
توافق حاصل شده، محصولات مورد استفاده در صنایع مختلفی چون بخش بهداشت، فناوری، هوافضا، مد، غذا و آشامیدنی را تحت الشعاع قرار می دهد. 
پایت گفت: این توافق، پیام بسیار قوی ای به سایر نقاط دنیا، بخش خصوصی و بازار مصرف کننده می دهد که باید در زمینه آلایندگی ضایعات پلاستیکی کاری کنیم. 
از سویی، توافق مزبور ممکن است بر کشورهایی چون آمریکا که ذیل آن را امضا نکرده اند، به هنگام حمل ضایعات پلاستیکی به کشورهای دیگری که از اعضای توافق هستند، تاثیر بگذارد. 
این توافق در حالی حاصل شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا چندی پیش با جزئیات طرح ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف شامل بشقاب، کارد و چنگال و نی به منظور کاهش آلودگی های دریایی موافقت کردند.
این مقررات جدید که قبل از تبدیل شدن به قانون باید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان این اتحادیه تصویب شود، شامل 10 قلم پلاستیک یکبار مصرف است که سواحل کشورهای اروپایی را آلوده می کند.
حامیان طرح ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف می گویند این طرح، راهی آسان برای تک تک افراد است تا مصرف مواد پلاستیکی را کاهش دهند و به پاکسازی اقیانوس ها کمک کنند.
اما منتقدان این طرح معتقدند که بیشتر آلودگی اقیانوس ها به واسطه تجهیزات ماهیگیری است و این گونه ممنوعیت ها ممکن است موانعی را برای افرادی با ناتوانی های خاص ایجاد کند.
تاثیرات استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف را می توان در گونه های مختلف از جانداران همچون وال ها، لاک پشت ها و پرندگان جستجو کرد و همچنین غذاهای دریایی که در نهایت از زنجیره غذایی انسان ها سر در می آورد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید