مشاور امنیت ملی عراق:

پمپئو گفت دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیستیم

کدخبر: ۲۸۳۰۵۷
اقتصادنیوز: مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیتی درباره اهداف سفر اخیر غیرمنتظره وزیر امورخارجه آمریکا به بغداد که با گمانه زنی های زیادی همراه شد گفت که «مایک پمپئو» به بغداد آمد تا اطمینان دهد که آمریکا به دنبال اقدام نظامی نیست.

به گزارش اقتصادنیوز، «فالح الفیاض»  در گفت وگو با ایرنا گفت: آمریکایی ها می گویند از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اقدامات آمریکا در منطقه نگران هستند و برای همین مایک پمپئو به بغداد آمد تا اطمینان دهد که آمریکا درصدد اقدام نظامی نیست.
وی از پاسخ به این سوال که آیا پمپئو در بغداد بحث میانجیگری عراق با ایران را نیز مطرح کرده است، خودداری کرد و گفت: در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد فعلا به همین مقدار اکتفا می کند.
پیشتر منابع خبری، محورهایی مختلفی چون درخواست میانجیگیری عراق میان دو طرف، گرفتن امتیازهای کلان اقتصادی برای پذیرش ادامه معافیت عراق از اجرای تحریم های ضد ایرانی، اطمینان از تامین امنیت نمایندگی های دیپلماتیک و سربازان آمریکایی در عراق را از جمله محورهای مذاکرات پمپئو در سفر اخیرش به بغداد ذکر کرده بودند. 
وی اضافه کرد که عراق در بحران جاری (بین آمریکا و ایران) نقش خود را به طور کامل و متناسب با شرایط و روابط ویژه ای که با جمهوری اسلامی ایران دارد، ایفا می کند.
وی تاکید کرد که دولت عراق نسبت به دور کردن منطقه از بحران های حاد بسیار حساس است.
مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیتی افزود که موضع دولت عراق از همان روزهای اول اعمال این تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به طور واضح و آشکاری اعلام شد و تاکید شد که عراق به این تحریم ها پایبند نیست و به بخشی از نظام تحریم ها علیه ایران تبدیل نمی شود.
وی تاکید کرد که عراق همچنان به همکاری و تعامل اش با کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران پایبند است.
الفیاض خاطرنشان ساخت که روابط اقتصادی، سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی عمیقی بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد که هرگز با یک تصمیم یا مصوبه این روابط قطع و یا از سر گرفته نمی شود.
وی اضافه کرد که روابط بین دو ملت ایران و عراق یک روابط تاریخی و وجودی است و بحران جاری (بین آمریکا و ایران) بیش از پیش باعث تقویت و ریشه دارتر کردن این روابط دو جانبه می شود و نه بالعکس.
دولت عراق بارها رسما اعلام کرده است که جزیی از نظام تحریم ملت ها نخواهد بود و تحریم های یکجانبه علیه آمریکا علیه ایران را نمی پذیرد و همچنین بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه استفاده از خاک خود را برای اقدام علیه همسایگان نمی دهد. 
'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه شب گذشته بار دیگر یک سفر مخفیانه و چند ساعته به بغداد داشت و طی آن با عادل عبدالمهدی نخست وزیر و برهم صالح رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید