روسیه نفت آلوده به بلاروس فرستاد

کدخبر: ۲۸۳۱۳۲
هنوز چند روزی از رسوایی ارسال نفت آلوده از طریق بلاروس به اروپا نگذشته است که رئیس جمهوری بلاروس خواهان پرداخت غرامت از روسیه شده است و پوتین نیز اعلام کرده ضمن پرداخت غرامت با متخلفین به شدت برخورد خواهد کرد چرا که با اعتبار روسیه بازی شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، الکساندر لوکاشنکو روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مینسک در تازه ترین واکنش به ارسال نفت آلوده به کشورش گفت که خساراتی که بلاروس بر اثر نفت آلوده روسیه متحمل شده صدها میلیون دلار برآورد می شود.
لوکاشنکو با بیان اینکه ما مبالغ قابل توجهی درآمد از دست دادیم، اظهار داشت: خبرنگاران مبالغی را به عنوان خسارت عنوان می کنند که دور از واقعیت است.
رئیس جمهوری بلاروس در همین حال گفت که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره ساز و کار تعیین خسارت و مبلغ خسارت وارده به کشورش گفت وگو نکرده است.
شرکت نفت «بل نفت خیم» بلاروس روز 19 ماه آوریل اعلام کرد که نفتی که از روسیه از طریق خط لوله دروژبا به این کشور ارسال می شود، آلوده است.
پس از آن بلاروس روز 24 ماه آوریل ترانزیت نفت به اروپا از طریق این خط لوله نفت را متوقف کرد.
به دنبال آن لهستان، آلمان، اوکراین و چند کشور دیگر، به دلیل آلودگی، واردات نفت با خط لوله دروژبا را به حال تعلیق درآوردند.
پس از آن دمیتری کوزاک، معاون نخست وزیر روسیه، اعلام کرد که این کشور به همراه بلاروس، لهستان و اوکراین درباره اقدام‌های مشترک برای حذف پیامدهای آلودگی‌های یاد شده، به توافق رسیده اند.
رئیس جمهوری بلاروس در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که کشورش پس از بازرسی پالایشگاه های نفتی این کشور که نفت روسیه را فرآوری می کنند، مبلغ خسارت را اعلام خواهد کرد.
وی همچنین گفت که مبلغ خسارت کلان است و رئیس جمهوری روسیه نیز گفته است که ارسال نفت آلوده از طریق خط لوله دروژبا که نفت را به اروپا ترانزیت می کند به وجهه روسیه ضربه سختی وارد کرده است.
گفتنی است روسیه اعلام کرده است که نفت آلوده بر اثر سرقت نفت در خاک این کشور به بلاروس ارسال شده و سه نفر در این رابطه دستگیر شده اند.
این افراد متهم شده اند که پس از سرقت مقادیری نفت در روسیه، بجای آن نفت آلوده ارسال کرده تا اقدام آنها لو نرود.
روسیه از روز 2 ماه می (12 اردیبهشت ماه) ارسال نفت به بلاروس از طریق خط لوله دروژبا را از سر گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید