احتمال آزادسازی واردات خودروهای دست دوم به ایران و تاثیر آن بر قیمت‌ها

کدخبر: ۲۸۳۲۹۱
اقتصاد نیوز:از گوشه و کنار خبر می‌رسد که احتمال آزادسازی واردات خودروهای دست دوم به ایران وجود دارد. گفته می‌شود با آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده، قیمت خودروهای وارداتی به تعادل می‌رسد.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت برای واردات خودروهای دست دوم به عزمی جدی نیاز است که البته دست‌های پشت‌پرده از اجرای چنین طرحی به دلیل حفظ منافع خود جلوگیری خواهند کرد. محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص واردات خودروهای دست دوم عنوان کرد برای شروع می‌توان خودروهای موجود در مناطق آزاد چون جزیره قشم، کیش و بندر انزلی را با پرداخت گمرکی در بازار خودرو کشور وارد کنیم که بر همین اساس می‌توان طرح واردات خودروهای دست دوم خارجی با کیفیت را با جدیت بیشتری پیگیری کرد. وی افزود هم‌اکنون خودروهای کارکرده خارجی با قیمت حدود 3 هزار دلار قابل خریداری هستند که با توجه به اینکه قیمت ارزان‌ترین خودرو تولیدی کشور حدود 50 میلیون تومان است، چنین امری باعث می‌شود مردم به خرید این خودروها ترغیب شوند تا به این شکل به نیاز بازار پاسخ داده شود.

محمدرضا منصوری در ادامه بیان کرد در شرایط فعلی با مشکل نامتعادل بودن تقاضا و عرضه در بازار خودرو مواجه هستیم که با واردات خودروهای دست دوم خارجی می‌توان در متعادل کردن بازار گام بزرگی برداشت و حتی قیمت خودروها نیز روند کاهشی پیدا خواهند کرد. وی افزود اگر برای واردات خودروهای کارکرده خارجی تعرفه 100 درصدی نیز در نظر گرفته شود، مبلغ این تعرفه حدود 3 هزار دلار خواهد بود. البته دست‌های پشت‌پرده به دلیل اینکه منافع خود را از دست می‌دهند از واردات این خودروها جلوگیری خواهند کرد. وی همچنین تاکید کرد واردات چنین خودروهایی به دلیل کیفیت بالا باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

واردات خودروهای دست دوم

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص عنوان کرد صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به ارائه خدمات پس از فروش و فراوان بودن لوازم یدکی و قطعات آن مشروط خواهد بود و در این صورت می‌توان با این طرح موافقت کرد. وی افزود کسی تمایل ندارد تا خودرویی به کشور وارد کند که فاقد لوازم یدکی باشد. از این رو برای صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به واردات قطعه و لوازم یدکی این خودروها باید به صورت جدی توجه شود.

دیدگاه وزیر صنعت

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با پیشنهاد حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلستان در خصوص اینکه با واردات خودروهای دست دوم می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد، عنوان کرد:با کدام منابع ارزی این کار باید صورت گیرد؟ موضوعی که مطرح شده است، اصلا پیشنهاد خوبی نیست و نمی‌توان به آن جامه عمل پوشاند.

قیمت خودروهای وارداتی کارکرده چقدر خواهد بود؟

در جدول زیر اسامی خودروهای کارکرده و دست دوم خارجی را مشاهده می‌کنید که میانگین قیمت آن محاسبه و تبدیل به تومان شده است. گفتنی است بسیاری از این خودروها دارای مدل ساخت 2014 تا 2017 هستند و قیمت آن‌ها بر اساس نرخ ارز دلار 15 هزار تومانی محاسبه شده و با قیمتی که امروز در بازار آزاد ایران به فروش می‌رسند، مقایسه شده است.

نوع خودرو میانگین قیمت در خارج قیمت با احتساب نرخ دلار میانگین قیمت فعلی در داخل کشور
هیوندای سانتافه مدل 2016 16 هزار دلار 240 میلیون تومان 1 میلیارد تومان
کیا اپتیما فول جی تی 13 هزار دلار 195 میلیون تومان 820 میلیون تومان
تویوتا راو 4 11 هزار دلار 165 میلیون تومان 1 میلیارد تومان
لکسوس ان ایکس 300 35 هزار دلار 525 میلیون تومان 1 میلیارد و 590 میلیون تومان
بنز E300 40 هزار دلار 600 میلیون تومان 2 میلیارد تومان
فولکس‌واگن پاسات 13 هزار دلار 195 میلیون تومان 1 میلیارد و 50 میلیون تومان
میتسوبیشی اوتلندر 18 هزار دلار 270 میلیون تومان 1 میلیارد تومان
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید