اقدام تعرفه‌ای چین بازار جهانی را شوکه کرد

فن بدل چینی‌ها به ترامپ؛ ریزش دسته‌جمعی بازار سهام آمریکا

کدخبر: ۲۸۳۳۵۴
اقتصادنیوز؛ پس از درخواست تجدیدنظر چین به پیش‌نویس توافق تجاری با آمریکا و واکنش غافلگیرکننده ترامپ، چین نیز در تلافی اقدام به تعرفه‌گذاری 25 درصدی بر بیش از 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی کرد. این اقدام با واکنش سنگین بازار جهانی همراه شد و منجر به ریزش دسته‌جمعی بازارهای سهام آمریکا شد.
فن بدل چینی‌ها به ترامپ؛ ریزش دسته‌جمعی بازار سهام آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز؛ بروز ریسک‌های جدید شتاب رشد اقتصاد جهانی را کند کرده و بر روند صعودی مورد انتظار اثر منفی گذاشته است. دو هفته پیش بود که خبر نزدیک شدن تیم‌های مذاکره کننده آمریکایی و چینی به طرح پیش‌نویسی از توافق تجاری اولیه بین دو کشور محرک رشد کامودیتی‌ها در بازار جهانی بود. با این حال پس از واکنش غافلگیرکننده ترامپ به درخواست تجدید نظر در بخشی از توافق حاصله از سمت پکن شرایط متحول شد. ترامپ تعرفه 10 درصدی اعمالی بر بخشی از کالاهای وارداتی چینی به ارزش بالغ بر 250 میلیارد دلار را به 25 درصد افزایش داد و تهدید کرد در صورت عدم آماده شدن توافق ظرف یک ماه دامنه تعرفه‌ها را بر روی تمام کالاهای ساخت چین گسترش خواهد داد.

فن بدل چینی به دونالد ترامپ

مقامات چینی پس از این خبر به مذاکرات ادامه دادند اما موضع‌گیری اخیر آنها حاکی از عمق اختلافات بین طرفین است. طرف چینی اعلام کرده است که حاضر نیست با برداشت ثمره‌ای تلخ از توافق به منافع خود آسیب زند و در مقابله با تعرفه‌های آمریکایی دست به تلافی خواهد زد. از همین رو دولت چین بر بیش از 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه 25 درصدی اعمال کرده است. جالب است که اکثر کالاهای تعرفه خورده آمریکایی شامل محصولات کشاورزی و دامپروری است، بخشی که در حین مذاکرات گذشته بیشترین تفاهم بین دو کشور برای حذف تعرفه آن وجود داشت. از طرف دیگر دولت چین اعلام کرده است در خرید اوراق غرضه از آمریکا تجدید نظر خواهد کرد. حال باید منتظر واکنش ترامپ ماند اما چیزی که مشخص است دور شدن حصول توافقی است که امید اقتصاد جهانی به شمار می‌رفت.

تشدید تنش‌های سیاسی از خلیج فارس تا ساموآ

علاوه بر جنگ تجاری، بالا گرفتن تنش‌های بین آمریکا و کره شمالی نیز نگرانی‌ها را افزایش داده است. جدال لفظی بین سران دو کشور، آزمایش دو موشک کوتاه برد در روزهای گذشته از طرف پیونگ یانگ و محاصره یک کشتی تجاری کره‌شمالی در ساموآ توسط نیروهای آمریکایی مشکل بین دو کشور را پیچیده کرده است. ریسک‌ها از خاورمیانه نیز چشم‌پوشی نکرده‌اند و دیروز در حادثه بندر فجیره نمود پیدا کردند. پس از آسیب دیدن چند تانکر نفتی متعلق به عربستان و امارات در بندر فجیره واقع در شرق امارات متحده عربی در نزدیکی تنگه هرمز، نفت نیز گارد صعودی به خود گرفته و پس از گذشت 10 روز از کانال 61 دلاری جدا شد.

شوک به بازار جهانی

تاثیر عوامل ذکر شده در بازار جهانی در ریزش دسته جمعی بازارهای سهام آمریکا، افت قیمت فلزات و صعود طلا و نفت نمایان شده است. در لحظه نگارش این گزارش (ساعت 19) طلا با افزیش 13 دلاری به سطح 1297 دلار مبادله می‌شود. نفت خام آمریکا و برنت با رشد 1.9 درصدی به ترتیب به قیمت 62.83 و 71.92 دلار به فروش می‌روند. آلومینیوم، مس، روی، سرب، نیکل و قلع در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفته‌اند. بازارهای سهام آمریکا نیز از موج کاهشی در امان نمانده‌اند و همگی یک‌دست سرخ‌پوش شده‌اند شاخص‌های «S&P 500» به میزان 2.24 درصد ،«Nasdaq 100» به مقدار 3.08 درصد و «Dow 30» به میزان 2.15 درصد کاهش یافته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید