ترامپ: نخست‌وزیر مجارستان مثل من جنجالی و بحث برانگیز است

کدخبر: ۲۸۳۴۹۷
اقتصادنیوز: رئیس جمهور آمریکا ضمن تحسین نخست وزیر مجارستان، وی را به عنوان فردی شبیه به خودش "کمی جنجالی و بحث برانگیز" توصیف کرده و نگرانی‌ها درباره تهدیدات نسبت به اصول دموکراتیک در مجارستان در دوران نخست وزیری ویکتور اوربان را رد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ویکتور اوربان، نخست وزیر جناح راست مجارستان در جریان دیداری در کاخ سفید استقبال کرده و وی را به خاطر جدی بودن در موضوع مهاجرت تحسین کرد؛ حوزه سیاسی که این دو رهبر دیدگاه‌های مشابهی در خصوص آن دارند.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به تضعیف دموکراسی در مجارستان نگران است یا خیر گفت: اوربان یک مرد محترم است و می‌دانم که او فردی سرسخت است.

ترامپ که اغلب از سوی منتقدان به داشتن روابط بسیار نزدیک با رهبران خودکامه متهم شده، گفت: به گفته بسیاری از مردم اوربان در زمینه مهاجرت کار درست را انجام داده است. در همین خصوص شما می‌توانید به مشکلات عظیمی که دیگر کشورهای اروپایی در این زمینه دارند نگاه کنید. علت آن این است که آنها راه کاملاً متفاوتی را نسبت به راه اوربان اتخاذ کرده‌اند.

اوربان که یک ناسیونالیست است اغلب با اتحادیه اروپا به خاطر کمپین‌های ضد مهاجرتی و اصلاحات قضایی‌اش درگیر بوده است.

وی همچنین با دولت باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات سابق آمریکا به خاطر آن چه که به گفته منتقدان فرسایش ارزشهای دموکراتیک توسط دولت اوربان بوده درگیر بوده است.

ترامپ نیز آن چه که به اعتقاد منتقدان یک برنامه سیاست ضد مهاجرتی بوده را نادیده گرفته و در آغاز ریاست جمهوری‌اش خواستار ساخت یک دیوار مرزی با مکزیک شد و ورود مسافران از چندین کشور بزرگ مسلمان را ممنوع اعلام کرد.

اوربان اعلام کرد که دولتش چندین بار منتخب شده است.

وی گفت: از مردم، توسط مردم و برای مردم. این اساس دولت مجارستان است. ما قانون اساسی جدیدی داریم که در سال ۲۰۱۱ میلادی تصویب شد و عملکرد آن بسیار خوب بوده است.

اوربان افزود: مجارستان افتخار می‌کند که در زمینه مبارزه علیه مهاجرت غیرقانونی و دیگر مسائل در کنار آمریکا ایستاده است.

این در حالی است که اعضای ارشد جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا روز جمعه در نامه‌ای به ترامپ اعلام کردند که نسبت به "مسیر دموکراتیک رو به زوال" مجارستان و دوستی نزدیکش با روسیه نگران هستند. مجارستان یکی از متحدان ناتو محسوب می‌شود.

ترامپ اغلب به گرم گرفتن با رهبران خودکامه متهم شده است. وی علیرغم مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی به دنبال روابطی نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده و روابط خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را تحسین کرده است.

ترامپ خطاب به اوربان گفت: شما به شدت محترم هستید و در کل اروپا به شما احترام می‌گذارند. شاید شما نیز همانند من کمی بحث برانگیز و جنجالی باشید اما مشکلی ندارد! شما کار درستی انجام داده‌اید و امنیت کشورتان را حفظ کرده‌اید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید