پرتاب ماهواره اطلاعاتی به فضا توسط عراق

کدخبر: ۲۸۳۷۸۳
اقتصادنیوز: وزارت ارتباطات عراق اعلام کرد که با همکاری دولت فرانسه در حال تکمیل دو طرح تشکیل آژانس فضایی و نیز ساخت و پرتاب ماهواره اطلاعاتی و امنیتی به فضاست.

به گزارش اقتصادنیوز؛ 'امیر البیاتی' نماینده ارشد امور فنی وزارت ارتباطات عراق در گفتگوی خبری که روز چهارشنبه در رسانه های عراقی منتشر شد، گفت که این وزارت خانه برای تکمیل پروژه ماهواره اطلاعاتی و سازمان آژانس فضایی خود با دولت فرانسه و شرکت ایرباس فرانسه هماهنگی های لازم را انجام داده است.
وی گفت: این هماهنگی پس از توقف بلندمدت پروژه ماهوره عراق انجام شد و برای تکمیل این پروژه ها و دیگر پروژه های امنیتی از دولت فرانسه وام گرفته شد و در این زمینه از خدمات شرکت های مشاوره ای آنها استفاده شد.
البیاتی این دو پروژه را حاکمیتی و مهم خواند و افزود: پروژه ماهواره عراق در زمینه های امنیتی، اقتصادی، کشاورزی، زیست محیطی و نظامی و همچنین خدماتدهی اطلاعاتی و امنیتی به نهادهای ذیربط نقش ایفا می کند. 
وی همچنین از هماهنگی با شرکت های فرانسوی مربوطه برای اجرای پروژه ها و ایجاد هسته اولیه آژانس فضایی عراق سخن گفت و اعلام کرد که اهداف این شرکت ها توسعه مدارهای عراق (orbit slot) بر مدارهای 65.45 و 50 درجه شرقی می باشد.
این مسئول عراقی گفت: با شرکت ایرباس فرانسه برای آموزش تکنسین ها و متخصصین به مدت یک سال برای اعطای مجوز فعالیت بلندمدت به این افراد جهت ساخت ماهواره ها و مدارهای بلند و متوسط هماهنگی های لازم به عمل آمده است.
نماینده ارشد فنی وزارت ارتباطات عراق گفت که توافقاتی میان شرکت های فرانسوی و وزارت ارتباطات برای برای دستیابی به یک تفاهم نامه در این زمینه انجام شده و این وزارتخانه اقدام به ایجاد بخش امور فضایی کرده است تا هسته اولیه ای برای تشکیل آژانس فضایی عراق باشد.
همچنین این وزارتخانه هماهنگی های فنی را با دولت فرانسه انجام داده است تا در زمینه های فنی و قانونی پروژه پشتیبانی عراق را کند.
وزارت ارتباطات عراق پیش تر اعلام کرده بود که اجرای پروژه ساخت ماهواره این کشور به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است.
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید