نظرسنجی پنسیلوانیا باعث جدایی بولتون از ترامپ می‌شود؟

کدخبر: ۲۸۴۰۲۶
اقتصادنیوز: نظرسنجی اخیر منتشر شده در ایالت پنسیلوانیا، خواب آشفته ای را برای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا رقم زده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، در این نظرسنجی که توسط دانشگاه کوئینیپاک انجام گرفته است، ترامپ تنها موفق به کسب 42 درصد آرای ساکنان این ایالت مهم و کلیدی شده است . این در حالیست که جو بایدن، رقیب احتمالی وی توانسته است 53 درصد آرای ساکنان این ایالت را به دست بیاورد. اختلاف 11 درصدی بایدن و ترامپ، زنگ خطر را برای کاخ سفید به صدا در اورده است.

پنسیلوانیا از ایالات پاندولی و کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 محسوب می شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، زمانی که ترامپ با اختلافی اندک در ایالت پنسیلوانیا پیروز شد، هیلاری کلینتون نسبت به شکست نهایی خود در برابر رقیب چمهوریخواهاهش اعتراف کرد. در آن زمان پنسیلوانیا به نماد پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد، اما به نظر می رسد این بار معادله کمی پیچیده تر است!

ارتباط نظرسنجی پنسیلوانیا با حضور جان بولتون در کاخ سفید!

نقطه اوج نظرسنجی  اخیر صورت گرفته توسط دانشگاه کوئینیپاک ، آنجاست که اکثر رای دهندگان نسبت به وضعیت اقتصادی خود رضایت کامل داشته اند! به عبارت بهتر، اکثر رای دهندگان در پنسیلوانیا معتقدند که وضعیت اقتصادی آنها نسبت به سال 2016، یعنی زمانی که ترامپ بر سر کار آمده است بهبود یافته و به لحظ اشتغال و ... در موقعیت بهتری قرار دارند .

بنابراین، نظرسنجی اخیر در پنسیلوانیا، یکی از اصلی ترین انگاره ها و فرضیات شکل گرفته در ذهن ترامپ را ابطال کرد! ترامپ تصور می کرد که موفقیت در عرصه اقتصاد، به معنای تضمین پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواهد بود. با این حال نظرسنجی اخیر، شوک سختی به ترامپ وارد ساخته است . او اکنون به خوبی می داند که محبوبیت اندک وی در حوزه سیاست خارجی ، که در اکثر نظرسنجی های عمومی و ایالتی مشهود است، می تواند منجر به شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی شود.

حضور افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو، در شکل گیری این روند به شدت موثر بوده است.در این میان، ترامپ یک گزینه بیشتر پیش رو ندارد و آن ، ایجاد تغییر در تیم سیاست خارجی خود است. حذف افراد نومحفظه کار و حتی اعضای وابسته به تی پارتی از حلقه تصمیم گیر در حوزه سیاست خارجی آمریکا و جایگزینی آنها با جمهوریخواهان سنتی، تنها گزینه ای است که می تواند منجر به افزاش محبوبیت ترامپ در عرصه سیاست خارجی و در نتیجه، افزایش سطح آرای وی در نزد رای دهندگان ایالات حساس شود

جان بولتون گزینه اول اخراج از کاخ سفید است 

نظرسنجی ایالت پنسیلوانیا تیر خلاصی بر پیکره جان بولتون؛ رئیس جمهور جنجالی ناچار به تغییر تیم سیاست خارجی خود است

در این میان، جان بولتون گزینه اول تغیر و به عبارت بهتر، اخراج از کاخ سفید محسوب می شود. اگرچه ترامپ در ظاهر از حضور بولتون در مسند مشاور امنیت ملی خود دفاع می کند، اما در پشت پرده  وی را مسبب صلی کاهش محبوبیت خود در عرصه سیاست خارجی می داند. او هم اکنون با سه جبهه سیاسی حساس  در ونزوئلا، کره شمالی و ایران رو به روست، ضمن آنکه روابط چینی ها و اروپایی ها نیز با کاخ سفید تیره و تار است.

در چنین شرایطی ترامپ ناچار است میان "بقای بولتون در کاخ سفید" و " پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا" دست به انتخاب بزند. او باید بولتون و حتی احتمالا پمپئو را تا قبل از فرا رسیدن رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 قربانی کند تا بتواند بار دیگر در نظرسنجی ها، خصوصا در نظرسنجی های ایالات حساس و سرنوشت ساز موقعیت از دست رفته خود را احیا کند.

بدون شک در رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها ، موضوع حضور بولتون در کاخ سفید و عواقب این مسئله، به صورتی جدی از سوی نامزدهای حزب دموکرات مطرح خواهد شد. همین مسئله منجر به کاهش بیشتر محبوبیت ترامپ در عرصه سیاست خارجی خواهد شد .کاهش محبوبیت ترامپ در دیگر ایالت مهم آمریکا یعنی فلوریدا نیز به خوبی نشان می دهد که دیگر ایالات پاندولی آمریکا نیز از همین روال تبعیت می کنند. این نظرسنجی ها، محاسبات اولیه ترامپ را به شدت بر هم ریخته است و باید در آینده ای نزدیک، شاهد شیفت رفتاری اجباری وی در حوزه سیاست خارجی آمریکا بود. 

به نظر می رسد هر اندازه ترامپ در این مسیر تعلل کند، هزینه های نگاه داشتن جان بولتون در کاخ سفید برای وی بیشتر خواهد بود .از این رو احتمال می رود وی تا قبل از آغاز رقابت انتخابات درون حزبی دموکراتها و قبل از آنکه رقبایش از نام بولتون به عنوان یک اهرم فشار علیه کاخ سفید استفاده کنند، بولتون را از سمت خود بر کنار کند. موضوعی که هضم آن برای طرفداران نومحافظه کار ترامپ آسان نخواهد بود...

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید