القدس‌العربی تحلیل کرد؛

دوئل تدبیر سیاسی ایران و قدرت نظامی آمریکا

کدخبر: ۲۸۴۰۷۳
اقتصادنیوز؛ روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی در یک یادداشت تحلیلی با عنوان «قدرت نمایی آمریکا و هوشیاری ایرانی‌ها» تاکید کرد در برابر قدرت نظامی نفراتی و تجهیزاتی آمریکا قدرت شگفت انگیزی و هوشیاری ایران در هر رویارویی را نمی توان نادیده گرفت.
دوئل تدبیر سیاسی ایران و قدرت نظامی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ القدس‌العربی نوشت، اگرچه آمریکا با اعزام تجهیزات عظیم نظامی خود به منطقه قدرت نمایی کرده است؛ اما ایرانی‌ها قدرت خود را در خلق بدیعیات و اتفاقات شگفت انگیز نشان داده اند .

چند روز گذشته منطقه خلیج فارس شاهد اتفاقات سیاسی و نظامی قابل توجهی بوده است دو طرف اصلی این معامله آمریکا و ایران بوده اند.

«واشنگتن در روزهای گذشته با افزایش تحرکات نظامی خود در خاورمیانه و به‌ویژه در منطقه خلیج فارس ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و پنج کشتی جنگی دیگر را عازم منطقه کرده و بمب افکن‌های راهبردی بی 52 خود را هم در پایگاه العدید قطر مستقر کرده است، جایی که حدود ده هزار نیروی نظامی دارد».

 القدس العربی افزود: واشنگتن سیستم دفاع موشکی پاتریوت را هم به خاورمیانه منتقل کرده است و همچنین ناو جنگی آرلینگتون را به خلیج فارس اعزام کرده که قرار است به ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن بپیوندند تا در مانوری بزرگ، قدرت آمریکا را به رخ بکشد بخصوص که این کشور غیر از تجهیزات و نیرو شبکه گسترده‌ای از پایگاه های نظامی را داراست که مربوط به جنگ سال 1991 خلیج فارس است که از جمله آن پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، مقر سوم ارتش آمریکا در کویت(با 16 هزار سرباز) و نیروهای دیگری در پایگاه الظفره امارات(پنج هزار سرباز) است، آمریکا همچنین طی توافقی امکان استفاده از بنادر و فرودگاه‌های عمان را داراست و نیروهای ویژه‌ای هم که در یمن مستقر کرده است.

اما این فرمول نظامی غیرمتوازن هرگز مانع از این نشده که ایران هم نمونه‌های توانایی خود در مخمصه انداختن دشمنانش  و سرگردان کردن آنها به شیوه‌هایی که کسی حسابش را نمی‌کند، نشان ندهد.

چند روز پیش چهار نفت‌کش که دو تای آن سعودی بود در بندر الفجیره هدف گرفته شد و پس از آن  دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان سعودی هدف حمله پهپادی یمن قرار گرفت، در حادثه اول کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت، اما در حادثه دوم، جنبش انصارالله یمن مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی عربستان را پذیرفت و تهدید کرد که اگر عربستان تجاوز به یمن را متوقف نکند، اتاق خواب‌های مقامات سعودی هم هدف حملات نیروهای یمنی قرار خواهد گرفت.

در دو مورد ایران درباره آن مسئول نیست، اما دو پیام روشن را می‌رساند که می‌گوید همه ناوگان‌ها و پایگاه‌های آمریکا قادر به حفاظت از عربستان یا امارات یا مسیرهای انتقال نفت نیستند و ایران در حالی که مجبور نیست میلیاردها برای خریدن تسلیحات هزینه کند، با  یک فروند موشک از این موشک‌ها می‌تواند به اهداف بزرگی دست یابد.

این دو اتفاق به ظاهر کم ارزش در صفحه شطرنج خلیج فارس موجب شد که سفارت آمریکا اتباع خود را به خروج از عراق دعوت کند و از کارکنان غیرضرور خود خواست تا در زودترین زمان ممکن این کشور را ترک کنند، همچنین سفارت آمریکا در امارات به شهروندان خود درباره حملات تروریستی هشدار داد، آلمان و هلند هم آموزش خود به ارتش عراق را به حالت تعلیق درآوردند.

القدس العربی در ادامه نوشت: علاوه بر منطقه خلیج فارس، شبکه نفوذ ایران هم بسیار وسیع است و این قدرت را دارد که نظامیان آمریکایی را در سوریه و عراق هدف بگیرد کما اینکه بازوهایی در لبنان، غزه و یمن دارد که می‌توانند اوضاع را متحول کنند.

با وجود اینکه هم آمریکا و هم ایران عدم تمایل خود  را به جنگ نشان می‌دهند اما ایرانی ها قدرت خود را در خلق بدیعیات و اتفاقات شگفت انگیز و غیرمنتظره نشان داده اند که این امر به وضوح، نمایش مبارزه میان قدرت آمریکا و هوشیاری ایرانی‌هاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید